Fny
Fick precis reda på att H.C. Andersen är en rabattros, inte en buskros som jag trodde. Hur stor blir den? Jag planterade min där det vore snyggt med en riktigt stor och hög rosbuske... slap.gif
Christina i Taxinge~
Den blir ca 1m

Men om du vill ha en större buske på platsen har du ju nu ett gyllene tillfälle att skaffa en ros ytterligare!? tongue.gif
Fny
hm... låter ju inte helt fel! wink.gif Men jag har hört att om man gräver upp en ros och planterar en ny på samma ställe så kommer den nya inte att klara sig pga något som finns i jorden där en annan ros funnits... stämmer detta? För i så fall så skulle det ju inte gå att sätta en annan ros där förrän om några år! Eller så får jag lov att plantera den nya rosen bakom den gamla... Eller så nöjer jag mig med lilla H.C. Andersen, som ju i övrigt är heeeelt underbar!
octachoron
Det beror väl på hur lång tid som din H.C. Andersen varit planterad. Om den är nyplanterad så är det nog inga problem med nematoder (än)!
Christina i Taxinge~
Det bildas nematoder i jorden under årens lopp där rosor är planterade, men det dröjer rätt länge innan man egentligen behöver byta jorden om man vill plantera ny ros på stället.
Har rosen varit planterad i mindre än 5 år på stället skulle jag inte bekymra mig. Ofta fyller man ju ändå på med ny jord när man planterar en ros så det fixar sig!
När den varit planterad längre tid, kan det vara läge att byta jord i planteringsgropen.

Fny
aaa okej, ja den har ju bara varit planterad sen i våras. Så vi får se...
Kajsa
CITAT (Fny @ 16-10-2009, 09:51) *
Fick precis reda på att H.C. Andersen är en rabattros, inte en buskros som jag trodde. Hur stor blir den? Jag planterade min där det vore snyggt med en riktigt stor och hög rosbuske... slap.gif

Det blir ingen klen rabattros, snarare en buskig ros som blir 1.20 x 1 m den får många skott med en massa blommor, frisk ros, inte så mycket doft.

Det här måttet står också i LÅG och det stämmer bra
Fny
skönt att höra! Efter att ha funderat lite så ska jag nog låta den stå kvar, vi går ju redan och funderar på att bygga hus så fort vi får fast anställning, så förhoppningsvis har vi en ny tomt att leka med om ett år eller två, och ska väl försöka hålla ner antalet nya rosor tills dess...
Rosmarin
åh vilken vacker ros! En riktig skönhet ju Fny!!! wub.gif
Fny
ja H.C. Andersen är helt fantastisk! rose.gif
H.C. Andersen.jpg

Rosmarin
Mmmm... känner rosendoft när jag tittar på denna vackra bild!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon