Full version: Fikon
Eva St
Har några Fikonplantor och nu tänkte jag göra ett test med den ena och se om den mööööjligtvis kan tänka sig att övervintra ute i zon 2. Har en ny rabatt som ligger ganska skyddat av hus och altan och där tänkte jag lura den att stå emot vintern. Vad tror ni är det dömt att misslyckas direkt????????
Har ni några bra knep att dela med er av??????
Alexander-VG-zon3
är det en tålig sort och läget är skyddat så är det nog inga problem, här är ett av mina på friland i skåne zon 1-2 ( klarar sig utan skydd).

http://www.pixbox.se/pic_show_id27598271.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353991.html

dock är det inte en tålig sort så kan dom frysa ner varje vinter (speciellt dom första) eller frysa ihjäl helt om det är en känslig sort. vet man att det är det så kan man täcka den med grön vinterväv eller ett tjockt lager med torra löv, halm som man sedan lägger över presenning så att det inte regnar och blir blött.

och läget bör vara varmt och skyddat och soligt gärna i söder men väst eller öst går också väldigt bra. jorden bör vara väldränerad så att det inte samlas vinterfukt. i maj brukar dom nya bladen komma ( har det varit en kall vinter eller vår, så kommer den kanske inte igång förens i juni). vattna den under sommaren så den får en bra tillväxt och ge den lite näring i juni.

skogstroll
jag har en som jag just åt årets sista fikon från. I helgen ska den ner under huset med en liten ljusglugg i dörren. Det funkade fint förra året! Det är frostfritt. Jag är väldigt glad över mitt fikonträd som snällt bott med mig i lägenhet i ett antal år förut så det är kul när det får "blomma ut"
Eva St
Har ju tyvärr ingen aning om vad det är för sort. Har fått den som onamnad stickling en gång i tiden och har sedan tagit egna sticklingar från den så nu har jag flera stycken i olika storlekar och denna som jag tänkt låta vara kvar ute i vinter är ganska stor (men den största får allt följa med in i vinter igen.)
Har en fundering till och det är varför jag aldrig lyckats få några Fikon på dem Har säkert haft dem i 5-6 år.
De står ute hela sommaren i krukor och sedan på hösten tar jag in dem i mitt källarförråd där jag har 8 -12 grader och extraljus
Alexander-VG-zon3
har du planterat den(dom) i somras, eller har du den(dom?) du ska testa kvar i krukor?

för fikon är det inte bra med höstplantering även om det KAN funka i milda områden så är vårplantering mycket säkrare och bättre för fikonet. så övervintra alla inne denna vinter om dom är i krukor och sedan testa ev några att plantera ut till våren.

att dina inte får frukt kan bero på att du har en fikon sort som behöver en stekel för att bli pollinerad.
Bassam
Hej
Om man har en planta ska veta vilket namn och sort för att varje år kommer flera sorter som är tåliga och otåliga , om man vet vad heter kan man söka efter införmation, annars det är inte bra att man chansa och förlorar tid och pengar , om man vet inte namn ska man skydda den från kalt och fryser.
H: Bassam
Eva St
CITAT (flaxss @ 15-10-2009, 12:40) *
har du planterat den(dom) i somras, eller har du den(dom?) du ska testa kvar i krukor?

för fikon är det inte bra med höstplantering även om det KAN funka i milda områden så är vårplantering mycket säkrare och bättre för fikonet. så övervintra alla inne denna vinter om dom är i krukor och sedan testa ev några att plantera ut till våren.

att dina inte får frukt kan bero på att du har en fikon sort som behöver en stekel för att bli pollinerad.

Den står i sin kruka än så då låter jag den flytta med hem från stugan när vi packar ihop.
När det gäller att få frukt så har jag ingen chans att få det på denna alltså eller vad gör jag (sätter upp med stekelfarm) Den har ju inte ens blommat så jag har ju ingen chans att leka stekel själv heller.
Vilka sorter är det som är mest tåliga att ha ute och som jag kan hoppas på frukt från och är de svåra att få tag på ute i handeln
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 16-10-2009, 12:06) *
Den står i sin kruka än så då låter jag den flytta med hem från stugan när vi packar ihop.
När det gäller att få frukt så har jag ingen chans att få det på denna alltså eller vad gör jag (sätter upp med stekelfarm) Den har ju inte ens blommat så jag har ju ingen chans att leka stekel själv heller.
Vilka sorter är det som är mest tåliga att ha ute och som jag kan hoppas på frukt från och är de svåra att få tag på ute i handeln

japp ta med dom hem, det är vårplanteirng som gäller.

Fikon blommor så som frukten ser ut, vi äter ju blommorna. fikon får blommor innanför som sedan utvecklas till nötter.

blomknoppar (eller ja knopparna utvecklas ju innanför det gröna).
http://www.gemmotherapy.co.uk/images/Ficus_carica_1.jpg

detaljerat
http://waynesword.palomar.edu/images/figdrw1b.gif

igenom den lilla (och då menar jag verkligen lilla) öppningen flyger fikon steklen in och gör sitt.

så ditt fikon får blommorna men ingen frukt så det som vi kallar kart/frukt trillar av när dom inte blir pollinerade. och det är det som kommer hända ditt träd om du inte har stekel. OM det nu är ett sådant fikon. har du ett självfertilt fikon så blir där frukt när den vill ge frukt och då får du vänta.

i Handeln hittar du Brown turkey och Desert king och Bornholms fikonet (med dess synonymer).

av dessa tycker jag brown turkey och Desert king är bra sorter som har bra härdiget. på bilden jag visade innan har jag ett Brown turkey.

om du vill handla från utlandet så kan jag rekommendera Reads

http://www.readsnursery.co.uk/acatalog/Figs.html

dom har ett stort sortiment på fikon, både härdiga och med goda smaker. jag har köpt däifrån och är super nöjd och fick det hem skickat snabbt.
Eva St
slap.gif OjOj trodde jag visste en del om Fikon men uj vad mycket jag har att lära förstår jag
Har en fundering till och det är ju att jag varit och klippt i alla Fikonplantorna så gott som varje år - Kan det ha något med frukt/blomsättningen att göra tror du
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 16-10-2009, 12:49) *
slap.gif OjOj trodde jag visste en del om Fikon men uj vad mycket jag har att lära förstår jag
Har en fundering till och det är ju att jag varit och klippt i alla Fikonplantorna så gott som varje år - Kan det ha något med frukt/blomsättningen att göra tror du

fikon klipper man på hösten-vintern-vår/vintern (dom blöder mindre då).

Fikon får frukt både på flerårigved och på ettåriga skott. oftast så får fikon ettåriga skott med frukt på sensommaren-hösten efter att förra åretsfrukt har mognat, dessa skott som kom sent mognar under vintern och nästa sommar, dock har man klippt ner den hårt eller om den fryser ner så kan den börja skjuta ettåriga skott med frukt på på våren istället dessa kan hinna mogna under juli-sept. en del snabba sorter kan ge 3skördar per år. oftast i sverige så får vi en skörd per år.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon