Full version: grön tagetes
joulanta
Jag beställde frö från Estland i början av sommaren det var så lite frö i varje påse så jag satte 2 frö i en kruka dels var jag nyfiken på blomfärgen ock så vill jag ju ha mera frön till våren.
Det har tagit lång tid men nu blommar den med limegröna blommor men hur ska jag göra för att fröna ska gå använda och gro?

Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar bara vara att låta blommorna blomma ut och vissna så brukar det finnas frön i den där gröna delen som är i botten på blomman. Om det inte är en F1 hybrid borde du få fröäkta frö. Se till så blomman har gott om ljus ev. med extra belysning fröerna måste ju bli fullmatade.
blomkronan
Jag tycker dom är sååååååå fina smile.gif

Vilken firma i Estland har du köpt fröna? jag har letat runt ett tag nu men jag kan inte hitta någon som har grön tagetes.
joulanta
joy seeds har den gröna.
blomkronan
CITAT (joulanta @ 17-10-2009, 16:21) *
joy seeds har den gröna.

thanks.gif för tipset... men dom har vist inte grön kvar sad.gif
Men jag hitta massor med annat som locka smile.gif
joulanta
om jag lyckas få frö så kan jag nog avvara några. Synd att den är borta, då var det tur att jag beställde fast det inte var dags att så.
Jag håller utkik efter andra ovanliga tagetes en kompis hadde vita som var rosa i kanterna så den ska jag testa till våren. Konstigt att det finns bara dom vanliga sorterna när det verkar finnas massa olika. Det är ju en sån lättodlad blomma
blomkronan
Jag håller med att det är en så lätt blomma att så att det borde finnas flera sorter ute i handeln än vad som finns confused.gif

eller är det vi odlingstokar som hela tiden måste hitta "ovanliga"

Det vore jätte snällt av dig om jag kunde få några frön av dig thanks.gif
Skruttis
CITAT (joulanta @ 20-10-2009, 22:15) *
om jag lyckas få frö så kan jag nog avvara några. Synd att den är borta, då var det tur att jag beställde fast det inte var dags att så.
Jag håller utkik efter andra ovanliga tagetes en kompis hadde vita som var rosa i kanterna så den ska jag testa till våren. Konstigt att det finns bara dom vanliga sorterna när det verkar finnas massa olika. Det är ju en sån lättodlad blomma

Vit tagetes med rosa kanter w00t.gif
Snälla Joulanta, om du får reda på något om vad den heter eller var den kan finnas, kan du dela med dig av informationen då?
Låter superintressant. Jag gillar tagetes och det är en av de få växter jag får ha i fred för rådjuren.
Nu håller jag tummarna!
joulanta
Kolla http://www.seemnemaailm.ee/swed/index Dom har massor av olika tagetes bla den gröna. Har gått igenom den och ska beställa mer fröer
Vad tror ni kan jag sätta frö av den vita med rosa kant nu för att få frö? Om det gick och plantan blev lika som moderplantan så kunde jag dela med mej av en massa fröer.
Brukar ni toppa tagetes som ska bli 40 cm hög?
Skruttis
Tackar så mycket!
thanks.gif
gronaanna12
hej
kollade på länken men fick svar att den var bruten.

gronaanna12
Skruttis
Det får jag också till svar, men det går bra om du i adressfältet tar bort det sista så att följande blir kvar till adress: http://www.seemnemaailm.ee/

Vill du sedan ha sidan på svenska så finns det en svensk flagga i vänstra hörnet att trycka på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon