tulle
Hur gör ni när ni "tröskar" besvärliga fröer?
Jag menar alla fröer är inte lätta att ta bort från frökapseln, hur torra de än är, utan att få med en del skräp.
Värst tycker jag det är med pyttesmå frö. Jag brukar använda silar med små, små, små hål och ändå kommer det en del skräp med och blåser man på det så blåser även fröerna bort.
Dela med er av era knep.
tulle
Anki V
Jag kopierar det som jag skrev i Peztis tråd om skräpiga fröer.

Så här frörensar jag:
Lägg frö och skräp på ett papper. Skaka försiktigt på papperet och håll det lätt lutat mot t.ex en tallrik. Fröna brukar då separera sig från skräpet och trillar ner på tallriken. Skräpet blir kvar på papperet. Grobara frön brukar vara lite tyngre än skräp.

Du kan få gör om proceduren flera ggr och för varje gång blir det lite mindre skräp kvar bland fröna.
Den här metoden fungerar på väldigt många olika frön...... dock inte alla.

/Anki

RitRat
Har man bara fröna för sig själv, gör det väl inget att det är lite skräp i dem?
Vid sådd stannar skräpet i jorden, fröna gror ju glatt ändå. Jag är inte så petnoga ;-)
Jaja, vi är väl olika.

Men jag måste säga att även jag försöker rensa fröna bra om jag ska skicka frön till någon annan..... Tack för tipset med skak-papper!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon