Full version: Rabatt inför vintern
Skilla
Hej alla trevliga i detta forum! =)

Har tittat runt lite i forumet men inte hittat någon tråd som besvarar mina frågor. Är det någon som vet om att det finns en så är jag tacksam om nån kunde tala om var den finns.

Jag har i sommar flyttat till radhus och till min förtjusning (men också huvudbry) även fått en liten trädgård.
Jag har viljan men inte kunskapen!
Vad ska jag göra med de överblommade perenner som nu finns i rabatterna? Ska jag rensa bort dem eller låta dem vara?
Jag har bland annat pioner, clematis, liljor, markkrypare, örter, smulgubbar och annat smått och gott som jag inte vet namnen på.
Ska jag täcka över dem så de klarar sig mot frosten?
Skulle bli hemskt glad om någon ville berätta hur jag ska göra för att mina rabatter ska bli så fina som möjligt nästa år! =)

Mvh
Skilla
diva&hero
Perennerna ska du helst låta vara som dom är till våren. Antar att det skyddar växterna.
Men jag själv vill ju rensa så mycket som möjligt på hösten så jag klipper ner allt. Sen lägger jag på ett litet täcke av löv och gräs som jag samlat upp med uppsamlare på gräsklipparen.
Vet inte hur allt ska skötas ,men min pion och klematis får bara lite gräs och löv runt sig.
Gräset och löven förmultnar sen till nästa år, jordförbättring.
Hoppas att du fått lite hjälp på traven, du har iaf kommit till rätt ställe för här får man mycket bra hjälp!
RitRat
Det enda jag kan säga, är att mycket beror på vilken växtzon du bor i. Hur mycket minusgrader brukar ni ha på vintern, hur länge, och hur mycket snö? Det är också olika "microklimat" på olika ställen inom samma zon förstås.

Olika perenner förbereds olika för vintern.

Du får säkert bättre råd om du är lite mer specifik.
Skilla
Tack för tipsen!

Kul att få svar så snabbt =)

Trodde att man helst skulle låta perennerna vara men var inte säker.
Växtzoner är också något som är helt nytt för mig. Hur tar man reda på vilken zon man tillhör?
Jag bor ca. 2 mil öster om Stockholm halvvägs ut i skärgården.
diva&hero
Sök på google,växtzoner. Där ska det finnas en karta över hela sverige med alla zoner indelade.

Tex här: http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon