[attachment=43220:IMG_0105__kopia_.JPG]
[attachment=43221:IMG_0102__kopia_.JPG]
De två första bilderna visar två växter grodda ur frön jag planterade i januari i vår. Fröna trodde (och tror) jag stenhårt var plockade (av mig själv nämligen) ur en knallröd vacker vildväxande hibiscus vid en dammig vägkant i södra Senegal år 2005. Därefter har de legat i en påse ända till nu. De groddade snabbt, och har växt bra, jag har bara väntat och väntat på att blomman ska komma. Under hela våren stod de i ett inomhusväxthus med växthusbelysning, men ganska snart flyttade de bort från det starka lampljuset och levde enbart på den sol som kom inom genom fönstret som hade österläge, alltså inte väldigt mycket (det här var i Oslo, Norge). Nu har de två "blommorna", som blivit väldigt höga, flyttat med mig till ett soligt rum i Malmö och fortsatt skjuta på höjden. För ett par dar sen hade den ena böjt sig (som man kan se på bilden) eftersom den är för hög och tunn. Dock är stjälkarna ganska kraftiga. någon somvet om detta kan vara hibiscus? (Jag minns inte precis hur blommorna jag plockade fröna ifrån såg ut, bara att det var just den sort som man kokade sin "bisap" av.) Kan det vara något annat och enbart mitt minne som sviker mig angående vad som låg i denna fröpåse. Hur kan de räddas för att inte dö av längd och tunn stjälk och annalkande vinter?
[attachment=43222:IMG_0108__kopia_.JPG]
[attachment=43223:IMG_0112__kopia_.JPG]
Även dessa två bilder föreställer en växt sprungen ur ett frö som också det började sina dagar i det samma växthuset. Detta var en gåva och är med all säkerhet plockat i Swaziland. Denna växt är en av mina bsoluta favoriter som inte upphör att förvåna, någon som vet vad det kan vara? Även här är jag lite nervös hur det ska gå inför vintern, den har så tunna blad och ser så skör ut även om också denna stjälk är kraftig och blomman har ett väldigt bestämt sätt att vara och fälla sina blad i olika riktningar. Den känns liksom stabil. Jag är totalt grön på detta område!
Väldigt, väldigt tacksam för svar!
With love,
jana