Hej
Har ni någon aning om vad detta är ? Blommar det och vilken färg ?
Hälsn Tepa
Piccante
19-10-2009, 15:49
Kan vara någon törel euphorbia sp?
Gunilla T
19-10-2009, 16:03
Det är en Euphorbia cyparassis - vårtörel. Den sprider sig kraftigt med underjordiska utlöpare. Jag gillar den för det trevliga bladverket - men man får hålla efter den.
Nix, fel av mig, kollade en gång till men en törel är det iaf.
Jag tycker det ser ut som ett visset exemplar av vinteriberis. Den är normalt vintergrön men i visset skick gulnar den naturligtvis.
Den sprider sig gärna där den trivs.
Hej
Tack för svaren. Jag tror mera på Euphorbia cyparissias, Vårtörel, än Vinteriberis. Vinteriberis har jag och den har vedartad stam. Denna är jättemjuk.
Hälsn Tepa
Eva 33c
20-10-2009, 08:33
Den liknar väldigt mycket min vårtörel. De där torkade fröställningarna som syn på den vänstra bilden liten nedanför mitten, de hör inte dit va?
Jag undrar varför Gunilla T ändrade sig? Vad såg du som fick dig att ta tillbaka ditt förslag?
Gunilla T
20-10-2009, 08:40
Har alldeles för bråttom ibland...

och när jag kollade en gång till så såg det ut som att växten hade förvedade stammar och då kunde det inte vara cyparissias men nu skriver Tepa att stjälkarna är mjuka så då ändrar jag mig igen
Det är en vårtörel.
CITAT (Eva 33c @ 20-10-2009, 08:33)

Den liknar väldigt mycket min vårtörel. De där torkade fröställningarna som syn på den vänstra bilden liten nedanför mitten, de hör inte dit va?
Jag undrar varför Gunilla T ändrade sig? Vad såg du som fick dig att ta tillbaka ditt förslag?
Nej, Eva. Det hör nog inte dit. Måste vara nåt ogräs. Då tror vi på nånslags Vårtörel, alltså. Gula blommor?
Hälsn Tepa
Eva 33c
20-10-2009, 18:25
Gula blommor som rodnar lite, doftar honumg och får vacker höstfärg. Kan vara invasiv... Men rätt placerad en klar tillgång. (De långa bladen i mitten tillhör en annan växt)
[attachment=43482:Euphorbi..._Custom_.jpg]
Tack Eva. Inte alls så tokig! Riktigt fin. Har du sån själv? Din egen planta på bilden, antar jag. Jag har planterat den nu, invasiv eller inte. Den får stå där iaf. Klarar den vintern bra ?
Hälsn Tepa
Eva 33c
20-10-2009, 20:38
Ja, det är min(a) plantor på bilden. Jag fick några revor en gång och de har vuxit till sig så jag har dem lite här och där. Jag har inga problem med den här i zon 5, den är lätt att känna igen och ta bort där man inte vill ha den. Och den är fin hela säsongen, först grön och sen blommor och sen höstfärg. Är nog hur härdig som helst, aldrig några vinterskador. Allra först på våren kan man ju undra va det ska bli av det där trasslet, men sen kommer den igång. Den är nog finast om den får möjlighet att bre ut sig lite, som marktäckare tror jag.
Hur härdig som helst, låter bra det där, Eva. Den har nog plats att bre ut sig lite där jag satte den.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.