mira73
Ska bygga ut vårt hus och måste ta ner en stor ek, ca två mansfamnar i omkrets. Har fått ett pris på ca 3500-4000 +moms bara för nedtagning på marken. Han sa att det egentligen inte är några konstigheter, ett par grenar måste tas ned med hjälp av rep, och sedan etappsågning, eftersom det står nära huset och andra träd runt omkring. Även svårt att bedöma fallriktning.
Låter detta pris rimligt?
Tacksam för respons så fort som möjligt
Malin_MeL
Vi tog ner tre granar, 26 meter höga, som stod nära huset.
Med bortforsling av riset så gick det på 11.500.
Han sa att de vanligtvis tar 3000 kr per träd vid etappfällning men vi fick det för 2500 styck för att vi hade tre.

Bortforslingen gick på 3500, dyrt men jag är väldigt tacksam att vi valde att ta det. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur mycket det blev! Han fyllde en hel kran-lastbil. vad kan det vara i en sån, 30 kubik kanske.

Detta var inte vårt billigaste alternativ men det billigaste med utbildade arborister. En annan firma vi hade kontakt med tog 5000 per träd.

De var sjukt duktiga de la ALLT på en yta av 3*2 meter, mycket imonerande! vi hade huset åt ett håll, en teleledning åt ett annat och träd som vi ville bevara åt ett tredje så det var bara en liten yta åt det fjärde hållet som de kunde lägga dem.

edit: priserna är inkl moms
Huggorm
Om det är en ek kan man sätta ut annons om att den som gör det gratis får veden och virket. Men det kan vara dumt att någon utan försäkring gör det om trädet står nära huset... Bor du i Bohuslän kan jag fixa det men jag har inte heller någon försäkring
Malin_MeL
Om man gör det själv, eller tar hjälp av någon man känner så tror jag hemförsäkringen gäller.
Behöver man klättra och dela i sektioner så blir man även ansvarig för den personen som hjälper en.

Lämnar man bort det till fackmän så har de försäkringar som tar detta ansvar. Plus att står den nära nåt man vill ha kvar så är det ju skönt att slippa.

KURT
Om man gör det själv, TROR jag också att hemförsäkringen gäller, men knappast om man tar hjälp av någon, vän, granne eller professionell.
diva&hero
Oj, fy fasen va dyrt!! -fear-.gif
Vi hade tur när vi tog ner två tallar, en björk och en asp..
Våran förening tog hjälp av en skogshuggare för att glesa ut skog häromkring, då passade vi på att fråga om han kunde ta ner några träd åt oss.
Det gjorde han, och kapade upp dom i 30 cm bitar.. Och fort gick det. Helt otroligt snällt. Riset (blev mycket!) fick vi lägga vid vägen, det kom en skogsmaskin och hämtade det gratis..
Vet ni vad han ville ha.. 350 kr.. Kändes som ett rån. Han fick 500. Men efter vi läst det här så känns det ju pinsamt billigt.. Hade inte en aning att det kostade ens i närheten så här mycket. dunno.gif Nu var det ju lite vid sidan om, men ändå..
Huggorm
CITAT (diva&hero @ 16-10-2009, 21:25) *
Oj, fy fasen va dyrt!! -fear-.gif
Vi hade tur när vi tog ner två tallar, en björk och en asp..
Våran förening tog hjälp av en skogshuggare för att glesa ut skog häromkring, då passade vi på att fråga om han kunde ta ner några träd åt oss.
Det gjorde han, och kapade upp dom i 30 cm bitar.. Och fort gick det. Helt otroligt snällt. Riset (blev mycket!) fick vi lägga vid vägen, det kom en skogsmaskin och hämtade det gratis..
Vet ni vad han ville ha.. 350 kr.. Kändes som ett rån. Han fick 500. Men efter vi läst det här så känns det ju pinsamt billigt.. Hade inte en aning att det kostade ens i närheten så här mycket. dunno.gif Nu var det ju lite vid sidan om, men ändå..

Jag förmodar att träden inte stod nära några byggnader. Att bara fälla träd där det är gott om plats är hur enkelt och snabbt som helst. Problemet är när man måste sektionsfälla, garantera fällriktningen med linor och liknande.
diva&hero
Nja, en tall stod bredvid huset, en tall mellan gäststugan och en stor pil som inte fick förstöras. Så lite finlir var det ju. Fick toppa först, och ta sidogrenar. Björken fick fällas bredvid elledningen på gatan. Aspen stod väldigt nära grannens staket och ett par meter från vårat plank vid poolen. Inte så öppna ytor, isf hade vi tagit ner dom själva.
Men glad är jag att dom är borta. tummenupp.gif
Gudrun i Göteborg
När jag läser det här blir jag förvånad över hur priserna varierar och hur dyrt det ibland är att fälla träd. Min erfarenhet ligger nära diva&heros. En mängd träd skulle fällas, däribland en hög gran nära huset. Det gällde för trädfällaren att se till att den inte hamnade på huset, inte på flaggstången och inte på trädgårdslyktan. Han var ett superproffs - den hamnade exakt där han tänkt sig. Dessutom sågade han upp alla stammar o grenar i bitar.

Viktigt är alltså att trädfällaren är ett proffs och ett sådant vet alltid hur man skall såga för att trädet skall landa där man tänkt sig.

Dessutom kan man tänka på att, som Huggorm påpekar, man kan få betalt för virke. En trädfällare som tar ner en ek för mycket pengar och dessutom tar betalt för att frakta bort rubbet tjänar i ett tredje steg bra med pengar på att sälja virket.

Jag sålde en idegran som vuxit sig för hög och det var inför allhelgona. Fick några tusen pengar och allt nersågat och bortstädat på tomten.
gladepetter
3000-3500 tar en firma med egen försäkring om något går åt fanders är inte ovanligt. Kan se det som ett riktpris hos en firma i min kommun. Grannar har hjälpt mig för några hundralappar men hade något gått snett så blir det jag så får hala upp dyra pengar eller börja tvista mot kompisen. Gör du det själv så har du ett sk aktsamhetskrav som finns i alla försäkringar. Har du inga kunskaper eller utbildning i motorsåg mm så finns risken att du får betala hela kalaset själv. Hör med ditt bolag, det finns risk att du står där med dyra utgifter när trädet lagt sig över taket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon