Full version: odlingslådor i trä?
Anna09

nu har jag slutligen tröttnat på trädgårdslandet; dålig jord och bruna slemklumpar som förstör och äter upp ( grrr) har gjort att jag nu kommer att så igen landet. Däremot vill jag ju inte ge upp odlingsviljan helt så jag tänkte mig att det kanske finns några slags lådor i trä som man kan häva i jord i och odla lite. Gärna färdigbyggda och gör inget om dom kostar lite, vet någon om detta finns och vart? eller kan man bygga nåt själv? behöver inte vara avancerat bara det går att hålla "rent" runt om ( läs kanske lättare att få bort odjuren). Jag tänker mig att om själva odlingen kommer upp lite från marken så kanske jag kan få nåt att växa hos mig.
Rihane
Botanisera bland forumet för pallkragar här på odla.
Peztis
Grannen har tre stora cementringar han odlar sitt i. Han har även potatis där.
lokatten
Jag hade snigelproblem på min kolonilott och byggde därför "odlingslådor" själv. Jag kan inget om snickeri men det gick bra iaf. Köpte billiga plankor på en brädgård som jag målade med linolja. Sen sågade jag planken till rätt mått och spikade ihop dem till ramar direkt på plats runt mina odlingsbäddar. Gjorde även ett snigelstaket runt hela odlingslotten av plankor som jag spikade fast böjt hönsnät på.
Nu kan jag odla spenat, morötter, tomater, mm, utan problem. Ibland kommer det in en snigel men det är inte alls samma problem som det var innan. Lycka till!
ingrid fuxwall
Förra året byggde jag odlingslådor och i år köpte jag pallkragar, mitt råd är att skaffa pallkragar det blir betydligt bättre och även billigare.

ingrid
Anna09
tack snälla för tipsen :-) då vet jag att det går att få ihop något som gör att sniglarna kanske går att hålla i schack.
silverräv
CITAT (Anna09 @ 20-10-2009, 16:39) *
tack snälla för tipsen :-) då vet jag att det går att få ihop något som gör att sniglarna kanske går att hålla i schack.

Hej

Glöm inte att lägga markväv i botten så slipper du rotogräs i lådorna.
nationwide
Byggtimmer alt. Slipers kanske kan vara något?

Primavera in anticipo
Om man tycker det är ok med ett slitet och ruffigt utseende på lådorna är det perfekt att använda brädor från gamla SJ-pallar som dessutom redan är färdigkapade i bra längder. Många företag samlar ju på sig såna mängder att de kan gödsla med dem så det går ofta att få gratis. Testade i höstas och det blev snyggare än jag trodde. Nackdelen är bara att man måste rycka ut en massa spikar först... sweatingbullets.gif
Malin_MeL
CITAT (nationwide @ 13-11-2009, 01:00) *
Byggtimmer alt. Slipers kanske kan vara något?

kontrollera vad de är impregnerade med bara!
gamla slipers går som farligt avfall pga av sin impregnering, det vill man inte odla sina grönsaker i.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon