Full version: Fjärilar och myggor
Daniel83
Jag har ett större antal fjärilar, främst påfåglar som bestämt sig för att övervintra i tacket på min snickarbod/verktygsfårråd. Förra vintern övervintrade de väll i en stor virkeshögg i detta fårråd, men den har jag flyttat på tyvärr, känner mig nästan elak crying.gif . Jag är väll sedan inte licka övertygad om de verkar vara att de små sötisarna hittat ett bra ställe för övervintring, hur stor är risken att jag blir dessa må gynnares död genom att hålla dörren öppen mitt i vintern m.m? Skall jag försöka att flytta dem till lite mindre dragiga ställen, typ det oanvända utedasset? Eller kommer en flytt att döda dem också?
Finns det någon form av holkar man kan bygga som så att säga ger fler möjligheter för övervintring? Förstår att de är förent i år, men för nästa år. Hur skall desa se ut för att passa fjärilarna?

Sedan har jag märkt att det inte bara är fjärilar som försöker övervintra utan också myggor! Fjärilar känner jag till men att myggor övervintrade som vuxna kännde jag verkligen inte till! Är detta vanligt eller är det någon peciell art som övervintrar? Var övervintrar myggor normalt sätt? tänker ine bygga holkar åt dem, men man kanske kan förstöra dessa övervintringsplatser i en omkrets från huset av några mil naughty.gif . ( bor i nedre dalaälven).
Gossen Ruda
Våra inhemska fjärilar som övervintrar som fullbildade tål nästan vad som helst i form av kyla. Dom är anpassade till detta och tål att bli helt djupfrysta. Att flytta dom är inget bra, dom har låst fast fötterna vid underlaget och kan skadas om man försöker lossa dom. Att väcka dom går inte. Tycker det är utmärkt att ha dom i förrådet bara det inte blir för varmt, för dom vill ha det kallt, och dessutom är dom skyddade mot fåglar. Se bara till att dom kan komma ut till våren. Största faran för övervintrande insekter är att dom blir utsatta för väta och möglar.

Myggor har jag ingen erfarenhet om men jag vet att vissa arter övervintrar som vuxna.
KURT
Det man kan göra för att hjälpa fjärilarna är möjligtvis att se till att inga möss klättra upp och kan ta dem, ev sätta ut musfällor.
KRT
Jag har sett att det finns fjärilsholkar, men om de är till för övervintring vet jag inte. Prova att googla och se vad du hittar smile.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2009, 08:03) *
... Att flytta dom är inget bra, dom har låst fast fötterna vid underlaget och kan skadas om man försöker lossa dom...

-fear-.gif Men vad ska jag göra med den som sitter inomhus? Där kan den ju inte sitta hela vintern! help.gif
KURT
CITAT (Myosotis @ 20-10-2009, 14:58) *
-fear-.gif Men vad ska jag göra med den som sitter inomhus? Där kan den ju inte sitta hela vintern! help.gif

Sitter den i ett uppvärmt utrymme så kommer den nog inte överleva vintern ändå.
Myosotis
CITAT (KURT @ 20-10-2009, 17:18) *
Sitter den i ett uppvärmt utrymme så kommer den nog inte överleva vintern ändå.

Du menar även om jag flyttar den nu? crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon