Full version: rönn
vanjalarsa
HEj igen
Förra veckan planterade vi en rönn.En barrotad sådan med nmnet Birgitta. har vattnat noga men nu har bladen liksom dragit ihop sig lite grann. Ska jag vara orolig eller tror ni att den håller på att vintrar sig??
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
pebblelake
Det kan bli så om det blåst mycket,men även om det är en lite för snabb höstning pga stress så är inget problem för nästa säsong.
Lycka till!
vanjalarsa
tack snälla du för svaret!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
Hej
Jag kan säga att rötter kan inte ger vatten till hela grönskar så om du kan beskära dom och ger bra vatten.

H:Bassam
Zetter
CITAT (Bassam @ 19-10-2009, 19:52) *
Hej
Jag kan säga att rötter kan inte ger vatten till hela grönskar så om du kan beskära dom och ger bra vatten.

Pratar vi grönsaker nu eller rönbärsträd ????
kina3
Jag förstod i allafall att Bassam menade "grönskan". Dvs att man (som alltid) ska ta bort grönt då man planterar.
Fast nu har väl rönnar fällt sina blad/ iallafall är de inte gröna längre? (Zoon 3)
Får ta mig ut och kolla imorgon
Alexander-VG-zon3
CITAT (kina3 @ 19-10-2009, 23:48) *
Jag förstod i allafall att Bassam menade "grönskan". Dvs att man (som alltid) ska ta bort grönt då man planterar.

varför ska man ta bort det gröna ?

CITAT (Bassam @ 19-10-2009, 19:52) *
Hej

man beskär inte rönnar vid plantering.

CITAT (pebblelake @ 19-10-2009, 17:47) *
Det kan bli så om det blåst mycket,men även om det är en lite för snabb höstning pga stress så är inget problem för nästa säsong.
Lycka till!

jag håller med, säkert har den invintrat tidigare bara för den kanske blivet stressad. är jorden fuktig så är det inga problem och den är rotad till våren och får nya blad om allt har gått som det ska.
HelenJ
CITAT (kina3 @ 19-10-2009, 23:48) *
Fast nu har väl rönnar fällt sina blad/ iallafall är de inte gröna längre? (Zoon 3)
Får ta mig ut och kolla imorgon

Varför ska man ta bort grönt när man planterar?
Är det på hösten (som nu) fäller växterna själva sina blad eftersom de invintrar. Men vår och sommar ska man inte ta bort några gröna blad vid plantering. De behövs för att rötterna ska få möjlighet att etablera sig, det är ju via bladens fotosyntes som det kommer näring till rötterna.
Träd, buskar och häckplantor som av olika skäl behöver beskärning ska inte klippas under första året efter plantering, just pga detta. Rönn hör inte till de träd som ska beskäras över huvud taget.
Davidia
vanjalarsa:
Det är lätt att barrotade växter torkar lite, eftersom de inte har något substrat som kan hålla fukten åt dem. Man får inte glömma att flytt, frakt och omplantering är sådant som gör trädet stressat, och torkkänsligt. Det är därför vissa arter helst inte ska levereras som barrot (björk och ek tex) och heller inte större storlekar av träd bör levereras barrotade. Över lag är det alltid säkrare med klump/kruka, men det är samtidigt alltid dyrare också.

Din rönn behöver du inte oroa dig för (rönn i mindre storlek klarar sig bra som barrot). Att bladen torkat lite i kanterna kan både bero på stress som av höstkylan. Jag hade inte oroat mig, men håll koll på trädet till våren. Det kommer ju ändå behöva extra bevattning någon gång då och då.

För er andra som diskuterat "forcerat bladfall":
Att ta bort blad eller beskära i samband med plantering gör man ibland för att man vill att trädet ska vara i vila. Naturligt är växter i vila då de tappat sina blad, och de är inte lika torkkänsliga. Det är därför man gör planteringar av större träd under vår och höst i störst utsträckning. Man kan tvinga in ett träd i vila genom att plocka bort bladen så här på hösten, sk forcerad bladfall. Det är onödigt arbete och det är bättre för trädet om det får dra till sig den sista näringen som finns i bladen av sig självt innan den fäller sina löv. Det är därför nästan inga som använder sig av det numera.

Forcerat bladfall har dock används i kommersiell odling. Holländska och tyska plantskolor har ibland fått väldigt brått när de ska leverera träd till de nordiska länderna, innan marken fryser till och plantering blir omöjligt här. Men då de har mycket mildare klimat än vi, har inte alltid träden avmognat = gått in i vila = fällt löven, i tid. Då kunde det hända att man sprutade någon kemikalie över trädet, så att man framkallade en lövfällning.

Det är inte tillåtet längre, tack och lov.

Oj, långt svar, hoppas ni orkat läsa...
vanjalarsa
Tack snälla Davidia för ditt kunniga inlägg!
NU känner jag mig förväntansfull inför våren vad gäller rönnen.
mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon