Christa
19-10-2009, 13:08
En person påstod att äka tahini skall vara gjord på skalade sesamfrön.
Vad anser ni?
Har ni gjort egen tahini någon gång?
Har ni någon favorittahini och var köper man den?
Till vad använder ni tahini?
Jag har bara köpt kung markattas tahini. Jag har använt den till hummus bara, men min flickvän tycker att den är god att ha som smögåspålägg.
*Ulrica*
19-10-2009, 17:01
Olika märken smakar nog inte så olika. På Wikipedia står det att i mellanöstern görs den på skalade och sydostasien på oskalade frön
Christa
20-10-2009, 14:43
CITAT (*Ulrica* @ 19-10-2009, 18:01)

Olika märken smakar nog inte så olika. På Wikipedia står det att i mellanöstern görs den på skalade och sydostasien på oskalade frön
Aha, det förklarar saken!
Att mixa sesamfrön själv är tydligen inte så lätt. Jag fick tips om sesamgröt och gjorde det ett par gånger. Mixern blir dock så varm så jag får köra i omgångar. Har försökt hitta en bättre mixer men har inte lyckats. Fick visserligen tips på en mixer här i odla men det var ingen stavmixer och det var en sådan jag ville.
Jag antar att det är samma sak om man skall göra tahini.
Jag haraldrig gjort egen tahine, det är säkert svårt... har inte ens sett någon isntruktion. Jag tror att det skulle gå bättre att MALA fröna i en kvarn än att mixa.
Jag brukar köpa det på olika orientbutiker, finns alltid flera såna i störrestäder. En gång köpte jag en halvliters burk på ÖB, den var libanesisk och riktigt billig o bra. Räckte länge. ÖB har ju ganska varierande utbud från månad till månad, så den burken har jag inte sett där nu på länge.
Märken har jag inte lagt på minnet, struntar i vilket. De kan dock vara lite olika tunna eller tjocka, det är väl enda skillnaden. Tahine brukar alltid sjunka ihop, det blir jättetjockt i botten, och det tunna flyter upp. Ibland är det riktigt svårt att röra om i burken för att få konsistensen jämn. Bottensatsen är så kompakt.
....
Glömde:
Tahine är märklig på det sättet att den blir *tjockare* när man späder den med lite vatten! Jag har gjort dipp av tahine, men då får man späda med riktigt mycket vatten, lite i omgångar, innan den blir flytande igen. Dippen får man krydda efter fantasi och inspiration...