Full version: Kisse med klös i.
rissen
Är det någon som kan ge mig ett gott råd.

Jag har en kattkille som heter Rasmus och är 8 år. Han är fullkomligt underbar i alla avséenden utom att han är en fullfjädrad klösare.

Jag har haft många katter genom årens lopp ( 11 st) men har aldrig haft en sån marodör som Rasmus gällande klösning.

Jag har provat allt jag kan komma på.

Han har haft klösbräda, klösställning, och en stor hög stubbe men bark på men klösa där no.gif no.gif .
Stubben klöste han på när den åkte ut på altanen eftersom den ratades. Denna sprutades (innan den åkt ut) med något som de rekommenderade i djurbutiken som skulle göra honom alldeles lyrisk och vilja klösa där men no.gif no.gif

Det jag misstänker är att han har märkt att jag kommer fortare om han klöser i sk. "finmattan" i stället för tex. jamar.
Jag har mycket ont i min rygg så det går inte så fort att förflytta sig tex. nattetid när han vill ut
Kokosmattor har jag köpt och lagt framför tex. altandörren där han vill gå ut som är okej att klösa på men no.gif no.gif . Istället stannar han och klöser på fåtölj, "finmattan" ev. tapeter innan han kommer fram till kokosmattan.
Jag har försökt med vattenspruta och med smällare men bryr han sig no.gif no.gif .
Ättika har jag sprutat på mattan men han kniper ihop ögonen och river. Stinker i hela huset.

Det är tur för lille Herrn att han är sååå älskad för ibland tryter tålamodet.

Snälla ge mig mer tips.
MariaS
En till här som behöver tips!
MariaS
Hmmm, Vi har tre klätterställningar med ett flertal klöspelare på varje. Vi har minst en väggfast klösbräda i varje rum, men han klöser ALLTID minst en halvmeter ifrån på tapeten. Utöver detta har vi minst en golvklösbräda i varje rum.

Ändå klöser vår herre som sagt heldre på tapeter, mattor och möbler. Även våra ben får stå till tjänst ibland...

Att spruta vatten funkar INTE, eftersom kisse Älskar att ställa sig i strålen, han duschar också frivilligt! Feromoner och fyspray, får honom bara attt markera ännu mer. Här är det definitivt han som är bossen!

Så alla knep från ovan länkar är redan beprövade utan eller motsatt resultat! Fler råd tack!
pejori
Klipp klorna på katten tummenupp.gif
Har haft en formidabel klösare och när jag började klippa klorna, upphörde klösandet.
Katter klöser för att rensa klorna från avfall och korta klor behöver inte rensas så ofta.

Det kan vara lite bökigt i början, men katten vänjer sig fort.
Använd vanlig nagelknipsare och ta bara den vassa toppen.
MariaS
CITAT (pejori @ 17-10-2009, 11:00) *
Klipp klorna på katten tummenupp.gif
Har haft en formidabel klösare och när jag började klippa klorna, upphörde klösandet.
Katter klöser för att rensa klorna från avfall och korta klor behöver inte rensas så ofta.

Det kan vara lite bökigt i början, men katten vänjer sig fort.
Använd vanlig nagelknipsare och ta bara den vassa toppen.

Direkt efter kloklippning blir det väggen nästa!
pejori
CITAT (MariaS @ 17-10-2009, 12:10) *
Direkt efter kloklippning blir det väggen nästa!

giggle.gif giggle.gif OK. Pisse visar vem som bestämmer över väggen. naughty.gif
MariaS
CITAT (pejori @ 17-10-2009, 14:23) *
giggle.gif giggle.gif OK. Pisse visar vem som bestämmer över väggen. naughty.gif

yes.gif Pisse bestämmer över allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon