sarhe1
Hej! Jag är nybliven torpägare till ett fint gammalt torp från 1890-talet. Det ligger ödsligt ute i skogen, på en stor tomt (4500 kvm) med en lada. I dagsläget är det inte mycket odlat på tomten. Det står ett stort vårdträ vid huset, ett litet tämligen nyplanterat körsbärsträd framför huset och en lite anspråkslös rabatt längs med ena långsidan på huset. Marken är täckt av gräsmatta. Min tanke är att så småningom börja plantera lite mer på tomten. Helst vill jag ha tidstypiska växter och en stämning i trädgården som passar till det anspråkslösa men välskötta torpet. Är det någon som kan ge mig tips? Blommor och växter som borde trivas? Träd? Mina trädgårdskunskaper är ytterst begränsade, men jag ser fram emot att bättra mig flirting.gif /Sara
KRT
Vet inte om det är tidstypiskt, men jag tänker direkt på pioner, akeleja och löjtnantshjärta smile.gif. Blåklint, och lin kanske? Och om det går mtp zon - syrener!!!! Massor av syrener, gärna i en berså..........
Nauti
Hade jag sådan mark över och ville ha fina eller användbara växter som kräver minimalt med skötsel så skulle jag försöka mig på att skapa en fruktskog eller liknande smile.gif Jag är litet smått insnöad på det här med permakultur, det är så intressant och ju mer jag läser om det, desto dummare verkar konventionell odling.

Dock kräver det en del kunskap om de olika växterna och det är inte så stort i Sverige ännu. Fast det finns mycket att läsa och en del filmer som är intressanta.
Aqvakul
CITAT (KRT @ 20-10-2009, 19:55) *
Vet inte om det är tidstypiskt, men jag tänker direkt på pioner, akeleja och löjtnantshjärta smile.gif. Blåklint, och lin kanske? Och om det går mtp zon - syrener!!!! Massor av syrener, gärna i en berså..........

Absolut....

och

Digitalis, nävor, vårkrage, blåklockor, fänrikshjärta, rugosor, schersminer, kaprifol.......
KRT
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2009, 20:08) *
Digitalis, nävor, vårkrage, blåklockor, fänrikshjärta, rugosor, schersminer, kaprifol.......

Åhhhhhh, kaprifol...............
Och glöm inte smultron. Mycket viktigt smile.gif
Inger GMT
Hej
Det finns en bra bok om gamla trädgårdar skriven av Christina Ilminge. Boken heter " Bevara och sköta en gammal trädgård"
Jag bor i ett gammalt hus numera utbyggt från 1890-talet och tycker att det är roligt att ha gammeldags växter.
Hälsningar Inger

http://hage.ingers-gmt.se
sarhe1
Tack för svar!
Skall låna boken, Inger. Låter spännande!
/Sara
gnon49
CITAT (sarhe1 @ 20-10-2009, 19:28) *
Hej! Jag är nybliven torpägare till ett fint gammalt torp från 1890-talet. Det ligger ödsligt ute i skogen, på en stor tomt (4500 kvm) med en lada. I dagsläget är det inte mycket odlat på tomten. Det står ett stort vårdträ vid huset, ett litet tämligen nyplanterat körsbärsträd framför huset och en lite anspråkslös rabatt längs med ena långsidan på huset. Marken är täckt av gräsmatta. Min tanke är att så småningom börja plantera lite mer på tomten. Helst vill jag ha tidstypiska växter och en stämning i trädgården som passar till det anspråkslösa men välskötta torpet. Är det någon som kan ge mig tips? Blommor och växter som borde trivas? Träd? Mina trädgårdskunskaper är ytterst begränsade, men jag ser fram emot att bättra mig flirting.gif /Sara

Precis så som du beskriver bor jag sen 11 år tillbaka. Här fanns bland ogräs och annat pioner,påskliljor, dagliljor, någon sorts kronliljor, kaprifol och såpnejlikor bl.a. Efter några års skötsel började detta åter blomma
och sen har jag givetvis forsatt men nya växter, lite rosor, stockrosor, malvor, prästkragar och givetvis sommarblommor. Bara fantasin kan sätta gränserna. Grävde även en liten damm i våras. Det är ju så kul det här med trädgård. Lycka till
[attachment=43498:S5030555.JPG]
ängsvädd
En vildäng hör till tycker jag med vilda ängsblommor biggrin.gif
sarhe1
Tack hörrni! Jag känner mig helt upprymd för detta nya projekt. Först skall bara hösten och vintern genomlidas...
Eivor på Väddö
Åhh, nej! Hösten-vintern behöver du inte "genomlida". Låna massor av trädgårdsböcker för inspiration. Gå runt på tomten och titta, känn in den, planera, köp massor av fröer av det du tror du vill ha och så dem enligt såanvisningarna. Gärna ettåringar som du kan ha i krukor eller tilfälliga rabatter. Gräv ner lökar på några olika ställen så du får tidig vårglädje. Tänk /känn efter hur du går så du kan planera stigar, se hur solen vandrar, så du vet var det blir skuggigt/soligt, kolla var frosten lägger sig först och i vår, var solen börjar tina upp marken först. Känn efter om du tror att några träd behöver fällas. Du har mycket till godo sen, när den stora vårstressen sätter igång, då man vill hinna med precis allt. Och oj,vilken rolig tid du har framför dig. Lycka till, hoppas få se foton hur det hela fortskrider.
blomkronan
Verkligen roligt för dig att ha ett torp med trädgård... det är nog många som önskar sig en här på odla... jag är en som är avis sick.gif

En bild jag hittat på nätet som gjorde mig helt.... sick.gif
[attachment=43500:skyst_v_..._dg_rden.jpg]
jag har sparat denna bild för jag SKA en dag skaffa mig ett litet torp i skogen och då vill jag ha en "vägg"

Sen om du är intresserad av växter som behöver övervintra frostfritt så är det inte så dumt att ha en jordkällare...

Jag gav dig inga tips på växter blush.gif det vart lite annat smile.gif
skogstroll
fin vägg! jag skulle inte ha så mkt gräsmatta på min tomt. Nu har jag ju ingen gräsmatta alls utan mest skog. Sen skulle jag göra små fina rabatter, kryddland mm för att få det riktigt lummigt! Det jag förknippar med torpväxter är akleja, stockrosor, kaprifol, förgätmigej mm sånt som mormor hade smile.gif
Christina i Småland
Jag tycker att du ska fundera över vilka träd du vill ha. Du har ju lite tid under vintermånaderna. Gör gärna en liten enkel skiss över vad du vill ha i trädgården. Det första blir alltså att plantera träd, buskar och ev. häckar, så att man får lite struktur och inramning. Sedan kan du ta en liten bit i sänder och göra i ordning. Förslagen som du fått i tidigare svar tycker jag låter bra, men tänk verkligen efter vad du ska använda trädgården till.
Lycka till och välkommen till Odla!
/Christina
sarhe1

Vad bra - jag som undrat vad jag skall använda jordkällaren till... Tack för tips!
smuleborg
CITAT (Inger GMT @ 20-10-2009, 20:41) *
Hej
Det finns en bra bok om gamla trädgårdar skriven av Christina Ilminge. Boken heter " Bevara och sköta en gammal trädgård"

http://hage.ingers-gmt.se

Också jag kan varmt rekommendera Ilminges bok (den är ett måste). En annan bok jag kan rekommendera (på ämnet torparväxter) är Karin Berglunds "Längtans blommor".

Vi blev med torp mitt i skogen för några år sedan; till stor del naturtomt, den lilla "Trädgårdsdelen" var helt igenvuxen.

Våra dundermisstag:
att inte börja med kompostbygge
att inte börja med vedartade växter (träd, buskar)

Gamla torparväxter är trevliga, vi har en del (till största delen självsådda, de har kommit till efter det att vi rört om i jorden), men de kan vara svåra att ha i "finrabatter". De är överlevare och många gånger övertagare. Vi har våra underbara torparväxter i ett, vad vi kallar för, halvvilt parti av tomten.

Bassam
Hej
Jag tycker om du kan titta först på granner trädgård och se vilken träd och buskar och häckar som klara sig bra på området,
H: Bassam
sarhe1
Smuleborg: vilken typ av komposteringsbehållare har ni? Vad har funkat bra/inte bra? Varför tycker du det var ett misstag att inte börja med vedartade växter (aldrig hört den benämningen förut :-).
Bassam: klokt!
smuleborg
CITAT (sarhe1 @ 22-10-2009, 12:44) *
Smuleborg: vilken typ av komposteringsbehållare har ni? Vad har funkat bra/inte bra? Varför tycker du det var ett misstag att inte börja med vedartade växter (aldrig hört den benämningen förut :-).
Bassam: klokt!

Vi har inte löst komposteringen (av växtavfall) på ett bra sätt blush.gif , det har gått troll i det här. Vi gör lite si och så. Men nästa år, då....

Vid den här tiden på året använder vi löv och annat direkt i trädgårdsland och rabatter. Vi klipper som regel ner med gräsklipparen först, lite beroende på användningsområde. Främjar mullhalten, klimat för mask och annat; och blir jord. I trädgårdslandet grepvänder vi ner nedklippta löv m.m.; sedan lägger vi ett lövtäcke (icke-klippta) på toppen. Vi är dock inga experter, andra här på odla kan det här mycket bättre.

Med vedartade växter menade jag träd och buskar. Det är, som jag ser det, vettigt att börja med dem eftersom de oftast kräver lång tid för att "växa till sig". Vill du tex ha äppelträd, vänta inte, för det tar några år för att få god skörd. Mitt tips, prioritera träd och buskar, om du vill ha träd och buskar. Och komposten då då.
Orkidétjuven
Ingen har foreslagit lupiner. Det brukas val hittas runt gamla torp och hus.
En sommarang ar bra och lockar till sig mycket djurliv bla iform av bade fjarilar och bin. I sin tur far du ett rikare fageliv med. MAn ska tanka pa den omgivande naturen med och inte bortse ifran den. En liten vattenpol ar alltid trevligt med. Ger liv at omradet med. Men lupiner,kaprifol, syren, akleja,nattvioler, vresrosor eller andra gammeldags sorter, paskliljor, rabarber,flader,smultron,hallon mm Kul iaf. Mysigt med ett litet torp:)

Ingen har foreslagit lupiner. Det brukas val hittas runt gamla torp och hus.
En sommarang ar bra och lockar till sig mycket djurliv bla iform av bade fjarilar och bin. I sin tur far du ett rikare fageliv med. MAn ska tanka pa den omgivande naturen med och inte bortse ifran den. En liten vattenpol ar alltid trevligt med. Ger liv at omradet med. Men lupiner,kaprifol, syren, akleja,nattvioler, vresrosor eller andra gammeldags sorter, paskliljor, rabarber,flader,smultron,hallon mm Kul iaf. Mysigt med ett litet torp:)
ängsvädd
Jag tycker lupiner är för invasiva tyvärr.
officinalis
Det är väl inget problem så länge man slår dem innan de går i frö
Bassam
HEJ
Du ska inte investera i små buskar och små träd och små häckar, för att du behöver göra en bra show på kort tid.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon