officinalis
Jag har en trädgårdskompost som jag komposterar skörderester, ogräs och lite potatisskal och liknande från köket i.
Den har förvisso ett lock, men är öppen i övrigt med glipor mellan brädorna.
Jag funderar på ifall jag kan förbättra förmultningen genom att isolera den och undrar då hur det påverkar syresättning i den?
Min första tanke var att fästa liggunderlag inuti den.
Ifall syresättningen skulle vara ett program tänkte jag att man skulle kunna ordna ett isoleringsrör som jag borrar hål i och sticker ner. Har dock ingen koll alls på ifall detta skulle förbättra syresättningen anmärkningsvärt.
Kanske räcker det med att vända och luckra i materialet med en grep några gånger per säsong.

Vad tror ni?
Bassam
Hej
För att får bra kompost måste hela tiden gör den fuktigt och vänder dom för att dom ska få bra syra . H:Bassam
Nauti
Har läst om någon variant av kompostering där man har hela systemet slutet förutom ovantill och längst ner har man en syresten eller liknande kopplat till en syrepump. Det kanske skulle fungera?

Jag vet inte heller hur effektivt isoleringsröret är men någon skillnad borde det ju faktiskt göra.
officinalis
Jag antar att det hänger på hur luften rör sig i röret. Jag kan ingenting alls om ventilation, men något slags undertryck eller övertryck ska det väl vara för att det ska vara effektivt i alla fall.
Att göra elinstallationer utomhus är inte aktuellt för mig.
Vill nog mest veta ifall detta är en bra, eller dålig idé.
Fukten och vändning av komposten har jag någorlunda bra rutin på. Förmultningen fungerar, men jag tror att det skulle kunna gå fortare.
KRT
Fundering - går komposteringen snabbare om man tillför syre till processen? I så fall borde det väl vara fördelaktigt att försöka göra komposten "lucker" och inte för kompakt?
Isolering borde väl göra att processerna kan fortsätta under större delen av året och därmed går allt fortare, men isoleringen i sig borde väl inte påverka, eller?
officinalis
Jovisst. Syresatt kompost och finfördelat blandat kolrikt och kväverikt material är väl per definition bra.
Isoleringen är dels för att förlänga som du nämner, men jag har också en tanke om att förmultningen överlag går snabbare ifall man kan uppnå högre temperaturer.
KRT
CITAT (officinalis @ 20-10-2009, 10:58) *
Isoleringen är dels för att förlänga som du nämner, men jag har också en tanke om att förmultningen överlag går snabbare ifall man kan uppnå högre temperaturer.

Hmm, obrunnen gödsel kanske smile.gif?

Skämt åsido - jag förstår vad du menar, men är det inte risk i så fall att det blir för varmt periodvis och maskarna mår mindre bra?
officinalis
Jo, det finns en risk.
Får hoppas att någon som testat återkommer med erfarenheter.
KURT
I en vanlig hushållskompost är det meningen att man skall röra runt på något sätt, för att få in mera luft. Men skall det verkligen ha någon effekt med isolering av en trädgårdskompost, så får det nog vara bra mycket mera än bara liggunderlag. Dessutom kan det ändå bli problem med att den helt enkelt inte är tillräckligt näringsrik, för att hålla värmen uppe under vintern, den måste matas regelbundet med näring för att hålla värmen..
officinalis
Så du tror att det i stort sett är lönlöst?
KURT
Kan man isolera bättre (eller ha den frostfritt), och tillsätta mycket näring - gödsel urin.... så kanske det fungerar. Men jag tycker att det verkar vara onödigt jobb. Mycket av den trädgårdskompost material som bildas nu på hösten kan man ju gräva ner direkt i jorden, om man odlar något. Det är ett bättre sätt att öka omsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon