|
Gossen Ruda
15-10-2009, 07:35
Ja, alltså räknar ni det som en frukt eller en grönsak eller något annat?
Platinum
15-10-2009, 07:38
CITAT (Gossen Ruda @ 15-10-2009, 08:35)  Ja, alltså räknar ni det som en frukt eller en grönsak eller något annat? Jag räknar in dem i kategorin grönsaker eftersom jag använder dem som grönsaker men omnämner dem frukt eftersom det är en sorts pepparfrukt.
Aqvakul
15-10-2009, 07:49
Som livmedel: Grönsak
Som växtdel: Frukt
CITAT (Aqvakul @ 15-10-2009, 08:49)  Som livmedel: Grönsak Som växtdel: Frukt Just detta skapar ofta diskussioner. Det finns massor skrivet på olika forum. Det är bara olika benämningar inom gastronomin/vardagsspråket och botaniken. Tar man en undergrupp under frukterna, nämligen "bär" också, blir det än mer förvirrande. Banan är botaniskt sett ett bär. Finns mycket skrivet. T.ex. http://spa.118100.se/Frukter/17859Wikipedia försöker också: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_frukter...och där är paprika ett BÄR. Sant i botanisk mening: En frukt med väldigt många frön är ett bär. Wikipedia ska man alltid läsa med kritiska ögon. De säger t.ex. att avocado är ett bär, men den har inte många frön, bara ett. Det stämmer alltså inte.
Gossen Ruda
15-10-2009, 12:19
Avocadon torde nog vara en stenfrukt. Anade att det inte skulle gå att få ett 100%igt svar men tack för svaren.
Piccante
15-10-2009, 12:27
CITAT (RitRat @ 15-10-2009, 10:43)  Just detta skapar ofta diskussioner. Det finns massor skrivet på olika forum. Det är bara olika benämningar inom gastronomin/vardagsspråket och botaniken. Tar man en undergrupp under frukterna, nämligen "bär" också, blir det än mer förvirrande. Banan är botaniskt sett ett bär. Finns mycket skrivet. T.ex. http://spa.118100.se/Frukter/17859Wikipedia försöker också: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_frukter...och där är paprika ett BÄR. Sant i botanisk mening: En frukt med väldigt många frön är ett bär. Wikipedia ska man alltid läsa med kritiska ögon. De säger t.ex. att avocado är ett bär, men den har inte många frön, bara ett. Det stämmer alltså inte. Botaniskt sett är frukt alla de former av bildningar som kommer från en (pollinerad) blommas fruktämne. Grönsak kan ju vara rötter, jordstammar, stammar, knoppar, blad etc. Avocado är dock ett bär och inte en stenfrukt. Det är inte antalet frö som är avgörande utan hur vävnaderna i frukten har utvecklats till olika typer.
CITAT (Markus_H @ 15-10-2009, 13:27)  Botaniskt sett är frukt alla de former av bildningar som kommer från en (pollinerad) blommas fruktämne. Grönsak kan ju vara rötter, jordstammar, stammar, knoppar, blad etc. Avocado är dock ett bär och inte en stenfrukt. Det är inte antalet frö som är avgörande utan hur vävnaderna i frukten har utvecklats till olika typer. Oj vad bra, att några har full koll!
skogstroll
15-10-2009, 15:44
rödsak
CITAT Paprika tillhör samma familj som tomat, potatis och aubergine. Det blev man ju inte mycket klokare av
Powerowic
18-10-2009, 15:17
botaniskt sett är en frukt den del av växten som producerar nya växtbebisar med könlig förökning
annars kallas väl, söta frukter för frukt, ej söta för grönsak, och torra för nötter.
paprika, tomat aubergine är annars bär
Piccante
18-10-2009, 17:46
CITAT (Powerowic @ 18-10-2009, 16:17)  botaniskt sett är en frukt den del av växten som producerar nya växtbebisar med könlig förökning
annars kallas väl, söta frukter för frukt, ej söta för grönsak, och torra för nötter.
paprika, tomat aubergine är annars bär Nja, grönsaker är ett samlingsbegrepp för ätliga växtdelar som blad, stjälk, rötter, stam, jordstam etc har inget med smaken att göra. Nötter är frukter där det inte finns något egentligt fruktkött utan alla vävnader som omger själva fröet är hårda genom att de inlagrar mycket stödjevävnad (fibrer).
Davidia
22-10-2009, 14:30
Hahaha! Jag tycker det här är jätteintressant! Botaniskt sett får jag nog instämma i att allt som är pollinerat är frukt, oavsett om det är gurka, bananer eller ärtor. Grönsaker kan sedan vara rotdelar, blad eller opollinerade blomdelar (typ broccholi). Sedan kanske man ska prata om gastronomiska eller dietistiska definitioner, och nå har väl sockerinnehåll eller användning mer betydelse för hur man indelar.
Tog själv och slog upp de botaniska definitionerna bara några dagar sedan,i helt annat syfte. I den bok vi hade under botanikkursen, Systematisk botanik av Gertrud Dahlgren (red), finns följande definitioner av olika typer av frukt:
Bär: köttig fruktvägg, många frön i ett mjukt inre väggskikt. Exempel: blåbär, myrten, melon, gurka.
Stenfrukt: köttig fruktvägg, få frön i ett hårt inre väggskikt Exempel: Plommon, körsbär, hagtorn, mandel, valnöt.
Kärnhusfrukt: Köttig fruktvägg, få eller flera frön, inre väggskickt pergamentartat. Ex: Äppple, Päron, Kvitten
Nöt:Torr yttre fruktvägg, oftast en-fröig Ex: Pistage, hasselnöt
Fruktförband: Flera frukter sitter ihop och sprids tillsammans. Varje frukt ska kunna lösgöras från sin enhet. Ex: Nypon, jordgubbe, hallon
Fruktförbanden tycker jag är intressantast. För om man ser till varje frukt i förbanden, så kan de också delas in enligt ovan: hallon är isåfall en stenfrukt, jordgubben en nöt osv. Själva skenfrukten, som vi äter i fråga om nypon och jordgubbe är ingen frukt alls, utan en uppsvälld del av blomman.
I enlighet med dessa definitioner torde alltså en paprika vara ett fruktförband/skenfrukt, avokado en stenfrukt (även om jag tycker den är väldigt svårbedömd) och tomat ett bär.
Som sagt ett jätteintressant ämne! Men man kanske ska gå på den gastronomiska defenitionen när man inte pratar med trädgårdsnördar... Annars kanske folk får för sig att nötallergiker inte tål jordgubbar, men borde kunna äta mandel. I sådana fall spelar fruktens kemiska innehåll en betydligt viktigare roll!
Piccante
22-10-2009, 15:21
Nej paprika är inte ett fruktförband. Om du delar på en paprika så ser man ofta att det är tre- fyra tydliga "kamrar" där fröerna sitter placerade mot den centrala delen. Det är karpellerna (fruktbladen) i paprikans fruktämne som bildar vardera en kammare och placentan med fröämnena är placerad i mitten. Karpellen(erna) är nedre delen av fruktämnet under pistillen alltså är det en frukt.
Avokado är ett enfröigt bär. Det hör till undantagen att bär har ett frö men det förekommer. som du påpekar så har en stenfrukt ett hårt inre lager "väggskikt" (endokarp) som är hårt och omsluter den egentliga kärnan, fruktväggen (mesokarp) är mjukt och fruktskalet (exokarp) är läderartat/ segt. Hos ett bär är de båda inre lagren (meso och endokarp) båda mjuka och det finns inget hårdare lager runt kärnan. Ser man på valnötter, plommon, körsbär etc så syns det nästan att det vi kallar för kärna är som i två delar med en "söm" på mitten där det vuxit ihop medan nötter är helt släta som hasselnötter och fröer i tex avokado är också hela.
Malin_MeL
22-10-2009, 16:01
CITAT (skogstroll @ 15-10-2009, 16:44)  rödsak 
Trodde du menade hur man uttalade ordet paprika, paprika eller pappricka  CITAT (Gossen Ruda @ 15-10-2009, 08:35)  Ja, alltså räknar ni det som en frukt eller en grönsak eller något annat? I dagligt tal kallar jag det en grönsak. Vad som är den korrekta botaniska definitionen överlåter jag ät andra att diskutera. Jag använder någon slags ovetenskaplig uppdelning i att frukter är söta och grönsaker är inte söta  (snarare beska). Alltså är paprika, aubergine, squash mm grönsaker. Tomater är något mitt emellan eftersom de faktiskt kan vara söta som frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|