Har aldrig arbetat med murblock men misstänker att jag kommer behöva det vid mitt växthus.
Är murblock enkla att dela på längden? Hur gör man då? Sågar hela vägen igenom (tungt arbete?) eller sågar man en skåra och slår till så den delar sig?
Är lagd åt det ekonomiska (läs snåla) hållet och tänkte att i stället för att köpa 9 cm breda kan man köpa 19 cm och dela då muren ändå inte kommer att synas. Fast det kanske inte är värt det om det är svårt och jobbigt...
Beror på vad du menar med murblock. Är de av leca, är de ganska porösa och svåra att dela utan att de smular sönder. är de av betong.... Ja då har du något att bita i! Är de av tegel, kan det kanske gå....
Jag tänkte på sådana där gråa man brukar använda till att bygga stödmurar, komposter, grillar... Dessa:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Mura-Gju...ck/Default.aspx Lättklinker, heter det tydligen mer korrekt. Leca är tydligen ett varumärke...
OK att jag är "ekonomisk" men jag vill ju inte bli "dum-ekonomisk"

Tid och energi är ju värt en del det med.
Huggorm
17-10-2009, 22:37
Dom kan du dela med en vanliga såg, typ fogsvans. Men ta en du inte är rädd om för den kommer bli fruktansvärt slö
Har du sten på tomten kan du kanske mura med den? Om du murar med leca: putsa den sen. Gör i allafall jag för jag tycker oputsade lecablocksmurar blir fula
elvisjö
18-10-2009, 09:07
googlade på lecablock och fick fram att det finns olika storlekar att köpa
kina3: har tyvärr inte så mycket sten att jag vill använda det till en mur som inte syns, har tänkt använda den till murar som syns.
elvisjö: vet att det finns olika storlekar men som sagt, det blir ju billigare om jag köper större och delar. Om det går att göra det enkelt, vill säga. Försöker undvika att vara dumsnål men är det i alla fall!

Kanske borde köpa EN bred och se hur det funkar att dela med fogsvans eller yxa, i alla fall.
Bengalow
18-10-2009, 18:03
Men du...spara 3 kronor och riskera att förlora hela vinsten med spruckna block? Köp dom som passar bäst, det är mer jobb med att dela än vad du tror...snedkapning, spruckna block m.m.. Snål skall man vara om man tjänar på det, annars lönar det sig inte.
CITAT (Huggorm @ 17-10-2009, 23:37)

Dom kan du dela med en vanliga såg, typ fogsvans. Men ta en du inte är rädd om för den kommer bli fruktansvärt slö
Du måste ha en speciell såg för lecablock....
anne-li i olofstorp
18-10-2009, 19:52
GÖR DET INTE!!! Köp rätt storlek från början, det är skitjobbigt, även med yxa, och det tog ett antal block för mig att lära mig! (och resultatet var definitivt inte 100%)
Lycka till med bygget, men köp lagom storlek från början.....
Bengalow: nä lite mer än så blir det ju allt än 3 kr...
Säg att jag behöver 50 st (vet inte hur många jag behöver) bara för att göra ett räkneexempel.
50 st x 17,95 = 897,50
25 st x 21,95 = 548,75 => 350:- som jag kan köpa blommor för!
Hmmm... måste nog gå ner och kolla hur många jag behöver egentligen. "Förtjänsten" minskar ju om jag inte behöver så många - vilket ju är bra!
Det lutar starkt åt att köpa rätt storlek från början (tack för alla era synpunkter) men ibalnd måste man ju ställa frågan också!
Jag håller helt med Anne-li, köp halva block istället. Jag hade "bara" 7 st som skulle delas och en gammal fogsvans hade man ju och den f-bannade Martin Timell hade någon gång sagt hur lätt det var..... Jag kan bara säga att det slitet INTE var värt de intjänade pengarna. Dessutom fick jag ändå köpa en fogsvans till bara för att ha till blocken, de tar slut på direkten.
Haha, ja han Martin är nog skyldig till mycket, han!
Huggorm
22-10-2009, 15:41
CITAT (Ralf @ 18-10-2009, 20:20)

Du måste ha en speciell såg för lecablock....
Fogsvansen funkar bra om man bara skall dela några stycken
Och sedan måste jag därefter köpa ny fogsvans och då försvann det jag sparade in...
Nä, det blir nog till att köpa rätt storlek på en gång!
Tack för alla era synpunkter!
anne-li i olofstorp
25-10-2009, 14:44
Glad att du verkar ta ditt förnuft till fånga, köp ett brett o kolla så är du övertygad sedan....

Som sagt - jag kan vara snål men jag hoppas jag inte är dumsnål! Det är ju trots allt en rätt stor skillnad...
Emelita
25-10-2009, 23:11
Köp den rätta storleken direkt. Vi delade på några av våra då de var för långa och vi använde en flex och det var jobbigt.
Om det vore enkelt att såga blocken men en billig såg så skulle man ju inte sälja block i olika storlekar.
Man säljer ju sällan virke färdigkapat, därför att det är ju så enkelt och billigt att kapa själv.
Ralf:
Det stämmer ju i o f s inte då det finns en marknad för allt... Limträ finns ju i olika storlekar och bredder. Vissa köper färdiglagad mat eller går på restaurnag varje dag medan andra lagar från scratch.
Allt är ju beroende på kunskap, tid, ork/lättja och pengar - som alltid.
Kunskapen försöker jag få här ifrån Odla, tid har jag, ork får jag ta mig men pengar saknas det lite av och då försöker man alltid hitta på olika lösningar.
CITAT (Peztis @ 26-10-2009, 11:33)

Ralf:
Det stämmer ju i o f s inte då det finns en marknad för allt... Limträ finns ju i olika storlekar och bredder. Vissa köper färdiglagad mat eller går på restaurnag varje dag medan andra lagar från scratch.
Och limträbalken hör inte till det som är lätt att kapa....
OK, vi tar MDF-skivor då... finns också i olika storlekar och är pest att såga i om man inte har riktigt kraftig såg - vet av erfarenhet!
Nu ber jag oftast trähandeln att såga upp åt mig och det gör de utan att ta extra betalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.