sjöbäcken
Hej!
Hjälp mig lösa ett mysterium! Brukar sätta ut min soppåse från köket på min veranda på kvällen medans jag gör klart inne och väntar på att hundarna vill gå promenaden förbi soptunnan med mig. I går när vi kom ut så så låg det sopor utdraget på verandan! Plockade ihop och tänkte att katten inte behövde någon kvällsmat, tills jag upptäckte att hon var inne... Så idag hände samma sak igen, hela soppåsen utdragen på verandan! Tittade på vad som var utvalt men det var både tomma leverpastejburkar, tomma hundmatsburkar, små pappbitar, och diverse annat. Inget var egentligen ätet på mer än pappen! Tog in den för att se på ev. tandmärken och där satt ett jättetydligt avtryck; 5 cm i bredd och det ser ut som att djuret har jättevassa tänder med 4 tänder på rad i framkant! Ingen av oss (eller hundarna) har reagerat på ljud så den har varit tyst i sin aktion.
Kan du hjälpa mig att lista ut vad det är som äter mina sopor? Bor i Västra götaland, så förslag på vilda djur från denna regionen tas gärna emot. Grävling? Ser inga spår varesig i gräset eller gruset ute och hundarna reagerar inte på någon doft....
KURT
Om det är ett däggdjur (kråkfåglar är annars mycket duktiga på att riva upp påsar!) så måste det ju lämna spår. Du kan göra ett experiment genom att sprida en ring med sand på gräsmattan, och ställa en soppåse i mitten. Då borde det bli tassavtryck av soptjuven!
sjöbäcken
Har också funderat på att få tassavtryck på något sätt....
Fåglar är det inte. Avtrycket av tänder var jättetydligt. Kanske sand som du säger eller att ställa påsen vid verandan igen och strö något jag hittar i skafferiet runt, mjöl av något slag...?
Fler tips mottages gärna, annars fortsätter vi identifierandet ikväll. Spännande!
MariaS
Hos oss är det inte ovanligt att räven gör så. I skydd av mörker är inte räven så skygg som man kan tro.
Gossen Ruda
Håller också på räv. Har man grävling har man också grävspår efter masksök.
KURT
Men brukar inte oftast räven släpa i väg "bytet" för att kunna äta i lugn och ro? Eller var påsen alltför tung?
KRT
Hur har det gått med identifieringen???

Det kan vara mycket som vill åt sopor, speciellt vid denna tiden på året smile.gif
Storlek på tandmärkena? En bild kanske?
Kollade just rovdjur på Wikipedia och enligt dem har alla rovdjur (bl.a. hunddjur, kattdjur och mårddjur hos oss) 6 framtånder mellan hörntänderna....

Kan tänka mig flera olika djur, allt från grannens katt/hund till räv, grävling, råtta, mård, iller eller något annat. Utan storlekansgivelse är det nästan omöjligt. Att det inte hördes något är inte så konstigt, många vilda djur är ganska tysta. Men jag skulle nog tippa på att det inte är grävling - de grävlingar jag stött på har låtit ganska mycket (lite som en mops blandat med förkylt barn laugh.gif).

Tycker absolut du ska "rigga" en påse och försöka fånga spår - då kan du få veta vad där är som bor granne med er smile.gif
sjöbäcken
I kväll blir det en ny soppåse med sand kring.... Tack för att ni hänger i med förslag! Förhoppningsvis kan jag bidra med tassavtryck eller nya bitmärken i morgon...smile.gif

sjöbäcken
2 kvällar i rad har vi "laddat" soppåsen för spotjuven man han behagar inte att komma... Så tråder får ligga och vila tills jag har mer bevis för vad han är för en filur...
d010.gif
KRT
CITAT (sjöbäcken @ 23-10-2009, 10:21) *
2 kvällar i rad har vi "laddat" soppåsen för spotjuven man han behagar inte att komma... Så tråder får ligga och vila tills jag har mer bevis för vad han är för en filur...
d010.gif

Tusan också - jag som är SÅ nyfiken smile.gif
Berith
Han kanske är medlem här på Odla och har upptäckt att ni är honom på spåren... blink.gif
MariaS
CITAT (Berith @ 23-10-2009, 12:42) *
Han kanske är medlem här på Odla och har upptäckt att ni är honom på spåren... blink.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon