Orkidétjuven
Har ju flera plantor jordgubbar som jag odlar på höjden och nu börjar de första bli röda.
JAg ser att koltrastarna slänger ett öga på dem och tillochmed har undersökt dem utan att bita.
Förösker muta med äpplen och än så länge har det gått bra.

Jag har ju inte jättemånga plantor och funderar på att hindra dem ta jordgubbarna. Visst ska de få några, men jag vill ju gärna ha några själv med smile.gif
Nät vill jag helst inte ha då jag vill minimera riskerna med fåglar eventuellt fastnar. JAg har sett de mest hemska täcknät med döda hängande fåglar som ingen bryr sig om. SÅ jag vill inte ha det.-
Funderade på:
Kan man odla under en täckduk?
Blir det för varmt eller fuktigt?
Släpper det igenom tillräckligt med ljus?
Eler ngt annat jag inte tänkt på?

Eller finns ngta nnat förslag eller alternativ?

Tack på förhand smile.gif
Orkidétjuven
NU har jag redan köpt en bra övertäckning. Inte nät utan snarare en duk som skyddar mot vind och starkaste sol. Men släpper igenom mycket ljus ändå och ingen risk för att ngn kommer och äter upp bären. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Under en tät duk kan man ju få ett annat problem = insekter kommer inte åt att pollinera blommorna = inga bär
Orkidétjuven
Där sa du ngt faktiskt som jag inte hade tänkt på. Det var redan fullt av bär, men det lär ju komma fler.. JAg får nog öppna upp lite iaf och räkna med lite svinn.

Det är sorterna Camarosa, Pajaro och Chandler.
Är det ngn som vet ngt om de här sorterna?
russin
Inte ett endaste bär blev jag bestulen på under sommaren trots mitt nya jordgubbsland. Varför inte - jo troligtvis för att jag lagt dit barnbarnets 30-40 cm långa fina gummi-orm.
Det fungerade så bra att jag lade ut två ormar till på olika ställen i trädgården yahoo.gif
Orkidétjuven
Vädligt smart ide, måste jag säga, men jag tror inte det skulle fungera här tyvärr. Finns inga ormar naturligt på Nya zeeland så de har inget att vara rädda för.
inglan
Det funkar bra att odla under väv, insekterna kommer inte åt men det blir bär ändå. Kan bli något mindre i storlek sägs det, fast jag har inte tyckt mig se någon skillnad.
smile.gif
Bassam
Hej
Den är enda sak kan du täcka väv men ska få lite eller mindre frukt på grund att insekter kan inte komma till blommor och pollinera dom.
H : Bassam
calorine
Chandler anses ha bra smak men i utförda smaktester har den inte fått så höga resultat. Pajaro däremot fick ganska bra poäng.

Vi har alla bär under väv men tar av den under perioder när vi vistas eller ska vistas i fältet under dagen, det räcker för insekterna. Väven fungerar även som skydd mot vissa oönskade insekter som exempelvis vivlar. Vissa jordgubbssorter är dessutom självpollinerande. Tyvärr har våra skator på något sätt kommit på ett sätt att ta sig in under väven ibland för att stjäla bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon