Hej
Min Prakteldranka (tror jag att det är) vägrar blomma och har vägrat ända sen jag köpte den för snart två år sen. Den blommade då i februari. Hur ska man vinterförvara den ? Den har hängt där i fönstret sydväst läge sen förra sommarn och vi har ganska varmt där på vintern när vi eldar. Den växer ju bra, men den blommar inte. Ska jag kanske ha den svalare på vintern? Utomhus på sommarn ?
Hälsn Tepa
Hallå !
Ingen som kan ge mig råd här ? Kan tillägga att jag planterade om den i våras i vanlig krukväxtjord. Jag har googlat, men inte hittat något om vintertemperatur. Men där stod att den ska planteras om i en blandning av ormbunksrötter, torv och brunnen gödsel. Ormbunksrötter och torv kan jag uppbringa. Men brunnen gödsel ???Den har fått näring en normaldos en gång varannan vecka.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
20-10-2009, 11:27
Den är en tropisk växt så den vill inte ha kyla även om den tål ner till +1c så vill den gärna ha över +10c.
så låt den var kvar i fönstret och vattna lite mindre under vintern (dock inte för lite så den torkar in i bladen). under sommaren så håller du den lätt fuktig hela tiden eller vattna rikligt och sedan låta den torka ut 1-3dagar och sedan vattna rikligt igen. ge den näring 3-4gånger i månaden (ökar blomningen). den vill ha normal krukväxt jord ev med extra leca, grus för dränering.
Tackar och bockar, Flaxss. Inget trixande med ormbunksrötter och torv och brunnen gödsel behövs alltså. Vad bra, lite mera näring och så en torrare period dec-januari för ny knoppbildning. Läste jag iaf på google. Jag hade nog inte gett den någon extra torr period i fjolvintras.
Hälsn Tepa
Christina i Taxinge~
19-12-2009, 15:03
CITAT (tepa @ 19-12-2009, 14:37)

Kolla här !!!
Hälsn Tepa
Grattis!
När man minst anar......
Alexander-VG-zon3
19-12-2009, 15:06
grattis säger jag mned, roligt att den ville blomma.
Tack. Ja, jag blev ju så glad ! Plantan köpte jag för två år sen och den har inte blommat om tidigare.
Detta är den enda knoppen än så länge, men det ska väl komma flera.
Hälsn Tepa
Hej
Upptäckte en knopp till på min Eldranka. Jag kanske inte är så hopplös med att få blommor att trivas i alla fall...
Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
06-01-2010, 13:54
vackra blommor

det kommer nog komma fler och fler knoppar hela tiden.
Hej
Om man ger växter näring som behåller mycket kväv ( N ) och mycket vatten , resultaten blir ska växter ger mycket grönskar istället för blommor.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
07-01-2010, 00:09
det beror ju faktiskt på vilken växt det handlar om, många växter blommar inte ens om dom inte får mycket vatten och kväve. exempelvis änglatrumpet som vill ha mycket av alla näringsämnen (inkluderar kväve) för att blomma mycket och ge bra med tillväxt den kräver dessutom mycket vatten.
för andra växter så kan mycket vatten och kväve ge som du säger en hög tillväxt av skott och blad och få blommor. en del måste man riktigt ''misshandla'' innan dom vill blomma rikligt.
Hej
Min Prakteldranka har tappat en massa blad i vinter. Den är nästan helt kal upptill. Man skulle ju plantera om och beskära efter blomningen.
Det skulle vara nu det. Den fick inte fler blommor än de två som nu är utblommade. Ska jag vänta på fler eller plantera om nu?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.