gillberg
18-10-2009, 16:28
Jag har odlat upp en habanero planta under två års tid och nu har den blivit riktigt stor och fin, samt ger mycket frukt. Jag prövade äta frukterna för första gången idag och jag blev väldigt besviken då hettan i frukten inte märktes av överhuvudtaget, den var helt borta. Dock var de två frukterna jag åt inte fullt utvecklade, de var röda men hade inte en fullt utvecklad kropp. Kan detta vara anledningen till att hettan inte känns eller finns det någon annan möjlig förklaring?
Jag vill även tillägga att jag har en annan chiliplanta som odlats upp samtidigt i samma fönster och fått samma behandling under tiden som habaneron, men där chilifrukterna faktiskt är riktigt starka.
Anja Danmark
18-10-2009, 16:46
Mit gæt er, at det slet ikke er en Habanero, du har fået, men en anden og mildere sort...
Der findes godt nok en helt mild Habanero - Habanero Dulce - men den er ikke rød, den er nærmest bananfarvet, så det kan jo ikke være den.
Preussen
18-10-2009, 21:16
finns en röd mild habanero, tror att den heter NuMex Suave.
gillberg
17-11-2009, 22:21
Tack för svar! Att det finns en mild variant förklarar saken..
MVH
Roger
urbangarden
19-11-2009, 12:25
Pink Habanero är mild. Den rekommenderas. Fin färg, habanerosmak fast mild. Går att äta som vanlig paprika tycker jag.
Anja Danmark
19-11-2009, 20:21
CITAT (urbangarden @ 19-11-2009, 12:25)

Pink Habanero är mild. Den rekommenderas. Fin färg, habanerosmak fast mild. Går att äta som vanlig paprika tycker jag.
Det er måske den, der hedder Habanero Dulce - prøv at se her:
[attachment=44513:habanero...cheb2009.jpg]
Billedet er fra Gartneri Toftegaard:
http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.aspmvh
Anja
urbangarden
21-11-2009, 13:26
CITAT (Anja Danmark @ 19-11-2009, 20:21)

Det er måske den, der hedder Habanero Dulce - prøv at se her:
[attachment=44513:habanero...cheb2009.jpg]
Billedet er fra Gartneri Toftegaard:
http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.aspmvh
Anja
halloj, är antagligen samma fast med olika namn. Jag fick mina från fatalii.net , han säljer sina som "pink habanero", de ser likadana ut så det är antagligen bara olika namn på samma sort.
BigDaddy
22-11-2009, 16:15
CITAT (urbangarden @ 19-11-2009, 12:25)

Får jag slänga in en fråga i denna tråd?
Hoppas det är ok.
Hur länge ska Chili hänga & torka tills de är klara?
Och kan de hänga för länge så de blir kassa? Var går gränsen ungefär?
Har haft några hängande rätt länge men vet inte när de är klara...
urbangarden
22-11-2009, 16:38
CITAT (BigDaddy @ 22-11-2009, 16:15)

Får jag slänga in en fråga i denna tråd?
Hoppas det är ok.
Hur länge ska Chili hänga & torka tills de är klara?
Och kan de hänga för länge så de blir kassa? Var går gränsen ungefär?
Har haft några hängande rätt länge men vet inte när de är klara...
Jag brukar skära mina på mitten och bunta ihop dom på en sytråd som jag hänger upp i ett handtag på ett fönster. Vet inte riktigt när dom är klara, mina torkar väl på en månad. Jag brukar vanligtvis skära mina chili på mitten och frysa in dom. De håller LÄNGE på det sättet, det enda är väl att dom ser lite skrumpna ut om man rumstinar dom för användning. Dock så smakar dom praktiskt taget likadant som innan infrysning. Utseendet brukar inte spela så stor roll för mig då jag brukar slänga in dom i grytor osv. Fryst chili är också perfekt för att skiva i tunna bitar, är som att skiva fryst kött. Den chili som jag inte vill frysa in brukar oftast vara sådan som jag gillar äta färsk, som Jalapeno.
skogstroll
23-11-2009, 16:24
jag kör mina på väldigt låg värme i varmluftsugn, det blir väldigt bra tycker jag

annars finns det ju speciella torkapparater också. Annars kan jag tänka mig att göra någon smaskig habanerosås på dem
BigDaddy
25-11-2009, 07:17
Ok tack. Då vet jag.
Antar mina är 'klara' då för de har hängt iaf 2 månader nu.
Hur gör jag nu?
Jag har fryst in de flesta men ville testa & torka några också.
Hur krossar/smular jag sönder dem?
Ngt tips om man inte har några speciella maskiner & dylikt till hjälp?
Anja Danmark
25-11-2009, 07:49
Hej BigDaddy -
jeg kan bedst lide at gemme dem hele i en tæt lukket beholder eller plasticpose, indtil de skal bruges. De holder smagen længere, hvis de ikke knuses.
Så kan man knuse dem, når de skal bruges - eller bare bruge dem hele.
Jeg har ikke den store erfaring med knusemetoder, da jeg aldrig gør det...
mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.