Full version: Normalt i november?
humla
Upptäckte idag ett hundratal blommande tusenskönor i gräsmattan. Är det normalt, så här i slutet på november?
yla
jag såg en maskros på dagens promis
laugh.gif smile.gif
*Felix matte*
Denna novembermånad verkar vara "onormal" i hela landet

Normala vintrar brukar vi ha ca 30 cm. snö
Tusenskönor.... dem hade jag gärna sett hos mig också
jag gillar inte snö.Så här ser det ut hos mig idag.
Lavendela
De har hällt sand över kullerstenarna på torget och överallt sticker det upp käcka små grästuvor! Så sött!
Eva i Skåne
Baldersbrå med nyutslagna blommor såg jag idag, men så har vi också mildväder i Skåne, närmare 10 plusgrader, men grått coh trist, dimma och regn sad.gif . Ett blommande ogräs kan pigga upp smile.gif
sanna
Idag hittade jag några självsådda penséeplantor blygt nickandes i rabatten! En var helt utslagen. Hittade också en utslagen primula!

Konstigt...

Sanna smile.gif
Ina
Pensé och smörblomma här! rolleyes.gif
Eva Swahn
Sädesärla här.
Emser
Blommande Kaprifol i Uppsala...även blommande rosenbuskar!
andreas i uppsala
var har du sett det?? Är uppsala zon 2/3?Jag trodde uppsala låg i zon III.Menar du microklimat?
mvh
andreas
renate
ohmy.gif En del av mina penseer blomma,tusenskönor i gräsmattan har knoppar
rolleyes.gif
Emser
Andreas>> Jag såg den på Stabby Allé i Luthagen. Uppsala är väl zon 3 - väl? Lite osäker på det där med zoner måste jag erkänna. Microklimat? blink.gif huh.gif blink.gif
andreas i uppsala
stabby allé det känner jag till.Jag bor inte långt därifrån.
Emser
Oki... smile.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
andreas i uppsala
Det är ju ovanligt varmt för säsongen.6 grader hade vi i dag här i uppsala.
Det är också ovanligt kallt i USA. I south Carolina är det bara några plusgrader varmt.Dessutom så snöar det på en del platser.Även i Texas är kallt ,särskilt i de norra delarna men även vid kusten.
andreas i uppsala
Även jag har nu börjat se saker hända i trädgården.Syrénernas knoppar är ovanligt gröna och på kaprifolen så har en massa blad börjat visa sig.Växterna har verkligen blivit lurade.De trodde nog att det kalla vädret i oktober var vinter och att nu det har blivit vår.
+6.8 i dag igen här i uppsala
cissi i onsala
Sedan inlägget startade har det hunnit bli mitten på december.

I krukan utanför ytterdörren står mina penséer kvar och är fina, de har dessutom självsått sig runt om kring och flera av dessa nya blommor blommar. Lika så en tovsippa som blommar fint, men resten av växten är vissen.

För en vecka sedan grävde jag om i trädgården och rensade ogräs.
*Felix matte*
Vi har några cm. snö på backen, i natt och förmiddags rådde full storm
men minusgraderna vågar inte föröka sig för mycket... 2 var de mitt på dan biggrin.gif och 5 just nu sad.gif .... får väl ge dem ett piller så det säger stopp tongue.gif
Blomstertanten
Härom dagen upptäckte jag att påskliljorna börjar titta upp !!!
wacko.gif
Visserligen bara små gröna spetsar än så länge. Men påskliljor till jul
är väl lite väl tidigt! wink.gif

Och i dag är dom alldeles översnöade. Det har snöat hela dagen ! rolleyes.gif

Det kanske blir en vit jul trots allt ! tongue.gif
Hannele
CITAT (Blomstertanten @ 13-12-2003, 19:35)
 :wacko:
Visserligen bara små gröna spetsar än så länge.

Helt normalt! Vårlökarna är lite nyfikna av sej...
Ingo
CITAT (Hannele @ 13-12-2003, 23:39)
CITAT (Blomstertanten @ 13-12-2003, 19:35)
 wacko.gif
Visserligen bara små gröna spetsar än så länge.

Helt normalt! Vårlökarna är lite nyfikna av sej...

Även mina pioner (både bond- och lukt-) skickar upp skotten redan i november - små röda spetsar som bidar sin tid i jordytan tills vårvärmen kommer.

I helgen hittade jag förresten en nyutslagen blomma på vintergrönan (vinca minor) mitt i blötsnön. Men det är visst inte ovanligt med vinca, min kommer med en decemberblomma eller två nästan varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon