Jag har en vännina som genom arbetsförmedlingen ska göra en validering. Jag ska försöka hjälpa henne lite med vad det egentligen innebär. Jag vet vad validering inmnebär men inte hur det går till i praktiken.
Är det någon som gjort en validering ?
aanderss
16-10-2009, 08:52
jag vet inte vad de är
En validering en en typ av skriftlig bekräftelse
Se
Wikipedia
aanderss
16-10-2009, 09:23
jaha
Lady Hamilton
16-10-2009, 09:32
Vad är det hon skall validera? Innom vården kan ex ett vårdbiträde som arbetat i yrket många år validera upp till undersköterska. Då genomgår man ett skriftligt test och får reda på vilka kunskaper som saknas för att bli undersköterska. Sedan läser man in just den delen
Gunilla T
16-10-2009, 09:32
Om det gäller kontakter med AF så innebär det att synliggöra och nedteckna din väninnas kompetens och efarenheter, inte bara de formella kunskaperna man erhållit genom utbildning utan även annan kunskap.
Ja hon har jobbat extra inom vården...utan utbildning.....så tanken är att hon kanske k ska gå undersköterske med riktning på psykiatri.
Aqvakul
16-10-2009, 10:20
CITAT (Lady Hamilton @ 16-10-2009, 10:32)

Vad är det hon skall validera? Innom vården kan ex ett vårdbiträde som arbetat i yrket många år validera upp till undersköterska. Då genomgår man ett skriftligt test och får reda på vilka kunskaper som saknas för att bli undersköterska. Sedan läser man in just den delen
Precis! De kunskaper som man redan praktiskt har skaffat sig får man skriftligt på och sen möjlighet att komplettera det man inte har. Det är ju en fördel att få gå en genväg i utbildningsssystemet.
Kajsa i Arvika
16-10-2009, 13:04
Jag läste till uska med valideringsmetoden efter att ha jobbat många år som vårdbiträde.. Innebar att jag kunde validera bort 4 eller 5 kurser..

Förkortade studietiden avsevärt!
Himmla onödigt ord !finns enklare sätt att beskriva det på !det är väl det samma som utvärdering eller jobba sig upp eller plugga sig upp !avancera är väl ett sätt at utrycka det på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.