lovwal
min bror har fått denna inomhusväxt. från början droppade den en klisteraktig vätska som fastnade i golvet. dessvärre övervattnades den och rötterna började ruttna. därför omplanterades den. efter det har den inte riktigt hämtat sig. de flyttade ut den på balkongen där den fortsatt droppa, nu mer åt det svarta hållet. vad kan detta vara? confused.gif går den att rädda?
[attachment=43353:DSC00001.JPG]
[attachment=43354:DSC00002.JPG]
MariaS
Det är en paraplyaralia på bilden, som har ett ganska ordentligt ohyreangrepp! I ditt fall skulle jag nog spraya växten ordentligt med Pyretal eller Provado.
Åsa, mälardalen zon 2
Hm... Klisteraktig vätska låter som sköldlöss el liknande som utsöndrar honungsdagg, inte så lätta att spruta bort, tyvärr är jag osäker på om växten klarar provadopinnar när den har dåligt rotsystem.

+Balkongplacering förvärrar nog tyvärr rotsystemet det är väl kallt där, paraplyaralia är en växt som inte gillar kyla, den gillar våra inomhustemperaturer på runt +20 den vill aldrig ha temperaturer under +10. Och ett rotsystem som har ruttnat och ska få nya rötter att växa ut ska inte ha det alltför kallt om fötterna då ska växten gärna ha varma fötter och lite kallare huvud.
Alexander-VG-zon3
tycker det ser ut som om den har fått frost/köld skada (med tanke på dom svarta bladen).

även bladlöss utsöndrar en klibbig vätska.
vanjalarsa
OM växten var min skulle jag kassera den på en gång och köpa en ny.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon