Powerowic
20-10-2009, 07:30
denna växt kommer nerifrån kanarieöarna någon som vet vad det är. Bladen är ej motsatta utan strödda och har en stark lukt.
här kommer ytterligare en bild
Powerowic
20-10-2009, 10:28
ja visst är den, tog med hem från kanarieöarna, men vet ej vad det är
Den verkar ha tagit sig bra! Jag hade med mig massor med små kvistar från Mallorca i somras men det var inte mycket som tog sig. Men nerium tog sig till min stora lycka!
oakpine
20-10-2009, 10:45
Jättefin! Den heter strandöga, Turnera ulmifolia.
Powerowic
20-10-2009, 11:10
tog med mig en liten frösådd planta från rabatten, virade in rötterna i blött pappaer och hade resväskan, fungerade utmärkt.
varghem
20-10-2009, 12:27
nyttig växt verkar det som, hittade den här beskrivningen
A recent study found that yellow alder (turnera ulmifolia) potentiated the antibiotic activity against methicillin--resistant Staphylococcus aureus
Alexander-VG-zon3
20-10-2009, 12:34
CITAT (oakpine @ 20-10-2009, 11:45)

Jättefin! Den heter strandöga, Turnera ulmifolia.
nu har jag lärt mig nåt nytt idag , tack.
Vad kul att någon mer har den växten. Jag plockade frö av den när jag var på Filippinerna för ca 2 år sedan. De grodde bra och jag har tre plantor som fortfarande mår bra. Den blommar nästan hela året och har inte drabbats av någon ohyra. Lekte bi i våras och sådde frön i krukan eftersom de blir lite kala med tiden nerifrån. Så nu är nya på gång som förhoppningsvis täcker de kala stammarna från de jag sådde först.
Namnet fick jag av Oakpine som är en klippa på växter från andra länder...
Men bladen luktar inte gott tycker jag, fast det är ju bara om man gnuggar dem.
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.