officinalis
Jag läste nyss en artikel om effektiva mikroorganismer på FOBOs hemsida. Men hela artikeln luktar reklam och jag hittar inga bra hänvisningar till alla påståenden. Har rotat runt lite och rösterna verkar motstridiga, och det verkar ganska oklart vilka dessa mikroorganismer egentligen är.
Någon som har testat här i Sverige?
Piccante
Luktar mycket reklam om den artikeln.
Jan Lindgren
Hej!
Det var i alla fall en intressant information i artikeln. När man ökade fångsten av småfisk så minskade alger och cyanobakterier. Det är exakt vad man nu diskuterar när det gäller Östersjön. Den tekniken har använts med framgång i Ringsjön och Finjasjön i Skåne.

Det kan också vara korrekt att om man ökar förekomsten av cyanobakterier i ett risfält så växer riset bättre. Jag tvivlar däremot att det går att föröka cyanobakterier i stor skala i en flaska med sockerlösning.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Visst går det att odla cyanobakterier in vitro i flaskor, det är ju t o m det enda sättet att odla och bevara dem. Det går nämligen inte att frysa dem och få dem att överleva. Därför måste man ständigt ha kulturerna gående, och ympa om dem hela tiden. Och eftersom man dessutom inte kan odla dem på fasta agarmedium, så är det komplicerat att kontrollera att man inte får kontaminationer.
officinalis
Nu är jag lite snurrig. Men det här "EM" är alltså cyanobakterier?
Är det inte de vi har så stora problem med varje sommar?
I sådant fall låter det lite vanskligt att prisa dessa då jordbruken nära vattendragen kanske inte behöver en ytterligare överpopulation, eller?
KURT
CITAT (officinalis @ 16-10-2009, 08:24) *
Nu är jag lite snurrig. Men det här "EM" är alltså cyanobakterier?
Är det inte de vi har så stora problem med varje sommar?
I sådant fall låter det lite vanskligt att prisa dessa då jordbruken nära vattendragen kanske inte behöver en ytterligare överpopulation, eller?

De säger bara att det ingår Fotosyntetiserande bakterier , specificerar inte vilka. Och att en sådan här blandning skulle fungera i alla de här olika miljöerna är inte speciellt troligt. I de allra flesta fall finns det redan nyttiga bakterier där man behöver dem, t ex i en kompost. Det gäller bara att gynna dem och ge dem bra förhållanden.
Jan Lindgren
Hej Kurt!
Att det går att odla cyanobakterier in vitro vet jag men det kanske inte är fullt så enkelt som artikeln påstår. Finns det så många fotosyntetiserande bakterier som binder luftkväve och fungerar i risfält mer än cyanobakterier?

Sådana här konstiga påståenden dyker upp då och då. Ett av det senaste är det fantastiska stenmjölet som måste importeras och hjälper mot allt.
Vi som är gamla odlare minns det helt underbara tyska kalkstensmjölet som var specialbehandlat med en hemlig process. Man behövde bara sprida lite på jorden så ökade skörden. Blandade man det i gödslet så luktade det inte och läckte inte näringsämnen dessutom så kunde man sprida det i bevattningsdammar så växte det inga alger och de bevattnade plantorna blev friskare. Jag var intresserad av dess påstådda inverkan på vatten så jag kontaktade importören för att få mer information. Det skulle då vara helt rent kalkmjöl som behandlats på något nytt sätt som gav alla dessa egenskaper. Jag köpte inte något.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon