janajulia
[attachment=43220:IMG_0105__kopia_.JPG]

[attachment=43221:IMG_0102__kopia_.JPG]

De två första bilderna visar två växter grodda ur frön jag planterade i januari i vår. Fröna trodde (och tror) jag stenhårt var plockade (av mig själv nämligen) ur en knallröd vacker vildväxande hibiscus vid en dammig vägkant i södra Senegal år 2005. Därefter har de legat i en påse ända till nu. De groddade snabbt, och har växt bra, jag har bara väntat och väntat på att blomman ska komma. Under hela våren stod de i ett inomhusväxthus med växthusbelysning, men ganska snart flyttade de bort från det starka lampljuset och levde enbart på den sol som kom inom genom fönstret som hade österläge, alltså inte väldigt mycket (det här var i Oslo, Norge). Nu har de två "blommorna", som blivit väldigt höga, flyttat med mig till ett soligt rum i Malmö och fortsatt skjuta på höjden. För ett par dar sen hade den ena böjt sig (som man kan se på bilden) eftersom den är för hög och tunn. Dock är stjälkarna ganska kraftiga. någon somvet om detta kan vara hibiscus? (Jag minns inte precis hur blommorna jag plockade fröna ifrån såg ut, bara att det var just den sort som man kokade sin "bisap" av.) Kan det vara något annat och enbart mitt minne som sviker mig angående vad som låg i denna fröpåse. Hur kan de räddas för att inte dö av längd och tunn stjälk och annalkande vinter?

[attachment=43222:IMG_0108__kopia_.JPG]

[attachment=43223:IMG_0112__kopia_.JPG]

Även dessa två bilder föreställer en växt sprungen ur ett frö som också det började sina dagar i det samma växthuset. Detta var en gåva och är med all säkerhet plockat i Swaziland. Denna växt är en av mina bsoluta favoriter som inte upphör att förvåna, någon som vet vad det kan vara? Även här är jag lite nervös hur det ska gå inför vintern, den har så tunna blad och ser så skör ut även om också denna stjälk är kraftig och blomman har ett väldigt bestämt sätt att vara och fälla sina blad i olika riktningar. Den känns liksom stabil. Jag är totalt grön på detta område!

Väldigt, väldigt tacksam för svar!

With love,

jana
RitRat
Jag känner bara till "hibiskusen" som man gör saft av, nämligen den som heter bissap på wolof. Du nämner det namnet. Roselle eller Jamaica sorrel på engelska. Bladen är syrliga, som ängssyra, och är en vanlig bladgrönsak.

Det är en Hibiscus sabdariffa: http://www.hort.purdue.edu/newcrop/duke_en...sabdariffa.html

Torde vara ganska svår att få i blom i Sverige, den behöver väldigt lång varm och solig period. Älskar full sol!
De "bissap" jag sett i Gambia, har blekgula blommor med mörkröd mitt.
I många källor står det att man gör saft av blommorna, men det stämmer inte. Saften görs av 'calyx' alltså de köttiga täckbladen till frökapseln. Dem kan man köpa i torkat skick väldigt allmänt och billigt överallt i Västafrika.
Blomma och calyx:
http://toptropicals.com/pics/garden/m1/Pod...107033OlgaB.jpg

Det finns en stor variation av dessa malva/hibiskusar i vilt tillstånd.
Hibiscus sabdariffa är odlad, men kan rymma.

Den andra växten har jag ingen aning om.
RitRat
CITAT (janajulia @ 15-10-2009, 21:58) *
Hur kan de räddas för att inte dö av längd och tunn stjälk och annalkande vintern

Du skulle kanske kunna beskära dem rejält och låta dem vänta på våren, med konstgjord andning.... Så mycket ljus som möjligt men så lite vatten som möjligt. De tål torka bra, lever ju i Västafrika under hårda villkor: 7 månader inget regn, men stekande sol!

Hittade en till sida: Den odlas i Kina också.....
http://www.roselle-china.com/
janajulia
Tack så mycket för hjälpen, det var en jättefin läk du skickade mig! Men jag får såklart fler frågor.. dels tycker jag inte bladen ser ut alls som på bildlänken jag fick. De översta, allra senast komna bladen är ganska delade, medan de första som sitter längre ner nästan är runda, inte alls flikiga. Kan det verkligen vara densamma ändå? Blommorna ser ut precis som jag minns dem dock!

Läste också att det är en perenn, men fungerar det bra att ha i en blomkruka? Då är det väl meningen att den ska "försvinna", kanske tappa bladen och lägga sig och sova innan den kommer på nytt till våren? Tror du jag kan plocka av några blad coh använda till matlagning, låta bli att vatnna den på länge och se vad som händer? De dricker nämligen jättemycket vatten, och så fort jag missar att ge dem mer blir de hängiga, det går på nolltid, så det känns ju egentligen riskabelt att låta dem torka ut, trots att de är vana vid ett ökenliknande landskap..

Än en gång, miljoner tack, det är ju helt underbart det här forumet!
Alexander-VG-zon3
CITAT (RitRat @ 15-10-2009, 23:05) *
Du skulle kanske kunna beskära dem rejält och låta dem vänta på våren, med konstgjord andning.... Så mycket ljus som möjligt men så lite vatten som möjligt. De tål torka bra, lever ju i Västafrika under hårda villkor: 7 månader inget regn, men stekande sol!

Hittade en till sida: Den odlas i Kina också.....
http://www.roselle-china.com/

fast det är skillnad att växa fritt i marken i Afrika och att få torka i kruka. är den 7månader utan vatten så hade den varit stendöd om den var i kruka.

jag hade hellre gett den extra ljus och vattna den men sedan låta den torka några dagar och sedan vattna igen, men långvarig torka mår den inte bra av.

problemet med Rosellhibiskus - Hibiscus sabdariffa är att den är ettårig ört som sås undervåren. vill man har kvar den får man få fram frön.

CITAT (janajulia @ 16-10-2009, 13:20) *
Läste också att det är en perenn, men fungerar det bra att ha i en blomkruka? Då är det väl meningen att den ska "försvinna", kanske tappa bladen och lägga sig och sova innan den kommer på nytt till våren? Tror du jag kan plocka av några blad coh använda till matlagning, låta bli att vatnna den på länge och se vad som händer? De dricker nämligen jättemycket vatten, och så fort jag missar att ge dem mer blir de hängiga, det går på nolltid, så det känns ju egentligen riskabelt att låta dem torka ut, trots att de är vana vid ett ökenliknande landskap..

Än en gång, miljoner tack, det är ju helt underbart det här forumet!

de växer i dom tropiska delarna av Afrika. inte i Öknen. och vill inte ha torka. även om den överlever det i sin naturliga miljö. så fortsätt ge den vatten. och extra ljus om det går. har du tur så blommar den och så får du frön. om det nu är den hibiskusen du har.

den är inte egentligen en perenn. men beroende på klimatet så kan den ''vara längre'' och bli en kortlivad perenn. annars när den blommat tillräckligt och gett frön så vissnar den ner.

CITAT (janajulia @ 16-10-2009, 13:20) *
dels tycker jag inte bladen ser ut alls som på bildlänken jag fick. De översta, allra senast komna bladen är ganska delade, medan de första som sitter längre ner nästan är runda, inte alls flikiga. Kan det verkligen vara densamma ändå? Blommorna ser ut precis som jag minns dem dock!

det finns fler varianter både gröna och rödbladiga. plus så har den juvenilablad och adultablad. juvenilabladen är hela och dom adulta är mer flikade.
RitRat
Flaxss har rätt:
Den hibiscusen är ettårig, eller odlas som sådan i alla fall. I Gambia/Senegal går den i frö ca ca 6-7 månader efter sådd och sen rensas de tomma buskarna bort och nytt sås när nästa regnperiod börjar.

Bladformerna varierar stort. De kan vara mer eller mindre flikiga. Det är också möjligtatt bladen blir olika i starkt solsken och lampljus.

Absolut att du kan använda bladen som grönsak! Klipp ned dem i omelett, i sallad och i soppor. Du kan i stort sett använda dem som spenat, men det är en syrligare smak.

En sommar hade jag en stor kruka full med bissap här i Sverige, bara för att få blad att äta. De blommade aldrig. Vill du prova till våren igen, är det inga problem, för jag åker till Gambia i vinter och tar säkert med mig frön därifrån.
janajulia
oj, nu har jag verkligen fått alt uträtt! det kan inte sägas nog gånger, det här forumet är kanske något av det bästa som finns på denna jord!

jag har några frön kvar i en påse fortfarande, så jag kanske sätter en ny omgång till våren då. ja visst är det de bladen man gör en sån lite syrlig grönaktig sås av, ett litet tillbehör till huvudrätterna, ungefär som en chutney? jag minns inte vad det hette, men det smakade bra!
RitRat
Ja, janajulia. Av dessa bissap-blad gör man en liten chillistark grön stuvning som är tillbehör till djebu-djen, även kallad benachin (i Senegal), "risotto med grönsaker".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon