Anna-Karin Lundberg
Tjohoo, vad jag har fyndat idag! Det var utförsäljning på plantskolan, om man köpte tio perenner kostade de 10:- styck! Så jag köpte bla en dillpion för 699:- och fick 689:- i rabatt, det står klart och tydligt på kvittot!
Det var ett impulsköp, men vad gör jag nu? Tänkte sätta den under huset i krypgrunden där jag vinterförvarar det som inte kan planeras ute.
Eller ska jag plantera den nu? Hur då? Jag är ingen pionmänniska, köpte den bara för att det var så billigt. Även en doftpion för 10:-. Tänkte att pioner inte kan vara så tråkiga eftersom folk ändå betalar så mycket för dem.

Köpte också rosor bara för att namnen var så fina, den ena heter Balder precis som min 14 år gamla hund, den andra heter Anna precis som jag. Fniss. Men det var buskrosor och det gillar jag.
Sussie F-Flower
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 14-10-2009, 20:04) *
Tjohoo, vad jag har fyndat idag! Det var utförsäljning på plantskolan, om man köpte tio perenner kostade de 10:- styck! Så jag köpte bla en dillpion för 699:- och fick 689:- i rabatt, det står klart och tydligt på kvittot!
Det var ett impulsköp, men vad gör jag nu? Tänkte sätta den under huset i krypgrunden där jag vinterförvarar det som inte kan planeras ute.
Eller ska jag plantera den nu? Hur då? Jag är ingen pionmänniska, köpte den bara för att det var så billigt. Även en doftpion för 10:-. Tänkte att pioner inte kan vara så tråkiga eftersom folk ändå betalar så mycket för dem.

Köpte också rosor bara för att namnen var så fina, den ena heter Balder precis som min 14 år gamla hund, den andra heter Anna precis som jag. Fniss. Men det var buskrosor och det gillar jag.

bravo.gif HAHAHAHA, Det här måste vara dagens mest glädjande tråd!!!
Jag skrattade HÖGT av överraskande glädje, från rad två tills inlägget var slut...

Grattis, Grattis!!!! Önskar att jag hade varit där du var! En Dillpion (dubbel) står överst på min önskelista! Hur stora var pionerna???
Jag tror att du kan gräva ner pionerna där du vill ha dom, trots att det är oktober nu.

Jag fick lära mig bara för något år sedan att man kan plantera, även pioner, nästan hur sent som helst bara det går att gräva SAMT att man täcker med lite EXTRA jord/löv/ris (ca 1 dm högt) eller vad man har, för att skydda rötterna mot för stark frost innan snön har kommit och vice versa.

Du får jättegärna lägga in bilder till våren så att vi får se dessa underbara skapelser... wub.gif

edit: Förlåt, jag skrev fel... De ska inte täckas med jord utan med mull, som är mer porös och inte sååå kompakt...
Anna-Karin Lundberg
Tack, ja, jag är så glad! Det är inte så mycket som sticker upp ur krukan, men det var ganska stora krukor. Hur vill de bo, vet du det, Sussie?
Jag har lerblandad jord, skogstomt med stora ekar och hasseldungar. Har inga problem att köpa jord, ska åka imorgon och köpa till rosorna. Jag kan täcka med mull och mycket löv från ekarna. Det blir spännande. Kommer de inte upp så har jag bara förlorat lite pengar, men om de kommer så blir det mycket spännande.
Jag har inte tittat åt pioner förr, de är så dyra. Men nu är mitt viltstängsel på väg upp runt tomten så rådjuren ska vara ute. Då vill jag ha BLOMMOR! Därför köpte jag rosor också, som rådjuren INTE ska få äta!
Anna-Karin
Sussie F-Flower
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 14-10-2009, 20:46) *
Tack, ja, jag är så glad! Det är inte så mycket som sticker upp ur krukan, men det var ganska stora krukor. Hur vill de bo, vet du det, Sussie?
Jag har lerblandad jord, skogstomt med stora ekar och hasseldungar. Har inga problem att köpa jord, ska åka imorgon och köpa till rosorna. Jag kan täcka med mull och mycket löv från ekarna. Det blir spännande. Kommer de inte upp så har jag bara förlorat lite pengar, men om de kommer så blir det mycket spännande.
Jag har inte tittat åt pioner förr, de är så dyra. Men nu är mitt viltstängsel på väg upp runt tomten så rådjuren ska vara ute. Då vill jag ha BLOMMOR! Därför köpte jag rosor också, som rådjuren INTE ska få äta!
Anna-Karin

Näringsrik och lerblandad jord med normalt pH-värde vill de ha...
Jag bifogar en av mina favvolänkar...:
http://www.viivilla.se/Tradgard/Vaxter/Berusande-pioner.aspx
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon