Full version: Hummus
Christa
Har ni gjort egen hummus någon gång?

Favorit recept?

En person sa att det skall vara tahini gjord på skalade sesamfrön i hummus. Vad anser ni?

Vad använder ni Hummusen till?

Har ni någon favoritsort som finns att köpa färdig och var har ni köpt den i så fall?
Piccante
De flesta mataffärer har ju hoummus på burk i dag. Jag tycker nog iofs att den libanesiska jag köpte på willys är bäst. Men även den svensktillverkade Go´Green är rätt god.
Jag äter det på bröd som pastej/ pålägg. Det är ju mycket bra smalmat då det innehåller bra fetter och väldigt lågt GI-värde.
Jag har inte prövat att göra egen än men har funderat på det så dela gärna med dig av bra recept.
KURT
Jag gissar att skalet på sesamförna kan anses vara lite bittert, men jag har inte märkt att det har påverkat smaken. Mycket spiskummin, och gärna rostad vitlök i stället för rå.
Malin_MeL
Jag gör alltid egen, eller egen och egen, jag gör efter det receptet som står i Gröna Kokboken. Varianten MED tahini!

Det är väldigt enkelt!
Kan det inte riktigt i huvet (är inte hemma)

men det är ungefär såhär:

1 burk kokta kikärter
3 msk olivolja
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 msk tahina, sesampasta
1-2 tsk mald spiskummin
saften av 1/2 - 1 citron

Tahini är väldigt gott i Hummus, men det är INTE gott rent! Men det luktar som jordnötssmör, testade att smaka en gång, det hade en väldigt skum smak och det var det torraste jag testat! .
Nauti
Jag kör utan recept och blandar i de proportioner jag gillar. Blötlagda och kokta kikärtor, olivolja, rostade sesamfrön, mycket spiskummin, vitlök, buljong, koriander, cayennepeppar/tabasco, paprikapulver/paprika, en skvätt soja, salt, peppar och till sist citron.

Hummus har jag till maten och som pålägg på smörgåsar. Händer inte allt för sällan att jag sitter och äter det med sked heller tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tahini går även bra att ha i falafel, ska man göra extra fin falafel så brukar det vara tahini i.

Jag brukar göra detta recept som är gott och man slipper koka kikärterna. + jag tillsätter tahini i receptet

http://alltomfalafel.se/recept
*Ulrica*
Jag köper färdigmalna kikärtor på konservburk på Willys. Har i vitlök, citron, salt och olja efter tycke. Tahini är ok om man ta lite, lite, typ en matsked till en burk, annars blir smaken för stark tycker jag.

Jag dippar morötter, bröd, blomkål etc. Smörgås med kokt, skivad potatis och hummus är väldigt gott!
Rosmarin
CITAT (Malin_MeL @ 19-10-2009, 14:27) *
Jag gör alltid egen, eller egen och egen, jag gör efter det receptet som står i Gröna Kokboken. Varianten MED tahini!

Det är väldigt enkelt!
Kan det inte riktigt i huvet (är inte hemma)

men det är ungefär såhär:

1 burk kokta kikärter
3 msk olivolja
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 msk tahina, sesampasta
1-2 tsk mald spiskummin
saften av 1/2 - 1 citron

Tahini är väldigt gott i Hummus, men det är INTE gott rent! Men det luktar som jordnötssmör, testade att smaka en gång, det hade en väldigt skum smak och det var det torraste jag testat! .

Jag gör ungefär som du, även om proportionerna varierar lite. Jag häller alltihop i mixern och kör tills det är lagom finhackat. Brukar ibland finhacka en lök, gärna röd-, som jag blandar ner när hoummusen är färdigmixad. Har den som tillbehör till väldigt många olika maträtter, eller som dipp.

Jag tycker Tahini är gott som det är shy.gif ... på smörgås, eller som dressing blandat med olivolja!
Meriona
Myosotis gör världens godaste hummus! yahoo.gif

Fast jag missade att ta receptet... blush.gif
Christa
CITAT (Markus_H @ 19-10-2009, 14:13) *
De flesta mataffärer har ju hoummus på burk i dag. Jag tycker nog iofs att den libanesiska jag köpte på willys är bäst. Men även den svensktillverkade Go´Green är rätt god.
Jag äter det på bröd som pastej/ pålägg. Det är ju mycket bra smalmat då det innehåller bra fetter och väldigt lågt GI-värde.
Jag har inte prövat att göra egen än men har funderat på det så dela gärna med dig av bra recept.

Jag har inget bra recept tyvärr. Gjorde ett försök för länge sedan men det blev inte bra. Jag visste inte att Go´green har hummus. Den skall jag kolla.

Vi har äter just nu detta märke http://www.maxos.se

Piccante
CITAT (Christa @ 19-10-2009, 21:02) *
Jag har inget bra recept tyvärr. Gjorde ett försök för länge sedan men det blev inte bra. Jag visste inte att Go´green har hummus. Den skall jag kolla.

Vi har äter just nu detta märke http://www.maxos.se

Jag hade glömt av vad den hette, men den sorten har ag ätit med. Deras hummous är helt oki men jag gillade inte deras baba ganousj (aubergineröra) för den var så sliskig och hade tillsatser som inte brukar vara i "äkta".
zissi
Ungefär så här kan vår hummus se ut, blir lite olika varje gång:

1 tetra/burk kokta kikärtor
3 msk rapsolja
saften från 1 citron
3-6 msk tahini
½-1 tsk salt
1-2 tsk spiskummin
svartpeppar
persilja efter behag
späd med vatten om det behövs till bra bredbar konsistens
ibland pressar jag i någon vitlöksklyfta och lite malen koriander också
paprikapulver att strö över som dekoration + den obligatoriska persiljekvisten på det

Vi har det oftast som pålägg eller grönsaksdipp. Gott och nyttigt! yes.gif
LasseB
Oj detvar många roliga recept
Med grekisk svärmor så har jag lärt mig att man tar TORRA kikärtor (det blir bra mycket billigare så blötläggs över natten
Kör i matberedare späd till halvtorr koncistens späd sedan till en mjuk massa med olivolja bästa sorten tillsätt viklök och citronsaft efter behag så är det klart
smuleborg
Gör alltid min egen, man slipper tillsatserna och, inbillar jag mig, det blir godare. Jag gör på känn, på ett ungefär såhär

Blötlagda torkade kikärtor
Torkad röd chili
Spiskumminfrön
Tahini (om jag har hemma, blir gott utan också)
Vitlök
Olivolja av hög kvalitet
Citron, ett par-tre sprut (om jag har hemma, det blir gott utan också)
Salt

Koka kikärtorna, brukar ta ungefär en och en halv timme, de ska bli riktigt mjuka. Häll sen bort vattnet.

Mortla chili, spiskummin och salt (saltet "river upp" smakerna).

I en mixer eller matberedare: Lägg i vitlök, de kokta kikärtorna, mortelblandningen och tahini. Kör på. Rör sedan ner olivolja, citron och ev. mer salt, allt efter (såklart) egen smak.

Myosotis
CITAT (Meriona @ 19-10-2009, 20:28) *
Myosotis gör världens godaste hummus! yahoo.gif

Fast jag missade att ta receptet... blush.gif

Jaha... det här hade jag så när missat, tur att Christa påpekade det i en annan tråd. Nu kom jag äntligen ihåg att ta med receptet till datorn, fast om det är världens godaste vet jag inte, det är väldigt enkelt. Jag är lat och har dålig planering så jag tar kikärtor på burk. Jag mosar dem med en gaffel.

1 burk kikärtor
ca. 2 msk olivolja
lite citronsaft (1 msk står det i receptet, men det tycker jag är för mycket)
knappt 1 tsk salt
ca. 2-3 vitlöksklyftor
spiskummin, cayennepeppar, koriander
Meriona
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 18:35) *
Jaha... det här hade jag så när missat, tur att Christa påpekade det i en annan tråd. Nu kom jag äntligen ihåg att ta med receptet till datorn, fast om det är världens godaste vet jag inte, det är väldigt enkelt. Jag är lat och har dålig planering så jag tar kikärtor på burk. Jag mosar dem med en gaffel.

1 burk kikärtor
ca. 2 msk olivolja
lite citronsaft (1 msk står det i receptet, men det tycker jag är för mycket)
knappt 1 tsk salt
ca. 2-3 vitlöksklyftor
spiskummin, cayennepeppar, koriander

Jag tyckte iallafall att den var ljuvlig, enkelhet brukar vinna i längden! kompiskram.gif
RitRat
Jag gör alltid egen hummus, har fått dåliga erfarenheter av de färdiga. Minns inte vilka märken, de ni berömmer är säkert goda.

Jag har inga recept, utan blandar det som råkar finnas hemma. Måsten är dock kikärter, vitlök o citron.

Jag gör oftast av burk-kikärter men det blir godare av hemkokta.

Mosar ärtorna med stavmixer i smal degskål. Tillsätter lite olja, vilken som helst, tills konsistensen är som lös gröt. Vill man vara "mager" tar man ingen olja, utan späder med spadet från kikärtorna. Sen i med krossad vitlök och citronsaft från flaska, ganska mycket. Sen kan man ha i tahine, några matskedar, det blir gott tycker jag. Vidare; hackade örter, valfria kryddor som t.ex. pepparsorter... Jag brukar inte ha i salt, de konserverade kikärtorna har salt i.

Ibland har jag mixat salta jordnötter och blandat ned. Det blir gott och ger konsistens. Hackad soltorkad tomat som omväxling. Oliver... ja, låt fantasin flöda!

Vi använder det främst som smörgåspålägg och dipp. Bra tillbehör till veggorätter, såsom ugnsrostade rotsaker.
Piccante
Här är ett annat recept baserat på 1,3 ton kikärtor laugh.gif
Miro
Jag gillar att ha i lite skalade sesamfrön utöver tahinin. Det ger lite roligare konsistens.

Jag använder hummus till det mesta, men mest som snack med bröd eller pålägg till bästa mellanmålsmackan.

Lite rostad paprika och chili kan också vara en kul variation...
Christa
CITAT (LasseB @ 21-10-2009, 19:02) *
Oj detvar många roliga recept
Med grekisk svärmor så har jag lärt mig att man tar TORRA kikärtor (det blir bra mycket billigare så blötläggs över natten
Kör i matberedare späd till halvtorr koncistens späd sedan till en mjuk massa med olivolja bästa sorten tillsätt viklök och citronsaft efter behag så är det klart

Du kokar dem väl i alla fall? Har för mig att de innehåller ett ämne som inte är bra för kroppen och som förstörs i kokningen. Lektiner kanske det är. Det finns ju i bönor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon