stina
Jag köpte en stor amaryllislök som jag satte i ett amaryllisglas med fuktig småsten i botten. Nu kommer det upp blad (ca 3 cm har kommit upp) men jag ser inte tillstymmelse till knopp! Är det kört med blomningen? Kan jag göra något för att stimulera löken att sätta fart? Hjälp mej!!!!
Christer i Falköping
Det händer ofta att bladen kommer före knopp. Så ta det bara lugnt och var lugn med vattningen.
Christer
Hannele
Amaryllisen vill ha det mörkt, innan knoppen syns.
Jag köpte i dag en ganska billig vit amaryllis och
tillverkade en mössa, pappersstut, till den:
nallebjornis
Jobbar själv i blomsteraffär...
och bladen tar väldigt mycket näring från själva knoppen så odlarna brukar klippa bladen så långt ner som det går till själva knoppen syns sen så kan man sluta med det... smile.gif
Annki
Detta har jag funderat på! Men vad händer sedan med bladen? Är det de avklippta bladen som fortsätter växa, eller kommer det helt nya blad? Jag vill gärna spara mina amaryllisar i åratal, och därför vill jag ha riklig bladväxt så att löken samlar nya krafter under sommaren. Men jag vill förstås inte ha blad förrän amaryllisen blommat över.
Annki
Amaryllisexpert hitåt! Skulle gärna vilja ha svar på min fråga, så jag "skickar upp den" en bit!
stina
Jag bröt bort hälften av bladen och hällde ut vattnet ur amaryllisglaset och nu tror jag det kommer en knopp!!! rolleyes.gif
lolo
Hej! Jag har då insett följande sak: Jag köper endast amaryllis, som har ANTYDAN TILL BLOMKNOPPAR, helst två st, i kombination med väldigt liten bladmassa. Hittade en sån på Rimi för endast 49 kr. Då vet jag att amaryllisens näring i första hand går till knopparna. Dessutom upptäckte jag i veckan att en tredje knopp var på gång! Den första knoppen håller just nu sakta på att slå ut och den andra knoppen höjer snart till den förstas "blomningsnivå", medan den tredje ligger längre ned. Ser ut som "tripp, trapp, trull". tongue.gif Roligt att få behålla amaryllisen längre.

mvh
Ann-Louise
stina
Du drog en vinstlott - jag en nitlott. Jag betalade 145:- för min "skit-lök" mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Mörker och lite misskötsel tror jag sätter fart på amaryllislökar. Jag hade tänkt plantera ut amaryllislökar i trädgården och göda dem men eftersom jag jobbade hela sommaren så blev det inte så, amaryllisarna stod kvar i sina gamla trånga krukor utomhus och fick lite sporadisk näringsvattning. PÅ hösten tog jag in dem och ställde en av dem i tvättstugan (mörkt) och funderade på om jag skulle slänga den. Flera veckor senare utan någon skötsel har amaryllisen i tvättstugan plötsligt skjutit upp 2 knoppar den som inte ställdes mörkt och har fått vatten och näring har inga knoppar. Den välskötta amaryllisen har nu ställts i tvättstugan och kommer inte få någon skötsel förren den skjutit upp knoppar.
Ewa L
Jag köpte 2 st tämligen dyra "Jumbo-lökar", men började fel! De fick inte stå och dra något vatten utan jag bara planterade och ställde ljust och kallt!!
Efter 1,5 vecka läste jag här på forumet hur jag skulle ha gjort, i princip helt tvärtom.
Trodde det var helt kört, men ställde ner dem ovanpå pannan = mörkt och varmt. Glömde bort dem i flera veckor.
Läste detta inlägg och sprang ner och tittade! 2 resp 3 långa sparrisbleka blomsterstänglar! wub.gif

Nu fick de lov att "komma ut ur garderoben." tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Hannele
Annki, du ska inte klippa bort några blad.
De gör så i affären för att lättare kunna hantera lökar.
Ewa L
CITAT (Hannele @ 01-12-2003, 19:38)
Annki, du ska inte klippa bort några blad.
De gör så i affären för att lättare kunna hantera lökar.

Är det inte också för att de inte bryr sig om nästa säsong? Jag menar, vi konsumenter vill ju också att de skall hämta kraft tillbaka till löken inför nästa år, men i affären behöver de bara bekymra sig om att de ser tilltalande ut = blir köpta i år.

Eller har jag missförstått? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon