Planterade några murgrönor i krukor i våras och de är så fina nu! Vet dock att de kan vara kinkiga med för mycket kyla så hur ska man göra för att få dem att ev klara vintern?
Ta in dem i garaget där det är mrökt och kanske 10-15 grader?
Plantera dem ute i marken och täcka väl med löv?
Vet att det finns olika sorters murgröna men dessa är köpta i mataffären så de lär ju knappast vara några som ska vara ute året om, kan jag tänka mig.
varghem
19-10-2009, 10:44
Jag har tagit dom vi hade på kyrkogården och planterat i kruka. Nu står dom på akvariet och mår finfint med nya skott och allt.
De står alltså inne i rumstemp?
Men murgröna kan bli så besvärligt med ohyra i den torra luften inne under vintern och akvariet tog vi bort för några år sedan. Attans...
Alexander-VG-zon3
19-10-2009, 11:09
har man dom ute i kruka är det dock större risk att dom torka ihjäl än att frysa ihjäl.
dom man köper som ''krukväxter'' är olika hybrider (art-hybrid och hybrid-hybrid). så man kan få vad som helst när det gäller härdighet både riktigt härdiga och väldigt känsliga. men i zon 1 klarar dom sig oftast.
för dessa murgrönor är det bra om dom får övervintra inne svalt och ljust ca +1c +15c.
och ja det finns dom som lyckas väldigt bra med att ha dom inne åretrunt som krukväxter (exempel min mamma). och det finns en del som har total misslyckas (som jag). dock så trivs dom oftast väldigt bra om man tar ut dom under den frostfria perioden och sedan har dom inne som jag skrev ovan.
varghem
19-10-2009, 11:34
Jo dom behöver ju en dusch då och då när dom står i rummet. Akvariet ger väl en del fuktighet men inte tillräckligt antar jag. Mina duschar en gång i månaden och sprejas när jag kommer ihåg.
Jag fick en murgröna i en påskkruka,tillsammans med ett prynadsgräs.Krukan står på kökstrappan,egentligen gillar jag inte murgröna men ute är den rätt så fin,den har fått lite höstfärger nu.Mest rädd är jag om krukan att den kan spricka.Ev byter jag ut krukan och låter både gräset och murgröna står ute.
Hej
Övervintra växter alltid sval med gradar 1-15 plus gradar med ljus eller utan ljus,
1 om vi övervintra dom med under mellan 1-10 plus gradar behöver inte extra ljus ( övervintra utan blad )
2 men om de övervintra dom med 10 .15 gradar så de behöver extra ljus passar ( övervintra med blad ).
Obs du ska inte jord helt torka .
H: Bassam
Eva i Skåne
24-10-2009, 18:40
Här i zon1-2 klarar murgrönorna som står i krukor ofta vintern ute. Jag brukar inte heller klara dom inne utan ohyra och tappade blad så dom jag har planterat ut får stanna. Står dom lite skyddat nära en vägg eller vid buskage håller dom under vintern, men jag tror dom kan behöva en skvätt vatten på vårkanten. Då har det hänt mig att dom torkat.
Sen är det ju som Flaxss säger att det kan vara så olika sorter.
Ja det är lite lustigt med murgröna... Jag köpte en billig en för två år sedan och den klarade av den första vintern men sedan i våras var den rätt livlös... så då köpte jag dessa som nu är så jättefina! Även om jag bara betalade 15:-/st så är de ju så fina där de står på brunnslocket och det är ju trist då om de inte klarar sig. Och sedan tycker jag att det är lite sport i att försöka klara växterna, att säga den där har jag haft i 5 eller 10 år...
Nä, jag får nog sätta fart med min inomhusanordning i källaren där det är svalt, har tänkt sätta upp extra belysning i en hylla där olivträdet ska få stå tillsammans med pistageträdet. Kanske pelargonerna får stå där med...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.