Jag upptäckte i natt när jag planterade en Accolade, stamträd, STO 8-10, att det saknas grenar på mitt av kronan på den ena sidan.
Kommer det växa grenar där?
Trädet är planterat i söderläge.
Tack!
Huggorm
16-10-2009, 09:39
Är glipan i söderläge kommer omkringliggande grenar att skicka upp kvistar dit. Är det i norrläge kommer trädet förmodligen inte anse det mödan värt
Silur
16-10-2009, 09:46
CITAT (Huggorm @ 16-10-2009, 10:39)
Är glipan i söderläge kommer omkringliggande grenar att skicka upp kvistar dit. Är det i norrläge kommer trädet förmodligen inte anse det mödan värt
Tack, tack...... om jag tolkar rätt kommer det inte växa grenar just på stammen, där det saknas.?
Huggorm
16-10-2009, 09:47
CITAT (Silur @ 16-10-2009, 10:46)
Tack, tack...... om jag tolkar rätt kommer det inte växa grenar just på stammen, där det saknas.?
Nej, det kommer det med största sannolikhet inte att göra.
pebblelake
19-10-2009, 16:55
Jag vet inte hur nytt trädet är men om du beskär toppen så är chansen väldigt stor att den skjuter nya skott längre ned.Det beror lite på hur trädet ser ut om du skall klippa eller inte. Men du kan även nypa av den yttersta delen av dom nya skotten när dom kommer för att stimulera mer grenbildning längre in.Generellt skall du vara försiktig med att beskära prunus.
Bassam
19-10-2009, 18:46
Hej Den kommer att växa sig naturliga , men vi kan hjälpa genom att klippa toppa grund grenar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.