Full version: Dapne retusa
Gunilla T
För två år sedan planterade jag denna växt - liten vintertibast - och jag misstänker att den är felplanterad eftersom den står och stampar. Den är planterad i lundmiljö i mullrik och torvblandad jord - upphöjd bädd.

Har försökt googla men hittar inga odlingsråd - någon som har erfarenhet av växten?

Daphne retusa heter den, felstavat i rubriken
lavendelgården
HeJ!
Låter som att den är optimalt placerad tycker jag! I bland tycker jag Daphne tar lite tid på sig att komma igång. Just denna har jag inte (blir det fröer, så är mitt intresse stort), men om man läser lite verkar de flesta Daphne vilja ha den miljön du beskriver. Lite gödsel i vår kanske gör underverk!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Gunilla T
Jaaa...visst är det så när jag tänker på mina andra Daphne, det tar tid...får tåla mig. Klart du får fröer om jag nu lyckas få den att blomma.
lavendelgården
Vore verkligen roligt om den blommade nästa år - det är ju det man väntar på. Hoppas, hoppas!
Jag vill verkligen veta . Du kan väl höra av dig när och om....
Åsa
Odin-Uppsala
Enligt vad jag fått fram så är den en stenpartiväxt, vill ha mycket väldränerat samt kalkrik jord. Verkar som den i naturen växer i kalkrika berg.
Din planta behöver nog en annan miljö tror jag.
Gunilla T
Tack för det, den har väl dränerat men troligen för lågt pH om den växer i kalkrika områden. Blir flytt i vår om den överlever vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon