tepa
Hej

Hur ser det ut i era övervintringsrum och vad har ni där ? Jag har Engelska Pelargoner och vanliga Mårbacka. Lilla Clivian (den stora får stå i svala matsalen), Ödesträd, Fuchsia och Änglatrumpet. Och så Begonia (inte upptagen ur krukan, måste den det ?), Gladiolus, Dahlior, Gloxiniaknölen, lite Anemon och Harlekinblomsterlökar och så nykomlingen Sibirisk Cembratall. Allt utom Nykomlingen och tre Pelargoner stod där ifjol och klarade det.

Hälsn Tepa
skogstroll
jag har mitt i grunden under huset. Det finns en liten dörr med fönster i för att ge lite ljus. Där har jag oliv, fikon (med små babyfikon på till nästa år) och en stockros.
Alexander-VG-zon3
typ så här ser det ut i mitt övervintringsrum (köket).

[attachment=43369:PICT0260.JPG]

två 38w lysrör som är bra för växter och en temp på +10c +15c undernatten (ibland under +10c om det är riktigt kallt) och under dagen +15c +20c (ibland lite över +20c). det blir som en vintern i syd Spanien för växterna där.

sedan har jag också en del i källaren som pelargoner, fuchsior, lök och knölväxter, passiflora, änglatrumpet, palmer, kaktusar och suckulenter och frösådda citrusar men där har jag inte kort ifrån. i källaren ligger tempen stadigt runt +15c.
Fny
flaxss det är underbart! w00t.gif bravo.gif 000.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 18-10-2009, 13:02) *
flaxss det är underbart! w00t.gif bravo.gif 000.gif

tack, fast det är jobbigt att vattna och TA sig runt. det är lika mycket i vardagsrummet crazy.gif
blomkronan
Jag är inte klar med mitt än... förra året hade jag värmen i hela boden men det behöver jag inte i år då jag har alla höga växter i växthuset. I år ska jag sätta upp en "skiljevägg av bubbelplast och kartong så jag bara behöver ha värme på där växterna är...
[attachment=43381:DSC03019.JPG]
Under bänken har jag klätt golvet med plast och fyllt på med ett lager lecakulor för golvisoleringens skull och dräneringen, så jag inte behöver vara försiktig vid vattningen, då kan jag bara spruta på som jag vill wink.gif
lampa med timer är monterat under bänkarna. Markduk på lecakulorna så alla torra blad och skräp inte blandas ner i lecakulorna, och så en frost vakt.

Här en bild in i växhuset.
[attachment=43384:DSC03177.JPG]

ps. flaxss det kök är helt underbart tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 18-10-2009, 13:25) *
Jag är inte klar med mitt än... förra året hade jag värmen i hela boden men det behöver jag inte i år då jag har alla höga växter i växthuset. I år ska jag sätta upp en "skiljevägg av bubbelplast och kartong så jag bara behöver ha värme på där växterna är...
[attachment=43381:DSC03019.JPG]
Under bänken har jag klätt golvet med plast och fyllt på med ett lager lecakulor för golvisoleringens skull och dräneringen, så jag inte behöver vara försiktig vid vattningen, då kan jag bara spruta på som jag vill wink.gif
lampa med timer är monterat under bänkarna. Markduk på lecakulorna så alla torra blad och skräp inte blandas ner i lecakulorna, och så en frost vakt.

Här en bild in i växhuset.
[attachment=43384:DSC03177.JPG]
ps. flaxss det kök är helt underbart tummenupp.gif

tack

vad har du för temp i det olika utrymmen ?

hur är boden gjord ? bara av tunn trävägg eller nåt annat ?

tänkte gör på balkongen någon konstruktion med trä och sedan ev med bubbelplast eller nåt annat som håller värmen bättre.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 13:49) *
tack

vad har du för temp i det olika utrymmen ?

hur är boden gjord ? bara av tunn trävägg eller nåt annat ?

tänkte gör på balkongen någon konstruktion med trä och sedan ev med bubbelplast eller nåt annat som håller värmen bättre.

Boden är klädd med panel, vindsplast, isolering och spånskiva sett utifrån... sen har jag satt bubbelplast och folie på insidan. Under bänkarna kommer det vara 5-10 grader för fuschior, pelargoner och chili.

Ovan bänk ska jag hålla 10-15 grader, startar det utrymmet någon gång i feb-mars.
Ovan bänken tänkte jag ha mina frösådder på, när dom kommit en bit och omskolats (frösådderna startar jag ju i rumsvärmen).
Biggan_
CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 11:59) *

två 38w lysrör som är bra för växter och en temp på +10c +15c undernatten (ibland under +10c om det är riktigt kallt) och under dagen +15c +20c (ibland lite över +20c). det blir som en vintern i syd Spanien för växterna där.

sedan har jag också en del i källaren som pelargoner, fuchsior, lök och knölväxter, passiflora, änglatrumpet, palmer, kaktusar och suckulenter och frösådda citrusar men där har jag inte kort ifrån. i källaren ligger tempen stadigt runt +15c.

Milde himmel flaxx! giggle.gif Måste vara ett litet helsike att vattna! Ett litet tips! Om du fäster en list i taket och skruvar i lite krokar så kan du hänga amplar längs med hela fönstret! Då får du plats till några plantor till! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 18-10-2009, 16:23) *
Boden är klädd med panel, vindsplast, isolering och spånskiva sett utifrån... sen har jag satt bubbelplast och folie på insidan. Under bänkarna kommer det vara 5-10 grader för fuschior, pelargoner och chili.

Ovan bänk ska jag hålla 10-15 grader, startar det utrymmet någon gång i feb-mars.
Ovan bänken tänkte jag ha mina frösådder på, när dom kommit en bit och omskolats (frösådderna startar jag ju i rumsvärmen).

isoleringen i boden håller väl lite värme ? om så hur mycket tror du det gör extra ?

ska nog sitta och skissa på nåt likande som du har gjort (hoppas du inte har nåt emot att jag ''snor''(lånar) din ide) wub.gif

CITAT (Biggan_ @ 21-10-2009, 15:55) *
Milde himmel flaxx! giggle.gif Måste vara ett litet helsike att vattna! Ett litet tips! Om du fäster en list i taket och skruvar i lite krokar så kan du hänga amplar längs med hela fönstret! Då får du plats till några plantor till! biggrin.gif

tog väl en sådär halv timme att vattna igår. eller så sprutar jag hej vilt med en vatten slang in mot fönstret. vattningen av växterna och tvättning av fönstret på samma gång.

men några får tork döden varje år. speciellt sånt i små krukor.

tack för tipset, kanske får göra det nästa år när jag handlat mer växter nu har jag köp förbjud. tummenupp.gif
Wilmer
giggle.gif HÄRLIG TRÅD!!! Den sparas som bevis på att det finns flera normala människor än jag själv därute.

Själv flyttar jag snart in i nytt hus, så jag har inte övervintringen helt klar för mig. Ena huset har en grund vi ska ta hål i, jag tänker mig att det kan bli bra med vinterförvaring där under för vissa växter i framtiden innocent.gif men det vet sambon inget om än. Men det blir dahliaknölar etc. som inte behöver vattnas.

CITAT (flaxss @ 18-10-2009, 11:59) *

PLatsen kan jag gå med på men kylan.. Brrrr, jag ahde frusit ihjäl. -fear-.gif vet inte om jag hade offrat min värme för växterna faktiskt..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Wilmer @ 22-10-2009, 16:43) *
PLatsen kan jag gå med på men kylan.. Brrrr, jag ahde frusit ihjäl. -fear-.gif vet inte om jag hade offrat min värme för växterna faktiskt..

där jag sover och i vardagsrummet är det rumstemperatur, och dörrarna är stängda under natten så det är bara köket som är ''svalt''. under dagen är det inte så farligt kallt i köket heller, sedan beror det ju på hur vädret är ute. i smällkalla vintern kan det bli lite kyligt i köket. men sedan aktivitet och matlagning gör att det inte blir så himla farligt kallt ändå. och sedan vistas jag inte så mycket i köket så jag märker inte av det om det går ner till +15c.

Wilmer
Hos mig går det ner till 15 ibland helt ofrivilligt, brrrr... Mina stackars övervintrare står i samma rum som KAMINEN just nu, hur bra är det på en skala.... De trivs nog mycket bättre hos dig Flaxss tummenupp.gif
ylvahi
[attachment=43538:S6301358.JPG]

I år satte jag upp ett plastväxthus på altanen ,så behövs inte så mycket värme (hoppas jag). Där har jag pellisar, änglar passionsfrukt, nerium, näckrosen och en del annat
Alexander-VG-zon3
CITAT (ylvahi @ 22-10-2009, 17:09) *
[attachment=43538:S6301358.JPG]

I år satte jag upp ett plastväxthus på altanen ,så behövs inte så mycket värme (hoppas jag). Där har jag pellisar, änglar passionsfrukt, nerium, näckrosen och en del annat

har du tänkt att ha värme på när/om det blir kallt? eller är det en isolerad altan ?

ylvahi
CITAT (flaxss @ 22-10-2009, 17:18) *
har du tänkt att ha värme på när/om det blir kallt? eller är det en isolerad altan ?

Har ett litet element där ute som får gå lite så det inte fryser. Förra året hade vi bara elementet och då frös änglarna ändå när det blev som kallast. Sen är ytterväggarna lite issolerade, men inte golvet så där har jag lagt mattor
Peztis
Ylvahi: är det Willabs övervintringsrum?

Berätta gärna hur det går med det, verkar ju smart att ha en sådan i ett större rum så man inte behöver värma upp allt.
Har du ställt den direkt på golvet eller har du frigolit?
blomkronan
CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 16:04) *
ska nog sitta och skissa på nåt likande som du har gjort (hoppas du inte har nåt emot att jag ''snor''(lånar) din ide) wub.gif

Du får sno...låna hur mycket du vill tummenupp.gif
jag brukar säga att det enda man får sno är idéer...
(så länge det inte finns patent på det smile.gif)

tepa
Hej

Jag flyttade alla krukväxterna in till extrarummet i huset där det är 12 plusgrader nu. En extra lysrörsskrivbordslampa ovanför. Detta är eg. makens hobbyrum och denna vinter kommer han att hålla på där och vill då ha lite varmare än tolv grader. Lökarna satte jag i ett isolerat förråd med en fyrdubbelt vikt herdematta över. Vad tror ni om det ? Det borde inte gå under nollan där, om det inte tänker bli minus tjugo. Jag skulle kunna sätta på ett litet element där, i och för sig. Tror ni det kommer att gå bra ?

Fuchsian och Änglatrumpeten står kvar. Vet inte riktigt vad jag ska göra, Fuchsian kan jag ta in till de andra. Men Änglatrumpeten ???

Hälsn Tepa

Åsa, mälardalen zon 2
Jag har ingenting i övervintringsrummet (förrådet) än, allt står fortfarande ute på altanen det har ju varit perfekt där för fuchsiorna (några plugrader) och några av blommorna blommar fortfarande. Lite frost har det nog varit där men inte så det skadat växterna.
Rosmarin
Vi har ju en butik (keramik). Om vintern har vi inte lika många kunder som på sommaren. Därför lönar det sig inte att vârma upp butiken. Dvs att den är ett perfekt övervintringsrum för växter. De kunder som kommer brukar tycka att det är kul med blandningen. Krukor, serviser och en massa växter. tummenupp.gif

Än så länge är det inte så mycket att visa eftersom det fortfarande är mildväder här och det mesta fortfarande står ute.
tepa
Hej

Jag flyttade nu mina lådor med Gladiolus och Dahlior, bl.a, till ett isolerat förråd. Har hört att lökarna ska förvaras luftigt. När det blir kallare skulle jag vilja ha en fyrdubbelt vikt herdematta på. Men då blir det ju inte luftigt ? Sen läste jag här på forumet nånstans om att förvara i frigolitlådor. Det är väl inte luftigt heller? Ska jag strunta i mattan och lägga in ett element som håller en par plusgrader istället?

Hälsn Tepa
Myosotis
Jag har ingenvettigstans att övervintra några växter -cry-.gif . Fast jag har rätt kallt inomhus så vissa växter trivs rätt bra där typ pelargoner har gått bra, i fjor var det en som började blomma på vårvintern. Dahliorna har mamma i sin källare, där funkar det bra. Jag blir avundsjuk när jag läser om era fina övervintringsrum.

CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 15:04) *
...eller så sprutar jag hej vilt med en vatten slang in mot fönstret. vattningen av växterna och tvättning av fönstret på samma gång...

laugh.gif wub.gif
tepa
Hej

Det har varit så kallt nu flera flera dagar, så det är bara 10 grader i övervintringsrummet. Jag har
utökat beståndet, nu har jag Kottepalm, Höstglöd/Våreld, Pelargonior, en Fuchsia, Murgröna, Fönsterkrinum,
Aloe, Bouvardia, Gerbera, Cyklamen, några Novemberkaktusar och en Begonia, som jag har tänkt
försöka övervintra, där i rummet. Och Vippjasminen. Hoppas det inte blir för kallt för någon av dom?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
här har det i mitt övervintrings fönster varit som lägst +2,5c undernatten och under dagen ca +4-5c som som kallast dom två lysrören är tända 17timmar nu. min brokbladiga kaprifol och fläder har vaknat likaså mitt blåregn börjar att vakna i fönstret. rena våren egentligen funderar på att sätta in ett litet körsbärsträd i fönstret för att få ännu mer vår känslor.

CITAT (tepa @ 19-12-2009, 15:07) *
Hej

Det har varit så kallt nu flera flera dagar, så det är bara 10 grader i övervintringsrummet. Jag har
utökat beståndet, nu har jag Kottepalm, Höstglöd/Våreld, Pelargonior, en Fuchsia, Murgröna, Fönsterkrinum,
Aloe, Bouvardia, Gerbera, Cyklamen, några Novemberkaktusar och en Begonia, som jag har tänkt
försöka övervintra, där i rummet. Och Vippjasminen. Hoppas det inte blir för kallt för någon av dom?

Hälsn Tepa

det ser ju bra ut hos dig

de flesta klarar/trivs i +10c, är dock lite osäker på begonian hur den vill ha det.
Limeblossom

Själv har jag nog dödat mina....Jag brukar ha mina pelargoner och fuchsior i Lillstugan på gården först, innan det blir så kallt och sen bor dom i mörkret i matkällaren. Men...i höstas kom det en köldknäpp som tog sig in i stugan och alla såg väldigt ledsna ut. Kände på stammarna och en del känndes ok så allt fick åka in i matkällaren iallafall. Jag får se till våren vad som har klarat sig. Har moderplantorna till alla utom en sort inne så det är ingen jätteförlust men dom här var ju stora och fina i sina krukor sad.gif Klantmaja...
skogstroll
mmm nu ska det bli kallt, måste nog klä på mina växter lite till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon