Piafia
Jag har ett antal chiliplantor. Habanero, pinoccio samt en jalapeno.
har nu burit in dem, genast kommer lössen.
Vad sjutton gör man??
Jag vill ju helst inte ta till gift! sos.gif
rosita
Dusha dem i badkaret eller dushen! Noga på alla blad, både över- och undersida! Efter några gånger kanske lössen försvinner. Lycka till!
skogstroll
mina får duscha en gång i veckan men det är ju jättesvårt om de står varmt och torrt. Kanske kan ställa dem på ett lite svalare ställe? Jag har mina i köket i ett östfönster utan element det funkar hittills och det blir mera frukter smile.gif
Piafia
Tack Rosita!

Har duschat flera gånger, men dom kommer tillbaka, kanske ska byta jord.
Kastar nog de mindre, det blir ju mycket släpande! sweatingbullets.gif
Anja Danmark
Hvis du bruger varmt vand - omkring 45 grader, så varer det længere, før problemet opstår igen. En del af lusene kan nemlig holde fast og blive på planten, når vandet er koldt - det ligner jo bare regnvejr - men de kan ikke tåle det varme vand.

Og chiliplanten kan sagtens tåle det. Men ikke på rødderne, så du skal have lagt planten ned, så du kan nøjes med at ramme bladene...
Bassam
Hej
Det är bra om man ta ut planta från jorden roll plast omkring rötter sen lägga alla grönskar i vatten som har 45 grada halv timma ,sen man kan plantera den i nya jord.
H: Bassam
Obs det är bra om du göra den flera gångar men man ska bytta jorden bara under första gång.
Piafia
Åååååh!
Tack så jättemycket för svar!!
Jag vårdar mina plantor ömt, de ser ut att klara sej hittills! smiley_small_hug.gif
skogstroll
med facit i hand så fick mina också löss.... men efter lite såpvatten så klarade sig alla utom en!
katah
Jag har 20-tal inne och alla har löss, jag mördar dom för hand 2-3 gånger i veckan och sprayar vatten eller såpavatten ibland.
Jag har kämpat med dom både i växthuset tidigare somrar, dom bara kommer tillbaks vad än man gör.
Det enda som hjälper är sommaren och man kan slänga dom ute, då kommer småkryp och äter upp dom !

Så vi kämpar vidare, jag och lössen -fear-.gif
skogstroll
jag körde såpvatten och radar, sen har det inte vart så mycket.... hoppas de klarar sig tills våren unsure.gif
Pata
Övervintrade plantor kan hållas i schakt med ovanstående lösningar, har man tur försvinner problemen helt. Det svåra är dock när man ska så nytt enligt mig. Risken finns att ohyran sprider sig till småplantorna och där gör ohyran mycket större skada, har man många plantor kan det bli ett tufft jobb att hålla ohyran borta.

Patrik
skogstroll
CITAT (Pata @ 14-01-2010, 12:52) *
Övervintrade plantor kan hållas i schakt med ovanstående lösningar, har man tur försvinner problemen helt. Det svåra är dock när man ska så nytt enligt mig. Risken finns att ohyran sprider sig till småplantorna och där gör ohyran mycket större skada, har man många plantor kan det bli ett tufft jobb att hålla ohyran borta.

Patrik

I will remember that smile.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon