Full version: Pepparrrot
tjohoa
Jag köpte en pepparrot i våras, delade den i 2 delar som jag petade ner i kryddlandet. Båda tog sig trots att den varit inplastad. Jag har sett att pepparot lätt förvildar sig så jag antar att den klarar vintern, men när ska den skördas egentligen.
KURT
När blasten har vissnat ned (efter det växer den inte mera), eller före tjälen kommer.
DykUnderYtan
Ogräsvarning när det gäller pepparrot, nästan omöjlig att bli av med när den väl tagit sig. Vill du inte ha den överallt så är mitt tips att gräva ner en hink utan botten att sätta pepparroten i.

Jag fick själv pepparrot av en vän i våras. Hon blir inte av med den hur hon än gräver. Min står nu i ett gammalt kar för att inte kunna ta sig vidare nånstans.
Eva St
Jag har försökt flera år med köpepepparrot från mataffären utan att lyckas det blev bara blast och ihåliga rötter kvar. VAD GÖR JAG FÖR FEL.?????????? Vill ju så gärna ha pepparrot
Nu har jag gjort iordning ett stort cementrör där de ska få växa och trivas hoppas jag bara jag får tag i några. Men beror det på att jag köpt pepparroten i mataffären som det inte gick -- var köper jag dem annars --- har
plantskolorna pepparrot??????
KURT
Rekommendation brukar vara att ta upp dem under sommaren, och avlägsna alla sidoskott, så att alla energi som den samlar går till huvudroten:

http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/kry...pepparrot.shtml
tjohoa
Tack för tipsen. Ska gräva upp dem om 2 veckor och se om det finns något att skörda.
Eva i Skåne
Mina svärföräldrar hade massor av pepparrot över många kvadratmeter - på tal om ogräsvarningen.
Det fanns massor av knappt fingertjocka rötter, men det var svårt att hitta några grövre eller så skulle man kanske gräva djupare än vi gjorde...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon