CITAT (gronaanna12 @ 03-11-2009, 22:44)

tack för upplysningen.
Nu har det några veckor och
alla bladen har fallit av mitt fikonträd de blev inte gula utan behöllsin gröna färg.
just nu ser trädet väldigt roligt ut det är fullt med små oc halvstora fikon på de bara grenarna.
Här har det nu regnat iett par dagar och jag märkete att innan regnet
kom slokade bladen och grenarna ganska mycket men efter regnet såg dom jättefriska ut
igen och reste sig upp.'men nu är det slut.jag har täckt med frigolit på marken man vet ju inte när frosten slår till. och skall passa med lakan också om jag märker att det blir kallare på morgontimmarna.
grona anna12
fäller den gröna blad så har den inte invintrat ordenligt och istället blivit chokat av kalla nätter. den invintrar ordenligt om den får en gul höstfärg. även jag har haft några fikon som tappat bladen gula och andra som har tappat dom gröna.
en del fikon klarar vintern och mognar till våren därefter. desto mindre och omogna dom är desto bättre tål dom vintern.
även om bladen slokar nu i okt-nov så ska den inte ha så mycket vatten om den nu står ute i mark eller i kruka. dock ska den in för vintern och övervintras inne så kan man ge den lite vatten under vintern så den inte torkar ihjäl. men om bladen blev spänstiga igen så kanske den ändå ville ha vatten. men kallare det blir torrare ska den vara.
ska du ha den ute eller inne i vinter ?
även i kruka så tål dom frostnätter, och efter den tappat bladen och det varit några kalla nätter så placerar man den inne där man ska övervintra den.
ska du ha den på friland, så låter du den tappa alla blad och sedan att det fryser lite. och därefter kan du täcka den med skyddet du hade tänkt. det är bra att den får vara med när det blir kallare så den inte får en chock när väl vintern sätter igång.