|
Full version: Hund overaller
Jag blir snart tossig jag köper overall på overall till mina hundar, just nu sitter jag och försöker fixa muddarna på två stycken får aldrig tag i några bra som passar. Vet någon var man kan köpa ett mönster?? jag har försökt rita av någon som jag köpt men det blir inte riktigt bra.
varghem
19-10-2009, 11:36
Finns en del mönster jag kan få tag i men på engelska och stickning eller virkning. Ska kolla om jag hittar sydda också.
*Stintan*
19-10-2009, 12:08
Vet inte om det här kan vara något av intresse http://www.ultrapro.se/monster.htmlAnnars googla på mönster hundkläder så borde du kunna hitta något eller få tips.
Tack snälla ni  det är inte stickat eller virkat det ska vara för det kan jag inte  men jag tänkte sy, jag har gogglat en del men inte på "mönster hundkläder" tack Stintan och varghem nu kanske jag ska kunna hitta något vettigt.
EN väninna har två peruanska naken-vovvar och hon har haft lika problem som du.
Nu är hon så otrolig på handarbete så hon har gjort fantstiska egna kreationer. Har föreslagit att hon ska starta företag, men icke!
Tyvärr har jag inget svar exakt på din fråga, annat än att det blir bäst om man utformar mönstret själv efteregna behov. Klipp en tillfällig overall av ett gammalt lakan efter en befintlig overall och prova på din hund. Sen kan du utöka här, och minska där, klipp till nya tills det passar och har de funktioner som du gillar. Sen använder du det lakansmönstret för att sy den slutliga overallen. Så gjorde min dotter. Hon har whippetar som är en svår ras att hitta färdiga välsittande kläder åt. Hon har även gjort många på beställning åt andra whippetägare. Se här, en avdelning på hennes hemsida: http://www.simplesite.com/timothy/5333387
Ni får ursäkta  men jag gillar inte när man sätter kläder på hundar !om det inte är så kallat Nakenhundar eller små hundar som fryser i vårt klimat.
Myosotis
22-11-2009, 00:31
Det gör inte jag heller men min daghund (amstaff) är jättefrusen av sig så jag har ändrat uppfattning lite. Jag är mest van vid Golden och de behöver ju inte täcke. Känner schäferhundar som ligger (och springer) i snön hela dagen. Det är nog inte riktigt jämförbart med en amstaff som rullar ihop sig till en liten boll och ligger och darrar inomhus när det är kallt. (Jag brukar täcka över henne med en filt.) Så hon har faktiskt ett täcke numera som hon har på sig när hon t.ex. sitter och väntar i bilen på vintern. På promenaden behövs det knappt, kanske när det är jättekallt bara, för hon blir ju varm när hon springer. Jag har även sett en rottweiler med täcke en gång, lite ovant att se men den kan ju faktiskt haft ont i ryggen också. Missuppfatta mig nu inte, jag är helt emot att ha täcken på hästar på vintern t.ex. eller ta in dem och jag anser att stallkatter har det jättebra. Vissa korthåriga hundar däremot har inte tillräcklig värmeisolering!
CITAT (Motti @ 22-11-2009, 00:18)  Ni får ursäkta  men jag gillar inte när man sätter kläder på hundar !om det inte är så kallat Nakenhundar eller små hundar som fryser i vårt klimat. Att i kyla inte klä på tunnhåriga raser som t.ex. greyhound eller whippet (som inte heller är särskilt liten) är rena rama djurplågeriet. Det är raser som inte har något underhudsfett, de fryser väldigt lätt. Huttrar och nästan vägrar gå ut utan kläder.
*Stintan*
22-11-2009, 11:50
CITAT (Motti @ 22-11-2009, 00:18)  Ni får ursäkta  men jag gillar inte när man sätter kläder på hundar !om det inte är så kallat Nakenhundar eller små hundar som fryser i vårt klimat. Det där förstår jag inte alls. Ett regntäcke eller overall till en långhårig hund är superbt i vissa väder. Min hund blir dyngsur och genomskitig på fem minuter om det regnar, man skulle kunna vrida ur pälsen. På vintern när det är snö och ben och mage blir fulla med snöbollar är det kanon med en overall så man bara behöver krafsa bort bollarna på tassarna. Det är i dessa fall alltså inte för värmen utan av praktiska skäl. Om hundarna ska vila ute eller i en bil t.ex. efter ett arbetspass så behöver dom också något varmt täcke. En del hundar klarar sig alldeles utmärkt utan kläder och det beror vad dom har för sorts päls.
ängsvädd
22-11-2009, 11:55
CITAT (Motti @ 22-11-2009, 00:18)  Ni får ursäkta  men jag gillar inte när man sätter kläder på hundar !om det inte är så kallat Nakenhundar eller små hundar som fryser i vårt klimat. Det blir en enorm temperaturskillnad för hundarna mellan inomhus o utomhus under den kalla årstiden. Många hundar fryser, särskilt vid ihållande regn. Det vet vi som haft eller har hund. Till frågeställaren: Vilken ras har du, eller storlek, typ av hund?
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2009, 11:50)  Det där förstår jag inte alls. Ett regntäcke eller overall till en långhårig hund är superbt i vissa väder. Min hund blir dyngsur och genomskitig på fem minuter om det regnar, man skulle kunna vrida ur pälsen. På vintern när det är snö och ben och mage blir fulla med snöbollar är det kanon med en overall så man bara behöver krafsa bort bollarna på tassarna. Det är i dessa fall alltså inte för värmen utan av praktiska skäl. Om hundarna ska vila ute eller i en bil t.ex. efter ett arbetspass så behöver dom också något varmt täcke. En del hundar klarar sig alldeles utmärkt utan kläder och det beror vad dom har för sorts päls.  precis så är det, jag har ju en Golden som aldrig tidigare haft täcke men nu börjar han bli ädre och lite stelare, så täcke på när det regnar så han inte blir så kall, även när han ska sitta ett tag i bilen när det är vinter. Stäng av bilen en vinterdag och sitt där i en timma eller två så ska ni se att ni fryser ganska mycket, visst hunden har päls men ni har ju kläder på men man fryser ändå eftersom man inte rör på sig. Jag älskar att gå i skogen och jag vill även att hundarna ska följa med och då är det väldigt praktiskt med en overall på pudlarna eftersom dom själva inte gillar att ha benen fulla med pinnar.
herkules
22-11-2009, 16:14
för mig är det självklart att man sätter täcke/overall på en hund som fryser, är stel i lederna mm. mina gammelhundar har OBTRACKTÄCKEN, de är smidiga och sitter som en smäck!
Ingen har kommit på iden att sätta kläder på katter !  Visst finns det hundraser som tex nakenhund greyhound osv som behöver täcke när det är vinter och minus.Men att sätta kläder på en hund för att de ska se kola ut det är helt fel enligt mitt sätt att se det ,de flesta hundar är rustade för att tåla kyla och regn ,men med vissa undantag.Jag eller vi har haft Drever Beagels pudel.
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 00:16)  Ingen har kommit på iden att sätta kläder på katter !  Visst finns det hundraser som tex nakenhund greyhound osv som behöver täcke när det är vinter och minus.Men att sätta kläder på en hund för att de ska se kola ut det är helt fel enligt mitt sätt att se det ,de flesta hundar är rustade för att tåla kyla och regn ,men med vissa undantag.Jag eller vi har haft Drever Beagels pudel. Jag vet massor av katter som har kläder, för att de fryser. Devon Rex och Sphynx är raser som faktiskt själva kryper in i vad de kan hitta.
Jo det är ju sant !Spynx är ju hårlösa.Att jag är emot att sätta kläder på hundar är för jag tycker inte man ska förmännskilga dom de är ju trots allt djur, för många är det bara en kol grej att ha en hund med assesoarer som matchar matte eller husse.Men som sakt det finns hundar som behöver lite värmehjälp på vintern precis som katter men det är ju av rätt orsak då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|