Peztis
Sitter här med en tallrik framför mig med fröer från Jätteverbena.
Det här var nog bland det värre jag har försökt rensa, vet knappt vad som är vad (trots den otriligt bra länken http://theseedsite.co.uk/db22.html) och funderar därför i att strunta i att rensa och bara köra ned röran i ett frökuvert samt i kruka för höstsådd (vilket de verkar vilja ha enligt denna sida).

Jag menar, i naturen så är det ju inte direkt rensat. Och javisst sitter vi väl och rensar och använder såjord osv för att få optimal sådd (vilket ju inte sker i naturen) men hur petig ska man vara?
Snigelhatare
De frön jag själv ska använda är det mycket skräp i men de jag ger bort är välrensade.
Peztis
OK, då ger jag nog inte bort några av desa fröer då! smile.gif
Anki V
Jag tycker att det är större risk att det blir lite mögel i sådden om det är skräp med. Det kanske inte gör så mycket i sådder där det gror snabbt men det ser otrevligt ut

/Anki
Peztis
Anki, håller med om att det är trevligare med rena sådder men risken är ju att jag tar bort fröna och så renset...! smile.gif

Jag gjorde nog bort mig lite, skulle bara ha skakat ur istället för att smula...
Anki V
Lägg frö och skräp på ett papper. Skaka försiktigt på papperet och håll det lätt lutat mot t.ex en tallrik. Fröna brukar då separera sig från skräpet och trillar ner på tallriken. Skräpet blir kvar på papperet. Grobara frön brukar vara lite tyngre än skräp.

Du kan få gör om proceduren flera ggr och för varje gång blir det lite mindre skräp kvar bland fröna.
Den här metoden fungerar på väldigt många olika frön...... dock inte alla.

/Anki
Peztis
Anki,

Jag får allt prova detta - värt ett försök i alla fall...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon