asacarolina
Jag har fått löss... Ja, inte jag personligen men min kära hibiskus har fått sig en släng ohyra. De är ljusgröna, droppformade varelser med sex små ben o de största är så stora att man just kan räkna de där benen. De trivs bäst runt knopparna m verkar inte äta på blad o blomma, i alla fall inte in någon stor utsträckning. Är det någon som vet vilken slags lus jag fått o framför allt hur får jag bort dem på det mest humana sättet? (är inte något fan av starka kemikalier m kan använda dem om jag måste) Har provat såpvatten. Bladen blev rena o lössen reducerades men kom till baka snabbt igen.
Mvh Carolina
Christina i Taxinge~
Använder man såpvatten får man ligga i! smile.gif
Jag tar in hibiskusen i duschen, tvättar varje blad med såpvatten (fram-/baksida), tvättar stammen/grenarna, vattnar i krukan med såpvatten och låter stå några timmar. Duschar sen av med vanligt vatten och placerar växten nånstans där den inte "smittar" andra.....
Denna procedur får göras om en gång/vecka eller mer om det behövs, tills odjuren gett med sig.
Provadopinnar sticker jag sen ner i jorden.

Ibland orkar jag inte hålla på med detta.......särskilt om flera växter blivit smittade. Då köper jag nån ohyrespray!

Nauti
Det finns fortfarande en del nyckelpigor att hitta i trädgårdarna, även om de är litet slöa av sig. Du kanske kan göra dem en tjänst och ge dem ett skrovmål innan det är dags för vintervilan? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon