sarhe1
Hej! Jag är nybliven torpägare. I samband med att jag skulle beställa sophämtning, insåg jag att det var billigare om man komposterade själv. Blev lite nyfiken, kollade lite på nätet och tyckte plötsligt att det verkade jättespännande, bra och miljövänligt att kompostera! Men nu undrar jag, hur skall jag komma igång. Tomten är ganska stor, 4500 kvm och är en skogstomt. Vi kommer att vara där under helgerna och mer på somrarna. Torpet ligger i utkanten av Svenljunga. Jag vet inte om jag bör köpa en färdig kompostlåda eller försöka tillverka en själv. Vet faktiskt inget om teorin bakom olika lådor, storlek och materialval. Har ni några tips, eller kan ni guida mig till en bra sida eller bok i ämnet? Tacksam för all hjälp! /Sara happy.gif
flouee
Ska du kompostera hushållsavfall (mat) eller trädgårdsavfall? smile.gif Ska du ta hand om mat är det nog bäst att köpa en färdig kompost eftersom det är svårt att få tätt nog att inte möss etc kommer in...
sarhe1
Både hushålls- och trädgårdsavfall. Ok, man gör alltså lite skillnad beroende på detta?
Bassam
Hej
Det är bra om man göra komposten från mat och trädgård avfall på grund att de ska behåller kolhydrat och kväv bra , men man ska glömma inte väder dom bra och håll dom med bra fuktighet.
H: Bassam
Stenis
1. Varmkompost för matrester som kött, fisk osv. + all trädgårdsavfall. Blanda gärna med lite löv. Kostar ca 900: -.
2. Pallkragar. Bottna med grova pinnar (ca 10cm) sen kan du lägga i alla löv nu på hösten, gräsklipp på sommaren + allt från trädgården. Man kan enkelt bygga på höjden.
3. Köpta nätkompost torkar mycket fort, då är det bättre att lägga allt på en hög. Grenar i botten och sen allt man vill kompostera.

Det viktiga är att röra om nån gång och blanda, men i gengäld får du underbar mylla till dina växter.
Lycka till!
Gossen Ruda
En kompost där man lägger matavfall bör vara tät annart får man in skadedjur som råttor, möss och sork. Nackdelen med en sluten kompost är att den oftast är för liten för att även ta emot trädgårdsavfall. Så antingen bör du ha en liten sluten kompost för matavfallet och en större som inte behöver vara tät för trädgårdsavfallet. Eller så struntar du i gnagarna och lägger även matavfallet i den öppna trädgårdskomposten. biggrin.gif Råttproblemet existerar inte ute i skogen, man kan få in skogsmöss men dom är rätt söta och gör inte så stor skada.

Med tät kompost menas en behållare med luftningshål på max 5 mm men med många hål, komposten måste andas. En öppen kompost kan nästan ha hur stora hål och springor som helst, det är faktiskt bättre ju öppnare den är. Lägger man matavfall där så måste man mylla ner det en bit och täcka över så slipper man flugor. Sen bör det också finnas ett nätlock så att man slipper större flygande skadedjur, kråkfåglar exempelvis. Även gående som grävling.
sarhe1
CITAT (Stenis @ 20-10-2009, 20:52) *
1. Varmkompost för matrester som kött, fisk osv. + all trädgårdsavfall. Blanda gärna med lite löv. Kostar ca 900: -.
2. Pallkragar. Bottna med grova pinnar (ca 10cm) sen kan du lägga i alla löv nu på hösten, gräsklipp på sommaren + allt från trädgården. Man kan enkelt bygga på höjden.
3. Köpta nätkompost torkar mycket fort, då är det bättre att lägga allt på en hög. Grenar i botten och sen allt man vill kompostera.

Det viktiga är att röra om nån gång och blanda, men i gengäld får du underbar mylla till dina växter.
Lycka till!

Var köper men pallkragar? Verkar finnas olika. Menar du dem som har en plan, sluten botten och en liten kant runt?
sarhe1
Fungerar det att bara sätta några pallkragar på varandra för att få en trädgårdskompost? Hur gör man för att få avstånd mellan pallkragarna, när de ställs ovanpå varandra? Behövs mellanrummet för syretillförseln? Bör komposten vara öppen både nedåt och uppåt?
flouee
Jag är ingen expert, men det här har jag fått höra: komposten behöver vara lagom fuktig, så tak ska det nog inte vara. Däremot måste man tänka över botten; vatten ska kunna rinna ut men du vill samtidigt undvika rötter från omkringliggande träd som snabbt kan växa in i komposten. Jag tänkte lägga marktäckande väv i botten av min kompost.
Stenis
Väv i botten är bra. Man kan lägga tidningar också. Syre kommer in ändå, fast man kan ”vippa” lite med grepp för att röra om och lufta. Höjden avgör du själv och tillgången på material att kompostera. Testa vet jag.
Nu finns det gott om pinnar, nedblåsta grenar och löv. Ganska bra att börja med.
Jag har en varmkompost och tre med pallkragar. Guldgruva till min styva lera :-)
Peztis
Lägga gärna lite finmaskigt hönsnät också, alltid stoppar det någon oinbjuden gnagare...

Jag skulle nog satsa på en speciell hushållskompost och sedan bygga ihop en kompost för trädgårdsavfall, gärna med två eller tre olika fack för olika förmultningsstadier.

Vad gärller hushållskomposter så finns det olika sorter. Vad du ska tänka på är att den ska vara skadedjurssäker som möjligt och lätt att arbeta med. Jag har en gröna Johanna och den är hopplös att arbeta med, man får stå dubbelvikt för att komma åt det som ligger i botten när den ska tömmas - inte sååå trevligt!
Gillar därför min Stiga Kitchen bättre men den har sina nackdelar också: tar tid att mata ned det man ska kompostera om man har mycket på en gång samt att den är ju ca tre gånger så dyr som en vanlig hushållskompost.
Båda mina lockade till sig möss - tror dräför inte att det finns någon skadedjurssäker kompost då båda mina har lanserats som detta i reklamen.

Köper du en "vanlig" så kan det nog vara himla bra med en lucka nedtill - det är ju där jorden kommer att finnas när du vill ha den.

Och komposter ska alltid stå på marken så att maskar kan leta sig dit själva - och det gör de! de ska alltså inte stå på betong el liknande för att förhindra skadedjur.
lavendelgården
Detta ämne tycks ständigt återkomma - och - det är faktiskt inte alldeles lätt att kompostera på ett enkelt och effektivt sätt. Jag har haft många olika komposter, ibland har ju kommunen ställt krav på en sluten plastkompost t.ex. Om sådana tycker jag inte, jag har två och de duger till rötter av kirskål och annat svårbekämpat ogräs, dessutom hade jag råttor i den ena när den fungerade, som hushållskompost !. Jag tycker man ska ha en blandad kompost för att få lite mer näring i kompostjorden. Då fungerar dessa "Plasttunnor" mindre bra pga dålig syresättning. Man kan bygga bra enkla komposter med lecablock eller inoljade bräder. Jag har ett ganska kraftigt finmaskigt nät av ståltråd i botten och ca 1 dm upp på sidorna. Lådan, som inte bör vara för liten, avdelas med glesa brädor på mitten, så maskarna kan vandra mellan lådorna. Bottenytan på den jag nu har är 1,8 m x0,9m och den är väl ca 90 cm hög. jag fyller ena sidan först och sedan, när den är dags att skörda byter jag till den andra. Min är byggsd av trä, och fodrad med gamla liggunderlag! Det går lika bra med frigolit. Obs - jorden blir mycket kompakt - bra om man kan ta bort HELA framsidan, när man ska tömma komposten
Jag bara fyller på hela året, med allt som överhuvidtaget är komposterbart. Jag rör aldrig om. Jag har kompostmask, som sköter den detaljen. Kompostmasken är AoO, förstår inte varför den inte blev en storsäljare? Komposteringen går snabbare och man får näringsrikare kompost. På tio år har jag inte ens haft en mus i denna kompost.
Tror jag ska ha en komposteringskurs... verkar finnas ett behov
Ja, detta var egna erfarenhetersedan ca 40 år
Åsa www.lavendelgarden.nu
kina3
Hm... lite möss och andra djur på en torptomt hör väl till?
Jag skulle inte vidta "villområdesåtgärder".

En kompost kan väl vara så enkel som en "vanlig hög" (utan väggar). Jämför dyngstacken på en gård. Ju fler "artefakter" desto mer att underhålla.

Att ha en rotsoppare tycker jag dock är en bra idé eftersom trädrötterna torkar ut och är besvärliga då man senare ska ta jord . Varför inte typ byggplast i botten? (Har inte provat själv)
Förbered för tre högar. Börja på en ny varje år så är den första förhoppningsvis förmultnad på tredje året.
Eftersom du har gott om plats är det väl inte så noga om den är effektiv?

En kompost som jag flitigt använder har sidogaller av ngn slags gammal butikinredning. Det gör att komposten förstås inte brer ut sig så mkt men jag kunde varit förutan. De är ju inte så snygga.
Framsidan/ilastnings-sidan har två järnvägsslipers. De är mest i vägen egentligen.

En annan kompost har sidor av lastpallar som snart har gjort sitt. (Apropå underhåll)

En tredje variant: Slå ner kraftiga störar och sätt ett nät på insidan. Det ser trevligt ut.

Eller fläta i pil....såg jag på botaniska trädgården i Visby i somras. Snyggt!
kina3
Här är en bild från Visby
Snygg kompost i Visby botaniska trädgård

sarhe1
Stilig!
kina3
Ska för ordningens skull backa på en punkt: Jag skrev att komposten är flätad i pil. Det vet jag inte. Har ingen aning om vilket trädslag man använt. Det SKULLE kunna vara pil.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon