lokatten
16-10-2009, 20:20
Hej,
Funderar på att bygga en kompostbehållare av trä till min kolonilott. Det ska vara till hushållskompost som kräver en någorlunda skadedjurssäker behållare. Tycker att plastbehållarna är fula pch undrar därför om det är någon som byggt en själv av trä och har en ritning, kanske? Funderar även på om jag kan använda pallkragar staplade på varann som en kompostbehållare- plus göra ett lock, men tror att tömningen av komposten kan bli jobbig med pallkragar.
Det finns ingen träbehållare som är tillräckligt tät för att bli godkänd för hushållskompost. En sån måste vara 99% tät! Annars har du snabbt hela grannskapets muskolloni på besök och efter dom kommer Miljö och Hälsa farandes!
Vill du ha en träkompost, kan du endast använda trädgårdsavfall i den, men då duger pallkragar utmärkt. Bara att ställa på eller lyfta av kragarna allt eftersom, men använd gärna någon form av lock så inte komposten blir för torr.
MariaS:
Jo, Stiga Kitchen är i huvudsak av trä men den har ju hörn och lock av trä samt spaken i metall, isolering i inplastad frigolit. Den är ju dock inte särskilt billig (drygt 3000:-).
Den drar till sig lika mycket möss som min Gröna Johanna som ju är i plast.
Jag såg någon här som hade en tråd om en hushållskompost de byggt av trä och isolerat med frigolit (om jag minns rätt).
Jag köpte den här varmkomposten våren 2005 av kompostbutiken i Göteborg. Jag vet inte om den säljs fortfarande.
[attachment=43533:kompost1.JPG]
Den är gjord i lärkträ och är helt underbar. Den är egentligen väldigt enkel i sin konstruktion, så det borde inte vara svår att bygga själv. Invändigt är den fodrad med "sittunderlägg" och självklart har den ett nät i botten. Jag har aldrig haft möss i den, vilket jag har haft både i Stiga garden och i Mullbanken.
lokatten
22-10-2009, 11:43
Tack för alla svar! Den ser jättefin ut, den där komposten köpt i Göteborg. Ska kolla om den finns.
Jag vill absolut rekommendera att du köper eller bygger en hushållskompost med två fack så att man slipper tömma komposten när den är full och efterkompostera någon annanstans. Själv har jag en Mullbanken på 2x200 liter, som är delad på mitten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.