Humleblomster
16-10-2009, 17:15
Hej,
jag behöver hjälp att identifiera denna underbara lilla söta växt som jag fick i somras. De växer upp från en taklökliknande blad som växer direkt på marken.
Blommorna är små, vita med röda/rosa prickar.
Stjälken är aningen hårig och 30-50 cm hög med en knippe blommor högst upp längs stjälken.
[attachment=43267:Copy_of_...ture_018.jpg]
[attachment=43266:Copy_of_...ture_015.jpg]
Tusen tack på förhand!
//Lena
lavendelgården
16-10-2009, 18:26
Jag tror jag köpte en sådan på ICA för många år sedan. Den hade inget namn - men jag tror det är någon sorts skuggbräcka - saxifraga. Kanske , kanske Saxifraga ´Southside Seeling´. Mycket fin är den i alla fall.
Jag är långt i från säker,bara så du vet!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Kan du inte ta ett kort på bladen också?
Växer den ute i rabatten, kruka eller inne?
Söt är den i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
16-10-2009, 21:25
Jag tycker också det ser ut som en Saxifraga och isåfall brukar det vara en härdig växt som odlas utomhus året runt.
Humleblomster
17-10-2009, 14:14
Hej o tack för era svar!
Växten är en perenn växt som växte i en trädgård när jag fick den.
En Saxifraga är det efter det att jag tittat närmare på den, tack Åsa! Jag har ockås tittat på hur blommorna ser ut på "Southside Seedling" och det måste vara en mycket nära "syster" till min Saxifraga, skillnaden är att min är jämt prickig över hela blomman...
Tack för all hjälp på traven, jag har kommit en MYCKET god bit på väg, nu är det bara att ta reda på vilken sorts Saxifraga jag har. Jakten går vidare =)
//Lena
Christina i Småland
19-10-2009, 15:56
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.