Full version: Lockespindel
zaaritha
Hej!
Nog är det väl självaste fasicken ändå att man ska ha en lockespindel-
inne vid denna årstid-, som ätit på rumslinden!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eftersom jag aldrig dödar spindlar, så lyfte jag ut eländet o hoppades inom mej att den skulle frysa!!
M-B
Gossen Ruda
Då måste det ha varit en gravt miljöskadad stackare för vad jag kommer ihåg så är alla spindlar rovdjur.
zaaritha
Den ville väl ha lite grönt att variera dieten med................
Betty
Vad är "lockespindel" för sorts spindel? En vegerariansk sort ...eller är det bara ett dialektalt uttryck? blink.gif
Ina
Bild på lockespindel. En del kallar dem "Pappa Långben" fast det är vad jag kallar harkrank för...

Lockespindel heter Phalangium opilio på latin.
Gossen Ruda
Nu har jag kollat lite mer om lockespindlar. Det finns 15-20 arter i Sverige, uppgifterna varierar, varav en på Inas länk. Över 3000 i värden. Lever av olika smådjur. Huvudsakligen. Hittade faktiskt en uppgift om att även svampmycel och socker förtärs. Kan även suga på frukter.

Så den kanske inte var så miljöskadad ändå. Däremot betvivlar jag att den skadat zaarithas rumslind, möjligen sugit växtsafter på en befintlig skada, dom är inte så stora i maten.
Micke
Fast de gillar "kött", de blir som tokiga när de hittar en daggmask - den släpper de inte i första taget. Det är väl den enda negativa sidan jag har hittat med dessa vingelpettrar, vill ju helst att daggmaskarna ska få vara ifred och sköta finliret åt mig i trädgården...

Micke
zaaritha
De kan bitas också, en av de få svenska, som gör det.............
Har själv fått känna på.
Och---ja de gillar t.ex. kattmat i köttväg.
Det gör även skogssniglar o leopardsniglar. Sätter man ut ett fat m kattmat, så kan det bli " rusning " dit av sniglar o lockespindlar.
Nu " rusar " ju sniglar inte, men ändå!
M-B
Sylvia
CITAT (zaaritha @ 23-11-2003, 00:29)
Och---ja de gillar t.ex. kattmat i köttväg.
Det gör även skogssniglar o leopardsniglar. Sätter man ut ett fat m kattmat, så kan det bli " rusning " dit av sniglar o lockespindlar.
Nu " rusar " ju sniglar inte, men ändå!
M-B

Det har jag också märkt, då jag brukar lägga ut kattmat till Kotte Igelkott. Om han inte kommer genast som han brukar, så kommer sniglar och då får Kotte en verkligen välfylld skafferi att ösa ur! tongue.gif
Odlarn
Att pro på spindlar så hittade jag denna för svenska förhållanden stora spindel i somras.

http://hem.passagen.se/fwvd/spindeln/page_01.htm

Jag trodde först att det var en utländsk spindel pga storleken, men det visade sig vara en Svensk husspindel.

/Odlarn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon