Vicious Delicious
Nu har jag fastnat för liljor, de är ju helt underbart fina och doftar ju hur gott som helst!! smile.gif . Har tänkt att sätta lite lökar men vet inte när det bör göras... höst eller vår???? I kruka för att senare planteras ut eller hur gör man? Tacksam för svar.... blomma.gif
flouee
Ja, jag vill också veta smile.gif Finns det sorter man inte behöver ta in över vintern, t ex? (Zon 2)?
Sussie F-Flower
CITAT (Vicious Delicious @ 14-10-2009, 20:27) *
Nu har jag fastnat för liljor, de är ju helt underbart fina och doftar ju hur gott som helst!! smile.gif . Har tänkt att sätta lite lökar men vet inte när det bör göras... höst eller vår???? I kruka för att senare planteras ut eller hur gör man? Tacksam för svar.... blomma.gif

Liljor ÄR Underbara!!! Inte bara doften.. (den kan vara så stark att den ger huvudvärk om man har otur...)
Har du sett ut några speciella sorter?
Hur står det på förpackningarna?

Jag har ett tiotal olika sorter som står runtom i rabatterna året runt. Vinter som sommar!
Fråga mig inte vad dom heter för det vet jag inte... Den enda jag vet av dom jag har är "Star gazer", den kan du se hur den ser ut om du klickar på mitt namn... Dom flesta doftar men inte alla.

Jag har planterat både på våren och sent på hösten.

Tillägg: Bor i zon 4.
flouee
Kan man låta dem vara i lerjord (ganska tung)? Räcker det att man gräver ut närmast knölen för att den inte ska ruttna, eller krävs det rejäla gropar? Jag har iris som verkar överleva galant trots all leran, men än liljor kinkigare kanske?

Köper man liljor på påsar?
Sussie F-Flower
CITAT (flouee @ 14-10-2009, 21:09) *
Kan man låta dem vara i lerjord (ganska tung)? Räcker det att man gräver ut närmast knölen för att den inte ska ruttna, eller krävs det rejäla gropar? Jag har iris som verkar överleva galant trots all leran, men än liljor kinkigare kanske?

Köper man liljor på påsar?

Jag vet inte riktigt VAD jag ska svara här..., därför att i mina rabatter ÄR det väldigt lerigt...

Jag har bytt ut vissa delar av rabatterna men jag är så rädd om mina liljor att där dom står så rör jag inget... Dom lever och frodas ändå...
Jag har haft dom i så många år, för när jag planterade dom så visste jag inte att dom ville ha "väldränerat" under löken. Därför gjorde jag bara en grop på ca 15-20 cm och lade ner liljelökarna... mitt i den rabatt jag hade... samt där jag hade plats...
tepa
Hej

Jag har också en hel del Liljor. I rabattten (zon 3-4) året om. En del har jag köpt färdiga i krukor och planterat ut och en del har jag köpt på våren som lökar i påsar. Båda funkar. Jag har bl a asiatiska liljor, brandliljor och diverse jag inte vet namnet på.

Hälsn Tepa
pibe02
Hej
Jag planterade några liljor i våras och de har varit jätte vackra, men på den påsen så stod det att man skulle ta in de över vintern.

Vågar jag ha dem kvar, kan det vara olika mellan olika sorter. Vore skönt att slippa gräva upp dem och försöka förvara dem.

Mvh
pia
Eva 33c
Ja det kan vara olika. Även om de flesta "äkta" liljor (som tillhör släktet " lilium" ,vetenskapligt namn ) som vi kan köpa här, är härdiga. Men det finns en del växter som vi dagligt tal kallar liljor, tex afrikas lilja(agapanthus) eller sabellilja ( = gladiolus) höstlilja (montbretia), som visserligen tillhör liljesläktet men inte famlijen lilium, som inte alls är härdiga hos oss, åtminstone inte överallt. Stod det på förpackningen att de skulle tas upp för vinterförvaring gissar jag på att det inte är en härdig växt du har. Har du inget mer namn än lilja på dina blommor, eller en bild kanske?
Vicious Delicious
Tack för alla svar och tips....... Har nu införskaffat ett flertal lökar och ska nu sätta dessa!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon