tepa
Hej

Jag har hört att om man håller Porslinsblomma torrt så får man den att blomma. Jag har nu vattnat min kanske en halv deciliter i veckan, men den blommar inte. Ska jag dra ner ännu mer ? Vilken tid på året blommar den ? Tror det är en Thomée, eller nåt sånt.

Hälsn Tepa

Tror att den kan stå inomhus året om, men det kanske blir för varmt för den med 25 grader när vi eldar ?
RitRat
Porslinsblomma blommar helst på sommaren. Den kommer knappast att blomma nu mot vintern, även om det förekommer. Det är bra du har den i ett fönster, den vill ha mycket ljus. Min porslinsblomma stod till och med i ett söderfönster och blommade rikligt varje sommar. Jag vattnade alltid sparsamt, höll inte särskilda svältperioder någonsin.

Du ser att jag skriver "vattnade". Den blev alldeles för stor, jag ledsnade, så jag gav bort den till en bekant.
Erland
Jag har en Hoya carnosa som jag bara ger lite vatten en gång i månaden under senhöst och vinter och den blommar regelbundet. Lite lägra temperatur är också bra under vintern.
tepa
Tack för svaren. Då ska jag be maken skruva upp en krok i svalaste rummets fönster. Men det ska väl räcka om jag sätter den dit om cirka en månad ? Där är det 14 grader nu, det är ett extrarum. Men i matsalen är det 17-19 grader, månne det skulle räcka?

Hälsn Tepa
skånepåg
Hehe det kvittar nästan vad du gör för de blommar när de känner för det, har ett par stycken hoya som jag haft i många år och efter massa olika behandlingar så blommar de inte för de har faktiskt egen vilja misstänker jag, Har sett en som hade ett par meters rankor och stått lite skym undan tror det var en carnosa och den hade inte blommat på minst 5 år, men bara försök gynna den så bra som möjligt ^^ De är så viljekraftiga så man kan behandla dem nästan hur man vill men bara fortsätt som du gjort så blommar den tillslut skulle jag tro, säg till om jag har fel biggrin.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 17-10-2009, 19:22) *
Hehe det kvittar nästan vad du gör för de blommar när de känner för det, har ett par stycken hoya som jag haft i många år och efter massa olika behandlingar så blommar de inte för de har faktiskt egen vilja misstänker jag, Har sett en som hade ett par meters rankor och stått lite skym undan tror det var en carnosa och den hade inte blommat på minst 5 år, men bara försök gynna den så bra som möjligt ^^ De är så viljekraftiga så man kan behandla dem nästan hur man vill men bara fortsätt som du gjort så blommar den tillslut skulle jag tro, säg till om jag har fel biggrin.gif

Precis. den blommar när den vill.
NU har mina bestämt sig för att blomma. crying.gif
Inte alla, men många av dom sätter knopp nu och jag gör inget särskilt med dom. tummenupp.gif
Bassam
Hej
Vi plantera de för att de har fina bladen , men om man vill de blomma , man ska miska ljus och vatten och värme , så de känna sig hotat på livet då de ger blommor .

H:Bassam
skånepåg
CITAT (pejori @ 17-10-2009, 22:34) *
Precis. den blommar när den vill.
NU har mina bestämt sig för att blomma. crying.gif
Inte alla, men många av dom sätter knopp nu och jag gör inget särskilt med dom. tummenupp.gif

Åååh lyckost biggrin.gif Jag har haft mina i snart 5 år och de har inte blommat än tongue.gif
tepa
Hej

Jag läste lite på nätet, där stod att den på vintern skulle ha svalt, plus 15 grader. Så jag funderar på att låta maken skruva upp en skruv i extrarummet istället, där är det 15 grader nu. Men kanske först om en måndad, då får den en sval period på tre månader. Det fönstret vätter mot nordost, nu har den sydväst, så det blir väl lite mindre ljus. Och så ska jag vattna från och men nu varannan vecka. Vad tror ni om det ?

Visst ja, där stod också att äldre plantor blommar rikligare. Min är ju knappt två år...tror jag.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Hoyasläktet är stort och alla är inte likadana när det gäller skötsel, en del vill ha gott om vatten andra vill ha det torrare. En del vill ha det trångt om fötterna för att blomma (ex. H. carnosa) andra vill ha rymligt om fötterna. En del har gärna lite svalare medans andra vill ha det varmare. Vissa sorter blommar på hösten, andra blommar på våren och en del sorter verkar kunna blomma närsomhelst.

Vet tyvärr inte vilken sort porslinsblomman på bilden är men det kan vara bra att försöka hitta ett namn så kan man kanske hitta exakt vilka växtförhållanden de vill ha.
tepa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-10-2009, 08:09) *
Hoyasläktet är stort och alla är inte likadana när det gäller skötsel, en del vill ha gott om vatten andra vill ha det torrare. En del vill ha det trångt om fötterna för att blomma (ex. H. carnosa) andra vill ha rymligt om fötterna. En del har gärna lite svalare medans andra vill ha det varmare. Vissa sorter blommar på hösten, andra blommar på våren och en del sorter verkar kunna blomma närsomhelst.

Vet tyvärr inte vilken sort porslinsblomman på bilden är men det kan vara bra att försöka hitta ett namn så kan man kanske hitta exakt vilka växtförhållanden de vill ha.

Åsa, jag tror det är en Thomée, eller nåt sånt. Hjälper det dig att hjälpa mig ?

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Hittar ingen Thomee bland hoyorna men Hoya thomsonii kanske det kan vara, det finns liknande bilder på den.

Isåfall hör den till de sorter som är lite svårare att få i blom, vill alltid vara lätt fuktig ingen hårdare uttorkning, gärna lite svalare placering, gärna i ett ljust norrfönster. Kommer från indien (de hoyor som kommer från Indien, Himalaya vill ofta ha svalare placeringar). Blommar normalt sett under hösten. Blommorna har en mycket stark doft som inte alla klarar av.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 18-10-2009, 11:11) *
Åsa, jag tror det är en Thomée, eller nåt sånt. Hjälper det dig att hjälpa mig ?

Hälsn Tepa

det är ingen Tecomaria du menar ? den är ju såfall inte en Hoya.
tepa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-10-2009, 11:50) *
Hittar ingen Thomee bland hoyorna men Hoya thomsonii kanske det kan vara, det finns liknande bilder på den.

Isåfall hör den till de sorter som är lite svårare att få i blom, vill alltid vara lätt fuktig ingen hårdare uttorkning, gärna lite svalare placering, gärna i ett ljust norrfönster. Kommer från indien (de hoyor som kommer från Indien, Himalaya vill ofta ha svalare placeringar). Blommar normalt sett under hösten. Blommorna har en mycket stark doft som inte alla klarar av.

Thomsonii !! Så var det. Tack Åsa. Det blir att flytta den till extrarummet då, fönster nordost. En gång i veckan-vattningen får jag väl fortsätta med.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

UNDER ÖVER ALLA UNDER !!!! Min Porslinsblomma har knoppar !!! yahoo.gif Visste inte att den kunde blomma denhär tiden.

Vad är de där vita knottrorna på stjälken ? Första bilden lite dålig...

Hälsn Tepa

.
Åsa, mälardalen zon 2
De vita knottrorna är rotanlag så tar man sticklingar där kommer de ganska snabbt att få rötter.
tepa
Tack, Åsa. Tänkte om det var början till nya blomklasar...

Hälsn Tepa
skogstroll
min har precis blommat (en klase), den verkar blomma när den vill. Skulle ju behöva planteras om kanske men det får bli i vår. Den växer på i alla fall med nya skott.
RitRat
Nya blomknoppar kommer fortsättningsvis alltid i toppen på den gamla blomstjälken. Den ska alltså sitta kvar vad man än gör! Jag kommer ihåg när jag hade en gammal Hoya Carnosa, den vanliga "mormors-hoyan". När jag beskar den ibland på vårarna, var jag noga med att inte ta bort grenar med blomanlag.
Blomstertanten
CITAT (tepa @ 14-11-2009, 07:00) *
Hej

UNDER ÖVER ALLA UNDER !!!! Min Porslinsblomma har knoppar !!! yahoo.gif Visste inte att den kunde blomma denhär tiden.

Vad är de där vita knottrorna på stjälken ? Första bilden lite dålig...

Hälsn Tepa

.

Grattis till knopparna !
Var beredd på att Thomsonii doftar väldigt starkt !
tepa
Hej Blomstertanten. Jag är nog inte så luktkänslig. Men maken är det ! Hoppas han inte säger "Vad är det som stinker" bara. Då åker den ut. Maken alltså. Inte blomman. :naughty:

Hälsn Tepa
Blomstertanten
CITAT (tepa @ 15-11-2009, 10:50) *
Hej Blomstertanten. Jag är nog inte så luktkänslig. Men maken är det ! Hoppas han inte säger "Vad är det som stinker" bara. Då åker den ut. Maken alltså. Inte blomman. naughty.gif

Hälsn Tepa

Den stinker INTE !!! Men doftar väldigt starkt tongue.gif
Och du gör helt rätt som väljer hoyan framför gubben bravo.gif
Bassam
Hej
växter ska blomma beror Ljus Varm Gödning , ibland kan det hjälp om de haft lite vatten eller LJUS : H:Bassam
tepa
Hej

Porslinsblomsknopparna har slagit ut. Dom doftar gott tycker jag. Mannen har inte klagat heller. Tur för honom, hi hi. Än så länge är det bara denna klase, men jag hoppas det kommer mera. Finns nog såna där "tappar" med lite bruna "prickar", där jag har hört att nya blomknoppar ska bildas.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu väntar jag på fler blommor på min Porslinsblomma. Den har nämligen många såna här "tappar".

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Min Porslinsblomma blommar nu med många klasar. Jag har inte planterat om den, vet inte om jag borde det.
Borde jag och när isåfall ? Inte när den blommar, väl? Det är väl vanlig krukväxtjord som gäller?

Hälsn Tepa
varghem
Porslinsblomman vill stå ganska trångt. Jag har alla mina ståendes i jord blandat med lekakulor som går att köpa färdigt, luftigt och bra. Jag planterar om mina när rötterna verkar vilja komma ut under krukan eller om plantan lyfts i krukan.
Malin_MeL
Tepa, började den blomma när du flyttade den, eller flyttade du den aldrig?

jag har tre st, en står rätt mörkt och får sällan vatten

två står i norrfönster, men det e rätt varmt, element under, tidigare hade jag en i ett norrfönster utan element...jag har aldrig sett en enda blomma...

jag vill oxå ha blommor!
theseraphim
en halv dc i veckan är mycke enligt mig, vattnar mina ca en max två gånger i månaden, gärna när bladen börjar se lite russinaktiga ut och då verkar de kunna blomma lite när som helst. Givetvis blommar de bäst på sommaren men blommar gör de.
tepa
CITAT (varghem @ 14-03-2010, 22:17) *
Porslinsblomman vill stå ganska trångt. Jag har alla mina ståendes i jord blandat med lekakulor som går att köpa färdigt, luftigt och bra. Jag planterar om mina när rötterna verkar vilja komma ut under krukan eller om plantan lyfts i krukan.

Tack, Varghem. Jag låter den nog vara som den är. Får väl plantera om den nästa vår.

Malin Mel, jag tror inte jag flyttat den allts. Den har nog stått på samma plejs sen jag köpte den, dvs i nordvästfönster med
ett stort lärkträd utanför, som tar bort det skarpaste solljuset.

Och Theseraphim, kanske jag gett lite väl mycket vatten. Men det verkar ju inte göra så mycket, den blommar ju
så fint. Men tänkte att när vi nu eldar i täljstensspis där i vardagsrummet, så kan den väl behöva lite mer.

Hälsn Tepa
varghem
thomsonii verkar ju häftig med dom ludna bladen, och blommorna är underbara.
Har en annan luden porslinsblomma en calycina... härligt ludna blad, väntar på blommor nu
fluffo
CITAT (RitRat @ 17-10-2009, 06:57) *
Porslinsblomma blommar helst på sommaren. Den kommer knappast att blomma nu mot vintern, även om det förekommer. Det är bra du har den i ett fönster, den vill ha mycket ljus. Min porslinsblomma stod till och med i ett söderfönster och blommade rikligt varje sommar. Jag vattnade alltid sparsamt, höll inte särskilda svältperioder någonsin.

Du ser att jag skriver "vattnade". Den blev alldeles för stor, jag ledsnade, så jag gav bort den till en bekant.

Min svärmors porslinsblommor blommade hela förra julen! Det var massor med blommor. Tänkte bara påpeka det.
Bassam
Hej
Fluffo kan du skriva hur hon skötsel den.
Dominosa
Hej!
Jag har två stycken porslinsblommor men jag har inte nån aning om vilka sorter det är, den ena köpte jag för kanske två år sedan men den andra är en stickling som jag planterade i jord nu i våras. Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig biggrin.gif Ingen av dom har blommat.

IMG_1366.gif

IMG_1357.gif
Bassam
Hej

Du kan lägga den på miljö som inte passar tillexempel om du ger den lite kalt eller minska ljus eller du kan bytta översta 5cm från jorden och lägga nya jorden som är rik på Fosfor och kalium.

H_Bassam
Blomstertanten
CITAT (theseraphim @ 15-03-2010, 09:46) *
en halv dc i veckan är mycke enligt mig, vattnar mina ca en max två gånger i månaden, gärna när bladen börjar se lite russinaktiga ut och då verkar de kunna blomma lite när som helst. Givetvis blommar de bäst på sommaren men blommar gör de.

Om de blommar på sommaren beror ju på vilken sort man har.
Thomsonii till exempel blommar höst-vinter och vill gärna ha lite svalare och trivs i norrfönster.
MrMurphy
Ska passa på att inflika med en fråga. Jag har en porslinsblomma som insynsskydd i ett söderfönster, jag är hopplös på att vattna och inte bytt jord på ett ex antal år. Visst, den ser skruttig ut mellan varven eftersom solen tar hårt på den men jag snurrar ofta så det blir inte så illa. Mitt problem är att jag tycker den blommar för mycket, för länge, känns konstant skräpigt och jag blir galen. Dess blommande är ett skrik på hjälp kanske? Min fundering är då om jag byter jord och till en stooor kruka och vattnar ofta så kanske den slutar? Har ingen lust att byta fönster eftersom funktionen är just insynsskydd och blommorna är bara ett elände.

Mvh Blomtorteraren
varghem
Dominosa... 2:an är nog en australis... lite svårt när man inte ser blommorna också
1:an har jag ingen aning om... kan vara en caudata???
sqrulan
g.gif Undrar om bild 1 är en porslinsblomma/hoya, jag har aldrig sett liknande blad förr men jag kan ju ha fel!
Liknar en fläckampelfackla?
Dominosa
CITAT (varghem @ 28-08-2010, 08:28) *
Dominosa... 2:an är nog en australis... lite svårt när man inte ser blommorna också
1:an har jag ingen aning om... kan vara en caudata???

Tack så mycket smile.gif . Jag har sökt runt lite på olika sidor och jag tror också att den andra är en australis. Men jag har letat som en galning efter den andra och inte hittat någon porslinsblomma som har sådana blad.
sqrulan, du har rätt, det var en fläckampelfackla! Jag var helt övertygad om att det var en porslinsblomma men det är det ju inte!! Inte konstigt att jag inte hittade nån porslinsblomma som liknade den, haha biggrin.gif Tack så mycket för era svar, nu kan jag äntligen sätta namn på vad det är jag har i mitt fönster smiley_small_hug.gif
sqrulan
Jag har själv en fläckampelfackla så därför var det enkelt för mej, blommorna är väl inte så märkvärdiga men bladen är jättefina tycker jag.
Dominosa
CITAT (sqrulan @ 28-08-2010, 12:58) *
Jag har själv en fläckampelfackla så därför var det enkelt för mej, blommorna är väl inte så märkvärdiga men bladen är jättefina tycker jag.

Ja, jag håller med dig, bladen är jättefina! Min har inte blommat än, jag tror den är lite för liten än så länge smile.gif Har du nån bild på blommorna?
Bassam
Hej

Om man behandla växter fel , växter ändrar sig till blommor och det är naturligt för att sina generationen första i världen

sqrulan
Nej jag har ingen bild, har inte fotat den då den blommar för blommorna är så intetsägande, ljuuusgula och små men samma form som andra ampelfacklor.
Min är nog snart 15 år gammal.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon