Full version: Hoppsan!
MariaS
Jag har haft denna Nephentes i några år. I somras glömde jag dessutom bort den, så den höll nästan på att flyta bort i allt regnande och sen hamnade den visst i gassande sol dessutom... Ja jag vet! totalt misskött! Den skulle ju ha fått bo i plommonträdet som vanligt...
Men nu till ordningen då... Den har börjat sätta en massa blomstjälkar blink.gif Hade inte ens en aning om att de kunde blomma blink.gif
[attachment=43491:Dsc00667.jpg][attachment=43492:Dsc00668.jpg]
varghem
Är det en köttätande växt?? I så fall så gjorde nog rotblötan nytta biggrin.gif oftast så är dom sumpväxter.
Nauti
Ja, det är en köttätande växt.

Försök ta fröer på den smile.gif Vad är det för art? Får hoppas att jag får mina att blomma någon gång också. Det skulle jag tycka var jätteroligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 20-10-2009, 20:32) *
Hade inte ens en aning om att de kunde blomma blink.gif

alla blomväxter (Angiospermae) blommar vad jag vet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 20-10-2009, 20:50) *

Försök ta fröer på den smile.gif Vad är det för art? Får hoppas att jag får mina att blomma någon gång också. Det skulle jag tycka var jätteroligt.

det behövs en av varje för att få frön.
Chamomille
CITAT (flaxss @ 20-10-2009, 20:56) *

En av varje vadå? Frö eller confused.gif
tepa
CITAT (Chamomille @ 20-10-2009, 21:27) *
En av varje vadå? Frö eller confused.gif

Han- och hon-planta kanske ?

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 20-10-2009, 22:29) *
Han- och hon-planta kanske ?

Hälsn Tepa

exakt så behövs för att det ska bli frön tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Nauti @ 20-10-2009, 20:50) *

Dom är köpta som en Nepenthes alata (2 från början) från Brutala blommor. Jag har haft dom i snart 7 år nu. Mina första köttätare wub.gif JAg har alltid försett dom med regnvatten eller med vatten från dammen. I år var det första året de fick en större självvattnande kruka. Förut har de stått i den krukan som jag satte dem i från början. Fast nu fick de lite spagnum i botten också, det tror jag inte att de fick första gången...

Men visst är man en stolt liten "mamma" alltid blush.gif

Är du intresserad av frön från venus flugfällan med? De brukar blomma med jämna mellanrum och självsår sig, så de måste jag plantera om varenda år...
Chamomille
CITAT (flaxss @ 20-10-2009, 20:56) *

Mhmm.. En Rabarbarmamma och en rabarbarpappa alltså unsure.gif Om man ska ha rabarbrar alltså.
MariaS
CITAT (Chamomille @ 21-10-2009, 00:13) *
Mhmm.. En Rabarbarmamma och en rabarbarpappa alltså unsure.gif

Barbamamma och Barbapappa måste det ju bli giggle.gif Har du inte sett hur kannorna kan bli... rotfl.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 21-10-2009, 00:13) *
Mhmm.. En Rabarbarmamma och en rabarbarpappa alltså unsure.gif Om man ska ha rabarbrar alltså.

rotfl.gif wub.gif

CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 00:14) *
Barbamamma och Barbapappa måste det ju bli giggle.gif Har du inte sett hur kannorna kan bli... rotfl.gif

då behövs det två ''kannor'' giggle.gif
Chamomille
CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 00:14) *

Nä... Men jag kommer antagligen snart att få se biggrin.gif
varghem
CITAT (MariaS @ 20-10-2009, 23:34) *
Dom är köpta som en Nepenthes alata (2 från början) från Brutala blommor. Jag har haft dom i snart 7 år nu. Mina första köttätare wub.gif JAg har alltid försett dom med regnvatten eller med vatten från dammen. I år var det första året de fick en större självvattnande kruka. Förut har de stått i den krukan som jag satte dem i från början. Fast nu fick de lite spagnum i botten också, det tror jag inte att de fick första gången...

Men visst är man en stolt liten "mamma" alltid blush.gif

Är du intresserad av frön från venus flugfällan med? De brukar blomma med jämna mellanrum och självsår sig, så de måste jag plantera om varenda år...

Jag tar gärna lite venus frön. Köpte frön till kobratrumpet och papegojflugtrumpet i höst, undras om dom tar sig smile.gif
dom står i källarn under lysrör.
MariaS
Jag lägger ut här när de blommar igen, så kan ni PM:a mig era adresser...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon