Fny
Hur sent på hösten kan man plantera rosor egentligen? Går det fortfarande bra trots frost på nätterna?
Christina i Taxinge~
När tjälen gör att du inte kan gräva längre är det för sent. Såvida du inte grävt en grop i förväg och har ett par tinade jordsäckar att plantera i ........
Jag har planterat på julafton ett år!
Bilden visar ett annat tillfälle när ett lass beställda rosor levererades i början av december.

[attachment=43247:DSCN4789.JPG]

Fny
ojoj, det hade jag inte anat!
Kajsa
Den där bilden är för härlig Christina, medlem i " Vintergrävarklubben "
Hur gick det då med dessa rosor, märkte du någon skillnad, var det tuffa sorter ?
Christina i Taxinge~
Kajsa, det mesta var tuffa sorter från Schultheis - de baltiska rugosorna + 'Robert le Diable'
Alla tog sig fint och lever än, men det är väl kanske inte att föredra att plantera dem vid denna tid....å andra sidan varför inte? De var barrotade & "sovande".
Tyvärr har jag ju misskött hela trädgården i ett par år nu så de är ganska insnärjda i ogräs numera *suck* blush.gif

Ville ändå bara visa hur tåliga rosor är och att man inte alltid behöver vara så försiktig när man handskas med. Man gör det som måste göras när man kan göra det!
Kajsa
De baltiska Rugosa rosorna blev jag nyfiken på Christina, har du några bilder att visa här ?
Christina i Taxinge~
Ja, du vet Liga, Abelzieds, Pàrsla, Guna och allt vad de heter.....jag kommer aldrig ihåg om de är lettiska eller estniska, så jag kallar dem "baltiska" blush.gif

Vid tillfälle kan jag leta fram bilder - kanske finns några på min hemsida.....jag minns inte riktigt.

Bassam
Hej
Det är bästa tid till plantering APRIL -- MAJ och i oktober.

H: BASSAm
Kajsa
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-10-2009, 22:41) *
Ja, du vet Liga, Abelzieds, Pàrsla, Guna och allt vad de heter.....jag kommer aldrig ihåg om de är lettiska eller estniska, så jag kallar dem "baltiska" blush.gif

Vid tillfälle kan jag leta fram bilder - kanske finns några på min hemsida.....jag minns inte riktigt.

Jag kan leta på din hemsida och Help me find.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon