Full version: Röd Sockblomma...
tepa
Hej

Köpte tre Sockblommor i juli i år. Planterade dom lite skuggigare i vanlig matjord. Dom har vuxit bra i sommar, men inte blommat. Sen tog jag reda på lite mer. För det första så blommar dom tidigt på försommarn och för det andra så trivs dom i lerhaltig jord. Nu har inte dessa tre lera i jorden, men tror ni jag måste plantera dom på ett lerigare ställe eller flytta lera till där de nu står ? Köpte nu senare i höst för halva priset likadana, vilka jag planterade under min Sälg, där det är lite lerigt.

Hälsn Tepa
Eva 33c
Inte för att jag är någon expert på sockblommor, men jag har inte lästa att den vill ha lerjord. Gjorde en liten tur med google och hittade mest uppgifter om att den trivs i de flesta jordar och dessutom tål torka relativt bra, jämfört med andra sockblommor. Det kan nog stämma, jag har en röd (Epimedium rubrum) och en gul (Epimedium versicolor Sulphureum) och en vit (Epimedium grandiflora). Alla tre står i en väldigt torr rabatt med mest torv och skogsjord. Och den röda är den som har utvecklats bäst, blivit högst och blommat mest. De andra ska nog få en bättre växtplats.
Så om du har "normaljord" och dina plantor utvecklats bra redan denna första sommar så tror jag inte du behöver göra något speciellt med jorden.
tepa
Tack Eva. Då struntar vi i det.

Hälsn Tepa
renate
Jag har ingen lerjord i min trädgård och mina sockblommor trivs bra ändå.
Alexander-VG-zon3
här trivs mina bra på norrsidan i grusigjord.
zaaritha
Vår gula växer rejält på norrsidan av lekstugan!
Den har brett ut sej en hel del.
Den växer i vanlig säckjord som vi la ut där
när jag gjorde en smal rabatt!
Mot nordost växer ett try, ett körsbärsträd , litet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon