Full version: Sjösten/vanlig sten
Ayla03
Hej!

Jag är nybörjare här och om något går fel hoppas att ni ursäktar det.

Jag har köpt ett nytt hus med en fin trädgård som är i stort sätt orörd.
Nu vill jag göra det fint från början. Jag har tänkt mig köpa/skaffa sjösten. De ska användas till o forma cirklar och sedan i cirklar har jag tänkt plantera in olika växter. Men frågan är nu var kan man köpa/skaffa sjösten?

Hälsningar
/Ayla
KURT
Jag vet inte vad "sjösten" är för något? Men om du vill ha runda stenar (som slipats av vatten och /eller inlandsis) så kan man få köpa det rimligt billigt i en grusgrop. Men då är det lite större stenar jag avser, hur stora stenar vill du ha?
Ayla03
Hej!

Ja det är de jag menar. De ska inte vara alltför stora. Kanske ca 40 cm i diameter.

Hälsningar
/Ayla
Ralf
Precis som kurt säger, bege dig till närmaste grustag, prata snällt med personalen och be att få plocka det du vill ha. I grustaget finns ju "allt" från knytnässtora stenar till dom som är uppåt 1 m långa.

Dock får man tänka på vikten så att man inte lastar sönder sin bil.
kirlU
Kolla mitt fotoalbum "stensättning", där blandar jag "sjösten" (dvs kullersten/rullstensås-sten/etc) och "vanlig" betongsten (Bauhaus 99:-/kvm) och det blev rätt bra ifall jag får säga det själv... sleep.gif

Jag har fortsatt i samma stil, dvs med kullersten ett par-tre decimeter ut från grundet nästan hela vägen runt huset. Mellan huset och garaget har jag lagt plattor med en sträng kullersten in mot huset och en annan rad med kullersten mot garaget, blir snyggt!!
kirlU
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=970&uuid=kirlu

Hur får man dit fotoalbumsikonen??? Länken ovan ska visst gå till mitt splitt nya album. Bilderna är ifs ca 2 år gamla, men det gör väl inget....

All sten kom fram vid planläggningen av tomten om du undrar.
Fialotta
Du går in på din kontrollpanel och skriver in ditt album

Var jättesnyggt med stenarna rolleyes.gif
Eva Swahn
Lyssna på Ralf!

Om att inte lasta för mycket i bilen.
Det gjorde jag när jag var ute och plockade sten.
Det gjorde att bilen inte gick igenom besiktningen och det kostade 3.000 kr att laga.

sad.gif
Ayla03
CITAT (kirlU @ 25-11-2003, 18:16)
Kolla mitt fotoalbum "stensättning", där blandar jag "sjösten" (dvs kullersten/rullstensås-sten/etc) och "vanlig" betongsten (Bauhaus 99:-/kvm) och det blev rätt bra ifall jag får säga det själv...  -_-

Jag har fortsatt i samma stil, dvs med kullersten ett par-tre decimeter ut från grundet nästan hela vägen runt huset. Mellan huset och garaget har jag lagt plattor med en sträng kullersten in mot huset och en annan rad med kullersten mot garaget, blir snyggt!!

Hej!

Det blev jättefint.

Men jag har tänkt mig en annan grej. Nämligen forma en stor cirkel av stenar. Sedan i den en mindre cirkel. Den mindre ska liksom vara en berg blandat av stenar och jord. Och sedan där det är jord har jag tänkt o plantera olika växter. Hoppas att ni är med i min beskrivning.
smile.gif
kirlU
Hmm...okej, det blir en rondell med växter i centrum?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon