Katt
Min käre bror och hans gulliga fru har köpt hus i Schweiz. Jag funderar på att köpa dem varsitt äppelträd med samma förnamn som de har. Vad tror ni som vet nåt om det? Får man föra träd över gränserna?
De borde väl växa bra där, det är sommar betydligt längre i alla fall.
Passar Malus Domestica 'Anna' och 'Fredrik' ihop? Blir det frukt?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr blir det nog lite problem Schweiz hör väl inte till EU? Inom EU är det ganska fritt att föra in växtmaterial (restriktioner på vissa växtslag kan finnas). Utanför EU kan man behöva växtpass mm. + det är inte säkert att svenska äppelträd blir lyckade utomlands ex. den svenska sorten Åkerö funkar bäst i mälardalen och blir godast där, jag har provat skånsk åkerö direkt i odlingarna där och det var ganska äckliga äpplen. Så ett Anna och Fredrik som smakar bra här kan få en helt annan smak i ett annat klimat + man vet ju aldrig om de funkar när det är längre somrar de är ju anpassade att växa här.
Katt
Jag misstänkte att det inte skulle vara helt enkelt smile.gif
Det vore kul om det funkade, men jag får nog fundera lite mer. Det var mest en spontan idé jag fick när jag läste nyhetsbrevet och såg att det finns ett träd som heter som min bror...
Tack för snabbt svar!
LasseB
Gränsproblem vet jag inet om men att flytta en växt så långt fungerar troligtvis inte
Åkerö exemplet är ett bra exempel
Ett annat är ju att en viss storskalig trädgårds kedja inporterar en hel del från växtmaterial från Polen och det är långt ifrån allt som funkar i vårt avlånga land.
Den goda regeln är att köpa lokalt drivna träd inte sällan dyrare men med ett mer garanterat resultat.

Även små handelsträdgårdar har rätt att överleva
elvisjö
Sen är det inte ovanligt att växterna byter namn när de passerar landsgränser
Det är inte omöjligt att äppelsorten redan finns i Schweiz men under ett annat namn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon